تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,483 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,952 |
بررسی نقش پیادهراه های شهری در توسعه گردشگری پایدار مطالعه موردی؛ خیابان 15 خرداد شهر تهران | ||
نشریه گردشگری شهری | ||
مقاله 9، دوره 5، شماره 3، آبان 1397، صفحه 131-142 اصل مقاله (393.23 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی مستقل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jut.2018.233368.314 | ||
نویسندگان | ||
عیسی ابراهیم زاده* 1؛ حمیده اسفندیاری مهنی2 | ||
1University of Sistan and Baluchestan | ||
2دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
خیابان مخصوص عابر پیاده یک شکل از برنامهریزی حملونقل است که بهطور گستردهای با فرهنگ شهری مرتبط است. امروزه در ایران، با سلطه تدریجی حرکت سواره بر فضاها و معابر شهری، از ارزشها و جاذبههای اجتماعی فرهنگی فضاهای شهری رو به نزول رفته است، ازاینرو موضوع گسترش فضاهای پیاده و ساماندهی آنها بهویژه در شهرهای بزرگ، موردتوجه بیشتری قرار گرفته است. از سال 1388 خیابان 15 خرداد در شهر تهران، با ارائه طرح مسدود شدن عبور وسایل نقلیه از چهارراه گلوبندک تا خیابان ناصرخسرو، به پیاده راه تبدیل شد. مقاله حاضر با عنوان بررسی نقش پیاده راهسازی در توسعه گردشگری پایدار در پی ارزیابی این پیاده راه در توسعه اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و کالبدی منطقه 12 تهران است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و دادههای آماری آن به روش پیمایشی جمعآوری شده است. تجزیهوتحلیل دادهها بـا اسـتفاده از نرمافزار SPSS و روشهای آماری همچون آزمونt تک نمونهای، آزمون ANOVA، رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است. یافتههای بهدستآمده از توزیع پرسشنامه میان گردشگران مؤید تأثیر غیرقابلانکار پیاده راه 15 خرداد در توسعه اجتماعی، اقتصادی و کالبدی منطقه 12 تهران است. میانگینهای هر یک از مؤلفهها بیانگر اثرگذاری بالاتر از حد متوسط پیاده راهها در امنیت منطقه، جذب گردشگران و افزایش آگاهی مردم نسبت به جاذبههای گردشگری و بیانگر توسعه اجتماعی- فرهنگی این محور از دید گردشگران است. از دید کارشناسان نیز نقش پیادهسازی در توسعه اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی بالاتر از حد متوسط است همچنین بین پیادهراهسازی و توسعه کالبدی، اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی در منطقه 12 تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در نتیجه پیاده راه 15 خرداد جز تأثیر در افزایش امکانات و خدمات موجود در منطقه توانسته است هم ازنظر اقتصادی (وجود بازار) و هم ازنظر اجتماعی و فرهنگی موجبات گسترش و تسهیل گردشگری شهری و توسعه منطقه 12 تهران را فراهم آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
پیادهراه؛ توسعه گردشگری؛ گردشگری پایدار؛ خیابان 15 خرداد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining Impact of Pedestrian Zones Establishment on Sustainable Tourism Development (Case Study Panzdah-e-Khordad pedestrian in Iran) | ||
نویسندگان [English] | ||
Isa Ebrahimzadeh1؛ hamideh esfandyarimehni2 | ||
1دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2univercity of kharazmi | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: In recent years the development and organization of pedestrian spaces, particularly in big cities, have been greatly considered. In Tehran and in the area of 12 of Tehran road with pedestrian streets since of 15 Khordad good opportunity for development and urban tourism facilities are provided. This is a significant point in research on Pedestrian, Yet Particular the effects of tourism on city sidewalks nothing has been done; So do the necessary research To check how much effectiveness necessary to improve the level of tourism.Materials and Methods: This work is a descriptive-analytic research and The survey method was conducted.Information Information Required from Various sources of literature AndField studies. By using three types of questionnaires to three groups of tourists, businessmen and experts are Achieved data analysis Spss21 software using statistical methods such as one-sample t-test, ANOVA, multiple regression was done.Discussion and Results: The findings indicated the undeniable impact of Panzdah-e-Khordad pedestrian zone in the social, economic and spatial development of District 12, Tehran. The mean of each component represents the above-average impact of pedestrian zones on area security, tourist attraction, and increased awareness of people to the tourism attractions as well as the socio-cultural development of Panzdah-e-Khordad Street from the viewpoints of tourists.The effects of the implementation of Pedestrian in increasing employment diversification, adjustment of prices of goods, creating new job opportunities and economic development Region is too moderate;So in terms of tourists sidewalks of 15 Khordad could not play an important role in the economic development of the Zone of 15 Khordad From the perspective of experts, the impact of pedestrian zones establishment on the spatial, economic and socio-cultural development is above average. Pearson correlation coefficient findings show that there is a significant and positive relationship between pedestrian zones establishment and spatial, economic and socio-cultural development of District 12, Tehran, from the perspective of shopkeepers.Conclusions: One of the urban tourism development solutions is the use of various potentials of pedestrian zones, as the tourists often walk in urban areas to perceive the landscape, aesthetic elements, and historical, cultural, artistic and social influence of the city. Today in Iran, with gradual domination of cars over the urban spaces and roads, the socio-cultural values and attractions of the urban spaces have been declined. Hence, the development and organization of pedestrian spaces, particularly in big cities, have been greatly considered. In 2009, the Panzdah-e-Khordad Street turned to the pedestrian zone by blocking the passage of vehicles from Galoobandak Crossroads to Naser Khosrow Street. This article entitled “Examining Impact of Pedestrian Zones Establishment on Sustainable Tourism Development” evaluates the Panzdah-e-Khordad pedestrian zone in the economic, socio-cultural and spatial development of District 12, Tehran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
pedestrian, development of, tourism Sustainable Tourism, pedestrian of 15 Khordad | ||
مراجع | ||
1) پاپلی یزدی، محمدحسین و سقایی، مهدی (1390) گردشگری ماهیت و مفاهیم، تهران: انتشارات سمت. 2) پور زرندی، محمد و امینیان، ناصر (1394) ارزیابی قابلیتهای بازآفرینی پیاده راههای گردشگری از منظر توسعه پایدار شهری (مطالعه موردی: خیابان 15 خرداد تهران)، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، تابستان1394، سال3، شماره 11، صص.21-1. 3) جوری، آمنه؛ سرور، رحیم؛ منیری، جاوید (1394) بررسی امکان ایجاد پیاده راههای گردشگری در مراکز شهری (مورد شناسی: مرکز شهر زنجان)، فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری- منطقهای ، سال 5، شماره 15، صص.14- 5. 4) حبیبی، محسن و نوید پور، محمدرضا (1392) فضاهای عمومی و زندگی جمعی در شهر تاریخی ورامین، مجله هویت شهر، پاییز دوره 7، شماره 15، صص.14- 5. 5) خانلو، نسیم و تاجیک، علی (۱۳۹۴) بررسی پیاده راه شهری پایدار با رویکرد تقویت تعاملات اجتماعمحور (نمونه موردی: پیاده راه خیابان سپهسالار)، کنفرانس بینالمللی انسان، معماری، عمران و شهر، 25 خرداد 1394 تبریز، مرکز مطالعات راهبردی معماری و شهرسازی، صص.10-1. 6) رهنمایی، محمدتقی؛ ملک نیا، محبوبه؛ جهانیان، منوچهر (1390) نقش محورهای فرهنگی و تاریخی منطقه 12 در توسعه گردشگری شهر تهران، فصلنامه نگرشهاینو در جغرافیایانسانی، پاییز1390، دوره 3، شماره 4، صص. 101-83. 7) ساسان پور، فرزانه (1389) مبانی پایداری توسعه کلانشهرها با تأکید بر کلانشهر تهران، تهران: انتشارات مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران. 8) ساسان پور، فرزانه و حمیدی، روناک (۱۳۹۴) نقش پیاده گستری بر توسعه گردشگری شهری منطقه 12 تهران (مطالعه موردی خیابان 15 خرداد و کوچه مروی)، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم جغرافیا و برنامهریزی، معماری و شهرسازی، 25 مهرماه 1394 تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار، صص.9-1. 9) سعیدنیا، احمد و مهدی زاده، جواد (1391) گردشگری شهری، کتاب سبز شهرداری، جلد 3، تهران: انتشارات سازمان شهرداری و دهیاری کشور. 10) سلطانی، سحر و شهنوشی، ناصر (1391) اولویتبندی جاذبههای گردشگری عمده شهرستان مشهد از منظر گردشگران داخلی، فصلنامه مطالعات گردشگری، بهار و تابستان دوره1، شماره 1، صص.17-5. 11) کوکبی، لیلا؛ ایزدی خرامه، حسن؛ عبدالهی، رحمت اله؛ سلیمانی، رقیه (1391) حیات جمعی در فضای عمومی سبز راه، نگرشی بر تنوع فرهنگی اجتماعی استفاده از فضا (مطالعه موردی: پارک خطی باغ بلند شیراز)، مجله پژوهش و برنامهریزی شهری، زمستان1391، سال 3، شماره 11، صص.114- 97. 12) مبهوت، محمدرضا و قدمگاهی، نرگس (1392)، ارائه راهکارهایی جهت توسعه پایدار گردشگری شهری چناران با استفاده از مدل SWOT، همایش ملی معماری، شهرسازی و توسعه پایدار با محوریت از معماری بومی تا شهر پایدار، 25 دیماه 1392 مشهد، موسسه آموزش عالی خاوران، صص.13-1. 13) مهندسان مشاور باوند،1385، طرح تفصیلی منطقه 12 تهران، شهرداری تهران. 14) Aksoz, O. & BÂCdorin, P. (2012) the importance of urban tourism for hotel marketing policies; the case of Eskisehir, geo journal of tourism and geo sites, Vol.9, No.1, pp.1- 11. 15) Bates, K. (2013) making pedestrian malls work; key elements of successful pedestrian malls in the US and Europe, TERMINAL PROJECT Presented to the Department of Planning, Public Policy, & Management of the University of Oregon in partial fulfillment of the requirements. 16) Butler, R.W. (2000) Seasonality in tourism: issues and impilication s. In A.V. Seaton(ed.) Tourism A State of the Art Chichester: Wiley, pp. 339-332. 17) Acer Handan, Demir. & Isa, Cakiroglu. & Ummugulsum, Alyuz. & Goksel, Demir. (2016) Evaluation Environmental and Social Impacts of Pedestrianization in Urban Historical Areas: Istanbul Historical Peninsula Case Study, Journal of Traffic and Logistics Engineering, Vol.4, No.1, pp.83-87 18) Fruin, J. (1971) pedestrian planning and design, Metropolitan Association of Urban Designers and Environmental Planners. 19) Hass-Klau, C. (2015) The pedestrian and city” Belhaven Press, 1990 - City planning , New York, NY 10017. 20) Kousis, M. (1994) tourism and environment: A social movements perspective, Annals of tourism research, Vol.27, No.2, pp.267-552. 21) Litman, T.A. (2014) Economic Value of Walkability. Paper, Victoria Transport Policy Institute, presented at the Transportation Research Board. In 82nd Annual Meeting. 22) Melia, S. & shergold, B. (2016) Pedestrianisation and politics, evidence gaps and a case study of Brightons old town, The University of west England. 23) Nabi, Najafi. & Gh, Rashidi. & Hesari, E. & Jeddi, A. & Fatallahzadeh, F. (2016) Strategic Planning of Regional Tourism with Sustainable Development Approach; Case Study: Khaf Region, Journal of Civil Engineering and Urbanism, Vol.6, No.1, pp.7-15. 24) Neto, L, (2015) The Walkability Index Assessing the built environment and urban design qualities at the street level using open-access omnidirectional and satellite imagery, Thesis, Manchester university. 25) Newman, L. & Waldron, L. (2012) Towards Walkable Urban Neighborhoods, Publisher: University of Toronto Press. 26) Pearce, D. (2001) An integrative framework for urban tourism research, Annals of Tourism Research, Vol.28, No.4, pp.926–946. 27) Popescu, R. I. & Corbos, R.A. (2010) the role of the urban tourism in strategical development of brasov area, Theoretical and Empirical Researches in Urban Management Number, Vol.7, No.16, pp.69-85. 28) Rauterkus, S.Y. & Miller, N. (2011) Residential land values and walkability, Journal of Sustainable Real Estate, Vol.3, No.1, pp.23-43. 29) Rauterkus, S.Y. & Miller, N. (2011) Residential land values and walkability, Journal of Sustainable Real Estate, Vol.3, No.1, pp.23-43. 30) Sharpley, R. & Telfer, Dj. (2012) tourism and development, Second edition, Routledge, Taylor & Francis Group, LONDEN & NEW YORK. 31) Söderholm, D. (2008) the commercial structure of pedestrian streets and shopping districts_three cases from finland, Master’s thesis Planning geography, Supervisor: Harry Schulman, University OF Helsiniki Department OF Geography. 32) Yuen-han, L. (2009) An empirical study of the impact of a pede strianisation scheme on retail rental values in the neigh bourhood, Includes bibliographical references,Thesis (B.Sc)-University of Hong Kong, pp. 115-109. 33) Zamfir, A. & Corbos, R. (2015) Towards Sustainable Tourism Development in Urban Areas: Case Study on Bucharest as Tourist Destination, Journal Sustainability, Vol.7, No.9, pp.12709-12722. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,382 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,384 |