تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,093 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,781,645 |
جایگاه حدیث در فهم قرآن؛ مقارنه و تطبیق آراء میرزا مهدی اصفهانی و اخباریان | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
مقاله 5، دوره 51، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 89-110 اصل مقاله (297.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2018.261263.669075 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا شاهرودی* 1؛ محمد امین تفضلی2؛ منصور پهلوان3 | ||
1دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران | ||
3استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
میرزا مهدی اصفهانی، مؤسس مکتب معارف خراسان، موسوم به «تفکیک»، علاوه بر دارا بودن اجتهاد مطلق و تبحر در علوم عقلی، یکی از قرآنپژوهان معاصر نیز به حساب میآید. دلیل این مدعا وجود آثاری از ایشان در حوزۀ قرآن همچون معارف القرآن، رسالۀ شاهزاده افسر، رسالة فی وجه اعجاز کلام الله المجید و ... است. وی دیدگاههای معارفی خود را بر آیات و روایات بنا نهاد و همین گرایش به نقل، سبب شده وی را که نخستین مروج مکتب اصولی میرزای نائینی در ایران است، در جرگۀ اخباریان به شمار آورند. اخباریان، اصول فقه را متخذ از عامه دانسته و آن را روشی برای رهیافت به معارف قرآنی نمیدانند. همچنین برخی اخباریان قائل به حجیت نصوص نبوده و ظواهر قرآن کریم را نیز حتی بعد از فحص از قرائن منفصله حجّت نمیشمارند ولی میرزای اصفهانی قائل به حجیت آن است. لذا دیدگاه وی در فهم قرآن کریم تفاوت بنیادینی با دیدگاه اخباریان دارد و نمیتوان وی را از اخباریان به شمار آورد. در این مقاله دیدگاه وی دربارۀ جایگاه حدیث در فهم قرآن به تفصیل با رویکرد اخباریان تطبیق داده شده و وجوه تفاوت آن بیان شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اخباریگری؛ جایگاه حدیث در قرآن؛ مکتب تفکیک؛ میرزا مهدی اصفهانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Position of Hadith in Understanding Qur'an: A Comparison between Mirza Mahdi Isfahani's and Akhbaris' Opinions | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Reza Shahroodi1؛ mohammad amin tafazzoli2؛ Mansour Pahlevan3 | ||
1Associate Professor in Quran and Hadith Sciences, University of Tehran | ||
2Ph. D Candidate in Quran and Hadith Sciences, University of Tehran | ||
3Profesor in Quran and Hadith Sciences, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Mirza Mahdi Gharawi Isfahani, the founder of Khorasan school of thought, known as "Maktab-i Tafkik" (the School of Epistemological Distinction/or School of Seperation), is considered one of the contemporary Qur'an researchers, in addition to possessing absolute ijtihad and proficiency in intellectual sciences. The evidence for this claim is that some of his works belong to the category of Qur'an sciences, such as: “Maʼaref al-Qur'an”, “A Letter to Prince Afsar”, “A Treatise on Cause of I'jaz of Glorious Qur'an”, etc. He based his epistemic views on Qur'anic verses and traditions, and this tendency towards oral tradition and transmission has caused him, who is the first propagator of the Usuli school of Mirza Muhammad Hossein Naini, to be included in the group of Akhbaris. Akhbaris do not regard Usul al-fiqh (Principles of Islamic Jurisprudence) as a method for understanding Qura'nic teachings; On the contrary, they consider it to be derived from public knowledge, while Ayatollah Gharawi Isfahani laid stress on the necessity for Usul al-fiqh. Furthermore, some Akhbaris do not believe in the authoritativeness of Qur'anic clear texts (nusus) and do not regard the literal, manifest meanings (zawahir) of Holy Qur'an as valid proofs after searching for separated indications, while Mirza Mahdi Isfahani believes in the authoritativeness of them (i.e. Qur'anic clear texts). Therefore, the present article seeks to provide a detailed comparison of his viewpoint on the position of Hadith in understanding Qur'an with the Akhbaris' approach to this issue, and to explain their differences. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Qur’an, Akhbaris, Hadith, Mirza Mahdi Isfahani, Mktab al-Tafkik | ||
مراجع | ||
[1]. استرآبادی، محمدامین (1424). الفوائد المدنیة. قم، مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین. [2]. اسلامی، حسن (1390). رؤیای خلوص بازخوانی مکتب تفکیک. قم، بوستان کتاب. [3]. آقا بزرگ تهرانی (1430). نقباء البشر فی قرن الرابع عشر. بیروت، داراحیاء التراث العربی. [4]. بحرانی، شـیخ یوسـف (١٤٠٥). الحـدائق النّاضـرة فـی احکـام عتـرة الطّـاهرة. بیروت، دارالاضواء. [5]. بنی هاشمی، سید محمّد (1395). شرح محتوایی رسالۀ قرآنی تبارک. تهران، منیر. [6]. تولایی، شیخ محمود، مادة عالم التشریع و صورته. نسخۀ خطی، کتابخانۀ آستان قدس رضوی. [7]. جمعی از نویسندگان (1394). احیاگر حوزۀ خراسان. تهران، انتشارات آفاق. [8]. حر عاملی، محمد بن حسن (؟). الفوائد الطوسیة. بیجا، بینا. [9]. حکیمی، محمدرضا (1393). مکتب تفکیک. قم، دلیل ما. [10]. سروش، جمال (1395). عقل در حکمت متعالیه و مکتب تفکیک. قم، مؤسسۀ آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره). [11]. شاهرودی، محمدرضا (1391). «اعتبارسنجی ظواهر آیات قرآن از منظر أخباریون». مجلۀ فقه و مبانی حقوق اسلامی، تهران، شمارۀ 2، پاییز و زمستان. [12]. شریفی، محمد (1393). تحلیل و نقد دیدگاه ها اخباریان در حوزۀ تفسیر و علوم قرآنی. دانشگاه تهران. [13]. طارمی، حسن (1391). «جستاری در باب اخباریگری و نسبت آن با رهیافت و منظومۀ معرفتی میرزا مهدی غروی اصفهانی: بخش یکم». مجلۀ سفینه، شمارۀ 34، بهار. [14]. طباطبایی، سید محمد کاظم (1390). تاریخ حدیث. قم، دارالحدیث. [15]. غروی اصفهانی، میرزا مهدی. اساس معارف القرآن. نسخۀ خطی نمازی شاهرودی. [16]. ـــــــــــــ . الاصول الوسیط. نسخۀ خطی علی اکبر صدرزاده. [17]. ـــــــــــــ . المواهب السنیّه. نسخۀ خطی علی اکبر صدرزاده. [18]. ـــــــــــــ . بعد ما عرفت. نسخۀ خطی علی اکبر صدرزاده. [19]. ـــــــــــــ . مصباح الهدی. نسخۀ خطی علی اکبر صدرزاده. [20]. فیض کاشانی، محسن (1349). حق المبین فی تحقیق کیفیة التفقه فی الدین. تهران، سازمان چاپ دانشگاه. [21]. ـــــــــــــــــ (1387). الاصول الاصلیة. تهران، مدرسۀ عالی شهید مطهری. [22]. قیصری، احسان (1367). دایرة المعارف بزرگ اسلامی، مدخل اخباریان. تهران، مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی. [23]. ملکی میانجی، محمدباقر. تقریرات اصول فقه. نسخۀ خطی. [24]. نمازی شاهرودی، شیخ علی (1409). مستدرک سفینة البحار. تهران، مؤسسۀ بعثت. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,044 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 749 |