اکرمی, روح الله. (1397). کاوشی فقهی در دیۀ ایراد جرح بر نرمۀ گوش با رویکردی انتقادی به قانون مجازات اسلامی. , 14(1), 281-305. doi: 10.22059/jorr.2018.225720.1007577
روح الله اکرمی. "کاوشی فقهی در دیۀ ایراد جرح بر نرمۀ گوش با رویکردی انتقادی به قانون مجازات اسلامی". , 14, 1, 1397, 281-305. doi: 10.22059/jorr.2018.225720.1007577
اکرمی, روح الله. (1397). 'کاوشی فقهی در دیۀ ایراد جرح بر نرمۀ گوش با رویکردی انتقادی به قانون مجازات اسلامی', , 14(1), pp. 281-305. doi: 10.22059/jorr.2018.225720.1007577
اکرمی, روح الله. کاوشی فقهی در دیۀ ایراد جرح بر نرمۀ گوش با رویکردی انتقادی به قانون مجازات اسلامی. , 1397; 14(1): 281-305. doi: 10.22059/jorr.2018.225720.1007577
کاوشی فقهی در دیۀ ایراد جرح بر نرمۀ گوش با رویکردی انتقادی به قانون مجازات اسلامی
از نظر بسیاری از فقهای امامیه ایراد جراحت بر نرمۀ گوش، چنانچه به سوراخ شدن یا شکاف و پارگی آن منجر شود، دیۀ مقدر دارد، که البته میان ایشان در مقدار آن اختلاف نظر وجود دارد. عدهای به یکششم دیۀ کامل و برخی به یکهجدهم دیۀ کامل قائل هستند. در نوشتار حاضر، با روشی تحلیلی – توصیفی از طریق تتبع در ادلۀ موجود به این نتیجه رهنمون شدیم که مستند تقدیر دیه در جنایت مورد بحث، برخی روایات و نیز اجماع است که بررسی آنها نشان میدهد هیچکدام قابلیت اثبات مقدر بودن دیۀ چنین جراحتی را ندارند، و از اینرو باید همسو با برخی از معاصران به ارش نظر داد. قانونگذار مجازات اسلامی در سال 1392، طی مادۀ (601) به شکلی ناقص صرفاً پاره کردن نرمۀ گوش را مورد توجه قرار داده و طی اقدام تأملبرانگیزی برای آن یکنهم دیۀ کامل تعیین کرد، حکمی که هیچ پشتوانۀ فقهی ندارد.
A Jurisprudential Exploration on the Blood Money for Injuring Earlobe: A Critical Approach to Islamic Penal Code
نویسندگان [English]
Ruhollah Akrami
Assistant Professor at University of Qom, Qom, Iran
چکیده [English]
From the viewpoint of many Imamiyya jurisprudents, injuring the earlobe leading to its perforation or tear, has ordained blood money, the amount of which is controversial among them. Some hold that it is one-sixth and some others hold that it is one-eighth of the total blood money. The present paper, using an analytical-descriptive methodology and through investigation into the available evidences, came to the conclusion that the basis for determining blood money in this crime is hadiths as well as consensus. Examination of the documents shows that none of them is capable of proving ordained blood money. Therefore, in consistent with some modern jurisprudents, it should be considered as non-ordained blood money. The Islamic Penal Code, under the Article (601) of 2013, has only considered the earlobe tearing incompletely and surprisingly has determined one-ninth of the total blood money for that, a decision which has no legal support.
بغدادی [شیخ مفید]، محمدبن محمد (1413 ق). المقنعه، قم: کنگرۀ جهانی هزارۀ شیخ مفید ره.
بهبهانی، محمد باقر (1428 ق). حاشیه مجمع الفائده و البرهان، قم: مؤسسۀ العلامه المجدد الوحید البهبهانی.
بهجت، محمد تقی (1426 ق). جامع المسائل، جلد 5، قم: نشر مؤلف.
پژوهشکدۀ شورای نگهبان (1395). قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 همراه با کتاب پنجم در پرتو نظرات شورای نگهبان، تهیه و تنظیم فهیم مصطفیزاده، تهران: پژوهشکدۀ شورای نگهبان.