تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,841 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,170 |
تصویر، ایماژ (پی انگاره) و ادراک بصری | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 1، دوره 23، شماره 2، تیر 1397، صفحه 5-12 اصل مقاله (324.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.232572.665647 | ||
نویسندگان | ||
عارفه صرامی* 1؛ اصغر فهیمی فر2 | ||
1دانشجو/ دانشگاه تربیت مدرس / دانشکده هنر | ||
2هیئت علمی /دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
تصویرسازی دارای ویژگی بصری و ساده ترین راه انگاشتن است که فرایند دیداری نمودن تصورات را به کار میبندد. ایماژ همچون رسانهای است که تأثیر و فرایند بازنمایی توانشهای عاطفی را بر الگوهای دیداری و فرهنگی تصویرپردازی میکند؛ شاید بهترین و کوتاهترین تعریف برای ایماژ جهاننگری تصویری و ذهنی است. در این مقاله آنجا که مقصود از ایماژ چیزی فراتر از تصویر محض است، برابرنهادهی «پیانگاره» انتخاب شدهاست. براساس دادههای تجربی کنش ما در تصور مشابه کنش ما در دیدن چیزها، شامل تصاویر است؛ اما، پرسش این است که، کدام وجه از پیانگاره در تفسیر ناظران در طول تاریخ تغییر میکند و توسط رسانههای خود انتقال مییابد؟ و چه نسبتی میان پیانگاره دریافتشده و حقیقت وجود دارد؟ این مقاله با طرح پژوهشی معناشناختی با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی دربارهی محتوای دیداری مرتبط با تصویر و با شرح بسیاری از واقعیتهای برجسته و کلی در کنشهای هنری دربارهی بازنمودهای تصویری در پی پاسخ به پرسشهای فوق است؛ تحلیل نتایج نشان میدهد که طبیعت بصری محتوای پیانگارهها از کیفیتی پویا برخوردار است و این کیفیت، ماهیت ذهن ما را آشکار میکند، همچنانکه چهارچوب و عینیت اثر حاکی از مضمون پویا است که هریک از شیوههای نگریستن متفاوت به جهان است. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر؛ ایماژ / پی نگاره؛ ادراک بصری؛ تحلیل معناشناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Picture, Image and Visual Perception | ||
نویسندگان [English] | ||
Arefe Sarami1؛ Asghar Fahimifar2 | ||
1Tarbiat modares university, Tehran | ||
2Tarbiat Modares University | ||
چکیده [English] | ||
Visualization have visual features and is the simplest way of imaginings, which employs a process of visual imagery. Image is a medium and seems that any visual image can be used in a sensory visualizing. Nonetheless, it should be noted that there are some difficulties to understanding the meaning of image, and pictorial and subjective ideology may be the best definition for it. According to our knowledge and identification of the world, experimental data shows that our practice in imagining, the same ours in seeing includes picture. Herein the questions are: 1) which aspect of image can be differently interpreted through the history and transferred by its medium? And 2) to what extent there are some equal characteristics among perceived image and reality? This paper will answers those questions in a semantics research about the visual content of picture and by employing some reasonable account, explain the striking realities within artworks. We should consider that, imagination do not have grammar rules, grammar allow images to represent linear process and these modes render instantaneous while grammar elaborates the meaning in a temporally articulated sequence. This, the image’s essential instantaneity is lost, while its concise quality constitutes a unifying synthesis that is already present: this is above all a concise vision of a totality articulated in its unity. When we speak of a grammar of the imagination, we make an analogy with verbal language without overlaying these two fields. If we speak of a semantics of the image, we are dealing with a process of organizing a structure that cannot be individuated and facing it sequentially that can be logically reconstructed. We administrate ourselves through experience by seeing. This vision is full of pre-cognitions of the world. It is not relevant here to claim what the image reflects; but, it is important to understand what is evoked to us by image. As we have seen, the image is endowed with an entry point. It has a frame through which it objectifies itself for us. What we have recognized in our world through the image, what in the image has enticed our attention, is, so to speak, brought onto the stage. We find ourselves alternatively in the image, it has also become a part of us, an image of ourselves. The part that we call memory. Our knowledge (and more than any other that gained through the image) has a history. The space occupied by the image consequently becomes the space of the subject, a space in which we hold fast to our vision in the objectivity of the medium in order to locate ourselves in this same objectivity, and to work from within it. The resulting position thus sheds light that the certain visual nature of image content have a live quality and this can make the entity of our mind apparent. Further, the Framework and objectivity of artwork stand on the active subject-matter which any of them is the way of seeing the world. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Picture, Image, visual perception, Semantic Analysis | ||
مراجع | ||
آرنهایم، رودلف (1393)، هنر و ادراک بصری: روان شناسی چشم خلاق، ترجمهی مجید اخگر، انتشارات سمت، تهران. بریجانیان، ماری (1393)، فرهنگ اصطلاحات فلسفه و علوم اجتماعی، ویراسته بهاالدین خرمشاهی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران. کوهن، تامس (1394)، ساختار انقلابهای علمی، ترجمهی سعید زیباکلام، انتشارات سمت، تهران. Alloa, E (2005), Bare exteriority: Philosophy of the image and the image of philosophy in Maurice Blanchot and Martin Heidegger, COLLOQUY text theory critique, 2005(10), pp. 69-82.
Alloa, E (2016), Iconic Turn: A Plea for Three Turns of the Screw, Culture, Theory and Critique, 57(2), pp. 228-250.
Belting, H (2011), An anthropology of images: Picture, medium, body (p. p9), Princeton University Press, Princeton.
Belting, H & Jephcott, E (1996), Likeness and Presence: A History of the Image before the Era of Art, University of Chicago Press, Chicago.
Breidback, O; Vercellone, F & Kaiser, W (2013), Thinking European Worlds : Thinking and Imagination, The Davies Group Publishers, Aurora, US.
Donald, M (2006), Art and cognitive evolution, The artful mind: Cognitive science and the riddle of human creativity, ?????, pp.3-200.
Gregory (1), D (2010), Imagery, the imagination and experience, The Philosophical Quarterly, 60(241), pp. 735-753.
Gregory (2), D (2010), Visual imagery: visual format or visual content?, Mind & Language, 25(4), pp. 394-417.
Johnson, C. D (2012), Signale: Modern German Letters, Cultures, and Thought : Memory, Metaphor, and Aby Warburg's Atlas of Images, Ithaca, Cornell University Press and Cornell University Library, US, Retrieved from http://www.ebrary.com.
Mitchell, W.J.T (1995), Picture Theory, University of Chicago Press, Chicago.
Ricoeur, P (2003), The rule of metaphor: The creation of meaning in language, Psychology Press, ?????.
Schelling, F.W.J (1978), System of transcendental idealism (1800), University Press of Virginia, Charlottesville.
Schlegel, F.von (1968), Dialogue on poetry and literary aphorisms, Translated by Ernst Behler and Roman Struc, University Park, Pennsylvania State Univ Pr, PA.
Schroeder, J. E (2003), Visual methodologies and analysis, Visual anthropology, 16(1), pp. 81-88.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,752 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,323 |