تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,527,791 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,793,770 |
تاثیر تمرین های دید ورزشی بر ادراک بینایی کودکان کم توان ذهنی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 2، شهریور 1397، صفحه 277-292 اصل مقاله (159.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2018.239824.1289 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه امامی1؛ علیرضا بهرامی* 2؛ ولی شیری3 | ||
1دانشجوی کارشناس ارشد رشته رفتار حرکتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار رشته روانشناسی ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
3مربی، کارشناس ارشد کاردرمانی، عضو هیات علمی گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
کودکان با کم توانی ذهنی مشکلات عدیده ای در زندگی روزمره و مسائل آموزشی تجربه می کنند که یکی از این مشکلات تاثیرگذار در زمینه ادراک بینایی می باشد بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات دید ورزشی بر ادراک بینایی کودکان کم توان ذهنی شهر اصفهان می باشد. از بین دانش آموز کم توان ذهنی آموزش پذیر 7 تا 11 سال 30 کودک بعنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار گرفتند که شامل دو گروه کنترل و تجربی بودند جهت انتخاب نمونه ها قبل از شروع تمرین از کودکان کم توان ذهنی تست هوش وکسلر گرفته شد و کودکان آموزش پذیر وارد مطالعه شدند همچنین قبل از شروع تمرین، پیش آزمون ادراک بینایی TVPS-II از نمونه ها بعمل آمد و بعد از آن گروه تجربی تمرین خود را که شامل 8 هفته و هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه بود انجام دادند. در آخرین مرحله، پس آزمون ادراک بینایی TVPS-II گرفته شد. براساس نتایج تحلیل مانکووا (با کنترل نمره های پیش آزمون) تمرین دید ورزشی در مرحله پس آزمون بر میانگین تمامی مولفه های ادراک بینایی به جز مولفه آزمون ثبات شکل اثر داشت (05/0>P). همچنین نتایج نشان داد، تمرین های دید ورزشی می تواند باعث بهبود ادراک بینایی کودکان کم توان ذهنی شود بنابراین پیشنهاد می شود جهت درمان و توانبخشی اختصاصی این کودکان از تمرین های دید ورزشی نیز در فرایند بهبودی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک بینایی؛ آموزش پذیر؛ تمرینات دید ورزشی؛ کم توان ذهنی؛ کودکان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Sport Vision Training on Visual Perception in Children with Intellectual Disability | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahboobeh Emami1؛ Alireza Bahramy2؛ Vali Shiri3 | ||
1MSc student, khorasgan azad islamic university | ||
2Sport psychology, Arak university, Arak, Iran | ||
3M.Sc, OTR. Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, IRAN | ||
چکیده [English] | ||
Children with intellectual disability experience many problems in their everyday lives and educational issues. One of these important issues exists in visual perception. Therefore, the aim of the present study was to examine the effect of sport vision training on visual perception of children with intellectual disability in Isfahan city. 30 children were selected from educable students with intellectual disability (7-11 years old) as the sample and were randomly assigned to two groups (each group 15 subjects): experimental and control. Before the training, children with intellectual disability underwent Wechsler IQ test and educable children entered the study. Also, before the training, the TVPS - II visual perception pretest was administered. Then, experimental group had their training for 8 weeks, 3 sessions per week and 45 minutes each session. In the final stage, TVPS - II visual perception pretest was conducted. Based on the results of the MANCOVA analysis (with the control of pretest scores) sport vision training had an effect on the mean of all visual perception components except for form constancy test in the posttest (P<0.05). The results of this study showed that sport vision training can improve the visual perception of children with intellectual disability. Therefore, it is suggested that sport vision training is also used to treat and rehabilitate these children in the treatment process. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Children, educable, intellectual disability, sport vision training, visual perception | ||
مراجع | ||
1. Emerson E. (2003). Mothers of children and adolescents with intellectual disability: social | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 948 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 701 |