تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,273 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,755,065 |
مقایسۀ تحلیلیِ تفسیر کانت از ایوب (ع) و کییرکگارد از ابراهیم (ع) | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 9، دوره 15، شماره 2، تیر 1397، صفحه 463-480 اصل مقاله (359.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2018.246476.1005525 | ||
نویسندگان | ||
روژین مازوجی* 1؛ محمد رعایت جهرمی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران | ||
2استادیار گروه فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
کانت، دین را بر ستون اخلاق استوار میکند و در رسالۀ «شکست کل تلاشهای فلسفی در خصوص مسئلۀ عدل الهی»، ضمن ارائۀ تفسیر اخلاقی از شخصیت ایوب (ع)، وی را نمایندۀ «تئودیسۀ اصیل» میخواند. اما نزد کییرکگارد، ایمان، سنتزی است از تز (طلب) و آنتیتز (ترک). این فرآیند را در «ترس و لرز»، در ماجرای قربانی کردن اسماعیل (ع) میتوان ادراک کرد. کییرکگارد معتقد است که ایمان، بازداشتِ اخلاق است. یعنی تسلیم در برابر امر محال که عقل از پذیرش آن سر باز میزند، اما ایمان، امر محال را ممکن میپندارد. اگر عقل به پارادوکس مطلق، نه میگوید و اگر اخلاق آن را مذمت میکند، باز هم با اتکای به ایمان است که ابراهیم (ع) میتواند جان پسر خود را بگیرد. در نوشتار حاضر بر آنیم تا با محوریتِ نسبت دین و اخلاق، نقاط واگرا و همگرای این دو متفکر در پرداختن به ایوب (ع) و ابراهیم (ع) را واکاوی کنیم. | ||
کلیدواژهها | ||
ابراهیم (ع)؛ اخلاق؛ ایوب (ع)؛ دین؛ کانت؛ کییرکگارد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analytic Comparison of Kant's Interpretation of Job (a) and Kierkegaard's Interpretation of Ibrahim(a) | ||
نویسندگان [English] | ||
Rojin Mazouji1؛ Mohammad Raayat Jahromi2 | ||
1PhD Student, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran | ||
2Assistant Professor, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Kant bases religion on ethics, and in his treatise “On the miscarriage of all philosophical trials in Theodicy”, by representing Job as an ethical character, calls him a representative of authentic Theodicy. But, the faith for Kierkegaard is a synthesis of the thesis (desire) and antithesis (abandonment). This process can be perceived in Fear and Trembling, in the story of sacrifice of Isaac. Kierkegaard believes that faith is a teleological suspension of ethics, i.e. resignation to the absurd that reason tends to deny while faith can accept the absurd. Although reason rejects the absolute paradox and morality convicts such a paradox, it is just due to the faith that causes Ibrahim to try to sacrifice his son. This paper seeks to examine the divergent and convergent opinions of these two thinkers toward Job and Ibrahim based on Kant and Kierkegaard’s thought about the relation between ethics and religion. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Religion, Ethics, Ibrahim, job, Kant, Kierkegaard | ||
مراجع | ||
1. Evans, C. Stephen (2009) Kierkegaard, An introduction, Cambridge University Press 2. Gill, Gerry. H (1969) Essays on Kierkegaard, Burgess Publishing Company 3. Kant, Immanuel (1998) Critique of pure reason, in Critique of pure reason, translated and edited by Paul Guyer and Allen W. Wood, Cambridge university press 4. Kant, Immanuel (1999) Critique of practical reason, in Practical Philosophy, translated and edited by Mary J. Gregor, Cambridge university press 5. Kant, Immanuel (1996) on the miscarriage of all philosophical trials in Theodicy in religion and rational Theology, translated and edited by Allen Wood, Cambridge university press
6. Kant, Immanuel (1998b) religion with the boundaries of mere reason, translated and edited by Allen Wood, Cambridge university press
7. Kierkegaard, Soren (1941) Fear and trembling, translated by Walter lowrie, united state
8. Mjaaland, Marius.Timmann (2015) Postmodernism and Deconstruction, Paradox, Sacrifice, and the Future of Writing, in A Companion to Kierkegaard, edited by Jon Stewart, Wiley Blackwell
9. Stewart, Jon (2015) A Companion to Kierkegaard, Wiley Blackwell Publication
10. Wood, Allen (1970) Kant's moral religion, Cornell University Press
Articles:
1. Fremstedal, Roe (2012) Original Sin and Radical Evil: Kierkegaard and Kant, Kantian Review vol 17, 197-225
2. Friedman, R Z. (1986) Kant and Kierkegaard: The Limits of Reason and the Cunning of faith, International Journal for Philosophy of Religion, 3-22
3. Green, Ronald M. (1986) Deciphering Fear and Trembling’s Secret messege, Religious Study Vol 22, 95-111 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 533 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 387 |