تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,229,096 |
سواد کپی کردن و چسباندن ، نقش سواد و رفتارهای مربوط به آن در ایجاد شرح حال در سایت ”فضای من“ | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 1، فروردین 1387 اصل مقاله (781.96 K) | ||
نویسنده | ||
دان پرکل | ||
دکترای ارتباطات از دانشگاه برکلی | ||
چکیده | ||
این مقاله به تحلیل این نکته می پردازد که چگونه سواد دیجیتالی در سایت فضای من مورد استفاده قرار می گیرد تا کاربران بتوانند شرح حالهای شخصی فراهم کرده و ارائه کنند. توضیح آنکه سایت فضای من، سایتی است که در آن میلیونها نفر عضو هستند و شرح حالهای (Profiles) شخصی ایجاد میکنند و در فعالیتهای اجتماعی گوناگونی سهیم میشوند. سایت فضای من برای نوجوانانی که بهصورت مداوم از آن استفاده میکنند، ابزار اصلی ارتباط با یکدیگر محسوب میشود و محیطی است که آنان میتوانند در آن در بسیاری از جنبههای فرهنگی آمریکا بهویژه بخشهای سرگرمی نظیر موسیقی، تلویزیون و فیلم سهیم شوند (بوید آ، 2006). بسیاری از افراد برای ایجاد و نگهداری شرح حالهای سایت فضای من خود، وقت و تلاش قابل ملاحظهای صرف میکنند. ایجاد شرح حال سایت فضای من از چه طریق میتواند کانون سواد جدید دیجیتالی محسوب شود؟ پاسخ این پرسش بستگی به این نکته دارد که منظور از "سواد" چه باشد. نویسنده، در این مقاله ابتدا به تحلیل ایجاد شرح حال در سایت فضای من با توجه به چارچوبی از ”سواد“ میپردازد که نشان میدهد سواد دیجیتال جنبههای اجتماعی و فنی را با هم تلفیق میکند و بر استفاده از کد تمرکز دارد. او، سپس به شرح این موضوع میپردازد که در حالیکه سایت فضای من، محیط ایدهآلی برای آموختن بعضی از زبانهای تولید وب نیست، قدرت بازنمایی که در ایجاد شرح حال در سایت فضای من یافت میشود به رفتاری که از نظر فنی ساده ولی از لحاظ اجتماعی پیچیده است، مربوط می شود. به عبارت دیگر، پیچیدگی آن به این نکته مربوط می شود که کپی کردن و چسباندن کد یا رمز، به عنوان راهی برای استفاده از محصولات رسانهای سایر افراد، یک رفتار پیچیده اجتماعی است. سرانجام، او معتقد است که این عمل، دو تاییهایی که در توصیف فرآیند "مصرف" و "تولید" و فعالیتهای "خواندن" و "نوشتن" بهکار میروند را مورد تردید قرار میدهد. با ترکیب کارهای تحقیقاتی اخیر در باره ی مسائل رسانه و مطالعات فرهنگی با تحقیق در باره ی سواد، مفاهیمی نظیر "تشریک" و "ترکیب" راهی مفید برای توصیف رویه ی عملی این سواد جدید فراهم میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
سوادها؛ شرح حالها؛ سواد دیجیتال؛ کد؛ تولید؛ مصرف | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Copy and Paste Literacy? Literacy Practices in the Production of a MySpace Profile | ||
نویسندگان [English] | ||
DAN PERKEL | ||
چکیده [English] | ||
This paper attempts to provide an analysis on the question of how Literacy practices are used in the site of MySpace to provide Profiles. MySpace is a site where millions of members create personal Profiles and take part in a variety of social activities. For the teenagers who actively use MySpace, it is one of their primary means of communicating with each other and is an environment in which they can Participate in many facets of American Culture, especially in entertainment sectors such as music, television, and movies (Boyd 2006a). Many put significant time and effort into creating and maintaining their MySpace Profiles. In what ways can the production of a MySpace Profile represent a locus of New digital literacies? The answer depends on what is meant by “Literacy.” Here, I first analyze the creation of a MySpace Profile with respect to a framework of Literacy that integrates prior social and technical perspectives, focusing on the use of code. Then, I argue that while MySpace is not an ideal environment for learning some of the languages of web production, the expressive Power found in the creation of a MySpace Profile concerns a technically simple but socially complex practice: the copying and pasting of code as a way to appropriate and reuse other People’s Media products. Finally, I contend that this practice calls into question the dichotomies used when describing the processes of “consumption” and “production” and the activities of “reading” and “writing”. By integrating recent work in Media and cultural studies with research on Literacy, concepts such as “Participation” and “remix” provide a useful way of describing this New Literacy practice. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
literacies, Profiles, digital Literacy, Code, Production, Consumption | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 322 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 208 |