تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,125,953 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,112 |
آسیبشناسی آموزشهای سازمانی در یکی از مراکز نظامی نیروهای مسلح با استفاده از الگوی «FPSS» | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 8، دوره 16، شماره 2، تیر 1397، صفحه 411-438 اصل مقاله (809.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2018.141753.1006732 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا سلطانی1؛ غلامحسین نیکوکار2؛ امین پاشایی هولاسو* 3؛ احمدرضا خلیلی4 | ||
1استادیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب، تهران، ایران | ||
4کارشناسارشد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه، آموزش سازمانی به یکی از مهمترین ضروریات سازمانهای نوین برای بقا در شرایط متغیر کنونی درآمده است. پویایی سازمانی، انعطافپذیری ساختاری، افزایش بهرهوری، و اثربخشی همگی در گرو داشتنِ نظام آموزش سازمانی کارآمد و مؤثر است. از طریق آسیبشناسی آموزشی است که میتوان نقاط ضعف و معایب دورههای آموزشی را شناسایی کرد. در تحقیق حاضر به ارزشیابی دورههای آموزشی در یکی از مراکز نظامی نیروهای مسلح با استفاده از الگوی FPSS پرداخته شده است. این پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی است و جامعۀ آماری آن کلیۀ مدیران و کارشناسان سازمان مورد مطالعه است و با استفاده از جدول مورگان تعداد آنان 120 نفر برآورد شد. برای جمعآوری اطلاعات، از یک پرسشنامۀ محققساخته، متشکل از 32 سؤال، استفاده و پایایی آن 964/0 محاسبه شد. از آنجا که دادهها نرمال بودند، برای تجزیه و تحلیل آنها از آزمون تحلیلی عاملی تأییدی و تیِ تکنمونهای بهرهجویی شد. بر اساس نتایج این تحقیق، سازمان مورد مطالعه در دو بُعد کارکردی و فرایندی الگوی FPSS وضعیت نسبتاً خوبی دارد؛ ولی در دو بُعد سیستمی و ساختاری الگوی FPSS وضعیت مناسبی ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب شناسی آموزشی؛ آموزشهای سازمانی؛ الگوی FPSS | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology of Organizational Training in one of the Military bases of the Armed Forces by Using the "FPSS" | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Reza Soltani1؛ Gholam Hossein Nikookar2؛ Amin Pashaei Houlaso3؛ Ahmad Reza Khalili4 | ||
1Assistant Professor, Department of Human Resource Management, University of Imam Hussein (AS), Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Human Resource Management, University of Imam Hussein (AS), Tehran, Iran | ||
3Ph.D. Student in Industrial Management, Islamic Azad University, South Tehran, Iran | ||
4Master of Public Administration, School of Management, Tehran University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Today, corporate training has become one of the most modern necessities for survival in the current dynamic world. Organizational dynamics, structural flexibility, efficiency and effectiveness of all education system depends on having an efficient and effective organization. We can identify the weaknesses and flaws of courses through educational pathology. The present study wanted to evaluate training courses in one of the military bases of the armed forces by using the FPSS to find a way to identify the weaknesses and injuries on the course and provide recommendations for moving towards the ideal situation. The method is descriptive through survey and the statistical population of the study is of all managers and experts, which was estimated 120 persons according to Morgan Sample Size Determination Table. To collect data, a researcher-made questionnaire consisting of 32 questions was used. The reliability calculated and result revealed 964/0. Then, since the data were normalized, to analyze them the confirmatory factor analysis using LISREL software and One-sample T-test using SPSS software were employed. The results showed that the studied organizations in both the functional and process model in two patterns of FPSS were fairly well, but they were not appropriate regarding the systems and structures of the FPSS pattern. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pathology training, organizational learning, Pattern FPSS | ||
مراجع | ||
10. Colquitt, LePine and Noe,J (2000). Toward an integrative theory of training motivation: A meta-analytic path analysis of 20 years of research, Journal of Applied Psychology, 85(5): 678-707.
11. Dorji, R. (2014). Transfer of learning from the out-country training programs (Ministry of Education, Bhutan) Royal Government of Bhutan. M.A. Thesis, School of Education and Community Studies, University of Canberra.
13. Harrison, M.I. (2005). Diagnosing organizations: Methods, Model, and Process, Applied Social Research Methods series, Vol. 8. 3rd ed.California: SAGE publication, Inc, Vol.1-192.
14. Holton, E.F. III and Baldwin, T.T. (2003). Making transfer happen: an action perspective on learning transfer systems, in Holton, E.F. III and Baldwin, T.T. (Eds), Improving Learning Transfer in Organizations, Jossey-Bass/Pfeiffer, San Francisco,. CA.
15. Johnson, B. (2015). Toward a definition of mixed methods research, New York: SAGE Publications.
16. Liane, P. and Claire, M. (2012). Embedding a Peer-Supported Development Scheme: Overcoming Challenges in Engaging Staff and Students in Continuing Professional Development, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46: 3830-3836.
17. Martell, R. and Richard, M. (2010). The Role of Continuing Education and Training in Human Resource Development: An Administrations viewpoint, Journal of Academic Librarianship, 40(3):151-155.
18. Merriam, L. (2005). Learning transfer, PAACE Journal of Lifelong Learning, 14.
19. Noe, R.A. (2010). Employee training and development, New York: McGraw-Hill.
20. Phillips, P. (2008). Professional Development as a Critical Component of Continuing Teacher Quality, Australian Journal of Teacher Education, 3(1): 1-9.
21. Sahinidis, A.G. and Bouris, J. (2012). Employee perceived training-effectiveness relationship to employee attitudes, Journal of European Industrial Training, 32(1): 63-76.
22. Sakaran, Oma.(2002). Methods in Management, First Edition, Tehran: State Management Training Center.
23. Schmitz, M. (2009). Report on transfer of training, Training and DevelopmentVol.4. Pp.25-42.
25. Tavakolidarestani, Sh. and Shahbazmoradi, S. (2009). Human resources management diagnostic by focus on improvement, Human resources management quarterly in oil industry, 2(4): 94-110.
26. Verkatraman, N. (1989). Strategic orientation of business enterprises: the construct, dimensionality and measurement, Management Science, 35.
27. Baldwin, John And Holton, Joanne (2003). Human Capital Development And Innovation: The Case Of Training Small And Medium Sized Firms, Micro- Economic Analysis Division, Statistics Canada And Canadian Institute For Advanced Research.
28. Bernardin . H, J (2003). Human resource management. United state: megraw hill.
29. Shiyaoo, B. (1980). The service organization:climate is crucial. Organizaitonal Dynamics, 9 (2), 52-65.
30. Alkbolot, A., Kardak, A (2011). Using enablers of the EFQM model to manage institutions of higher education. Quality Assurance in Education, 14(2), 99-122. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,704 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,554 |