تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,093,375 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,197,855 |
فهم پدیدارشناسانه معنای آموزش و شناسایی فرایندهای اصلی اجتماعی شکل دهنده آن در تجربه زیسته دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران | ||
بررسی مسائل اجتماعی ایران | ||
مقاله 12، دوره 9، شماره 2، آذر 1397، صفحه 259-281 اصل مقاله (1.75 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijsp.2018.68628 | ||
نویسندگان | ||
فیروزه معتمد1؛ حسین ابوالحسن تنهایی2 | ||
1دکتری جامعهشناسی گرایش گروههای اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | ||
2دانشیار جامعهشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | ||
چکیده | ||
شواهد کلی حاکی از آن است که نظام آموزش و پرورش به ویژه در دو دهه گذشته فضای پرچالشی را تجربه کرده است. از سوی دیگر به نظر میرسد در جریان مطالعات و سیاستگذاریهای این حوزه، به تجربه دانشآموزان که مخاطبان آموزش و پرورش هستند توجه چندانی مبذول نشده است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل کیفی دادهها، از منظری پدیدارشناسانه و با هدف مطالعه ساختارهای معنا و کشف روابط پنهان میان آنها، به تجربه زیسته دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران رجوع میکند. پس از مصاحبه عمیق با 8 نفر اشباع نظری حاصل شد. معنای ظهور یافته در خصوص آموزش، تحت عنوان «آموزش نخبه محور کنکوری»، در فرایند اصلی اجتماعی شناسایی شد. سه مقوله مرکزی «مدرسه»، «خانواده» و «کنکور»، و یک مقوله غیر مرکزی تحت عنوان «صنعت چاپ و انتشار کتب کنکوری» ظهور یافت. دو فرایند اصلی مهم دیگر تحت عنوان «فرایند اصلی روانشناختی اجتماعی»، و «فرایند اصلی ساختاری کارکردی» شناسایی گردید. این فرایندها حاکی از نقش مدرسه به عنوان مکانیزم رسمی خلق و بازتولید نظامهای ارزشگذاری دو قطبی، از جمله «اقلیت نخبه/اکثریت غیرنخبه» بوده و خانواده به عنوان «کارگزار اقتدارگرایی مدرسه در منزل» شناسایی گردید. که هر دوی این نهادها، در معنابخشی به کنکور به عنوان «تنها گزینه مناسب برای ادامه عضویت اجتماعی»، نقش مستقیم دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
معنای آموزش؛ فرایندهای اصلی اجتماعی؛ تجربه زیسته؛ تقسیمبندی دوشقی اقلیت نخبه/اکثریت غیر نخبه؛ پدیدار شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Meaning of Education and the Basic Social Processes Reproducing it in the Lived experiences of Tehran High-school Students: A Phenomenological Understanding | ||
نویسندگان [English] | ||
Firouzeh Motamed1؛ Hossein Abolhasan Tanhaee2 | ||
1PhD Student in Sociology, Islamic Azad University. Tehran Central Branch | ||
2Associate Professor of Sociology, Islamic Azad University, Tehran Central Branch | ||
چکیده [English] | ||
The current study is a qualitative one which delves into the meaning of education and its basic social processes in the lived experiences of high school students. Qualitative Data Analysis (QDA) is the method which is applied in a phenomenological perspective. In-depth interview was the data gathering technique. Theoretical saturation was reached after interviews with 8 students. The overarching meaning through the basic social process (BSP) emerged as "Konkour-oriented elitist education". The emergent BSP is made up of 3 core categories i.e. school, family and Konkour, wherein, family was identified as the agent of the authority exerted by school on the students to create and reproduce bi-polar values of elite/non elite. There were also identified a Basic Social Psychological Process (BSPP) and a Basic Structural-Functional Process (BSFP) within the BSP. The BSPP turned out students' permanent anxiety of being judged, misbehaved and disdained as non-elite by both school authorities and family on the way to admission in Konkour as the only choice to be a valuable social member. The BSFP spotted the functions of family and school in a context of bi-polar values of elite/non-elite where they highly collaborate in reproducing such a dichotomous value system and hence the paramount importance of Konkour as the only way to attain proper social membership. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Meaning of Education, Basic Social Processes, Lived Experience, bi-polar valuation, phenomenology, High school students of Tehran city Theory | ||
مراجع | ||
- آسانی صمد (1391). اثربخشی روش نمایش خلاق بر مهارتهای اجتماعی و پرورشی خلاقیت دانش آموزان تیزهوش دوره راهنمایی. پایاننامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده. کتابخانه دیجیتالی دانشگاه تهران (http://library.ut.ac.ir) - آنجفی فرشته (1387). بررسی و مقایسه تاثیر آموزش و پرورش بدیعهپردازی و بارش مغزی در پرورش تفکر خلاق دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی منطقه 2 تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی - ادهمی بیانه (1391). بررسی تطبیقی حمایت و خدمات آموزشی کودکان کم توان ذهنی در نظام آموزش و پرورش. پایاننامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. - اکبرزاده فهیمه (1383). تبیین مبانی فلسفی نظریههای مناسبات بین دولت و نظام آموزش و پرورش و تحلیل انتقادی روند تحولات آموزش و پرورش در ایران در سه دهه گذشته (با تاکید بر مقوله تمرکز و عدم تمرکز). رساله دکتری، چاپ نشده. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس. - پورعاصی اردکانی اکرم (1389). بررسی سیر تحولات و چالشهای موجود در آموزش و پرورش دانشآموزان تیزهوش در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبائی. - حبیبی پریسا (1386). بررسی تطبیقی سه رویکرد رجییو امیلیا (ایتالیا) و ادورف (آلمان) و بانک استریت (امریکا) به منظور ارایه راهکارهایی برای آموزش و پرورش پیش از دبستان در جمهوری اسلامی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، منتشرنشده. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. - حسینی محبوبه (1391). بررسی تطبیقی جایگاه پژوهشهای تربیتی در نظام آموزش و پرورش دو کشور ایران و ژاپن. رساله دکتری، چاپ نشده. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. - دمرچلی خدیجه (1393). تحلیل محتوای کتابهای واحد کار پیش دبستانی تایید شده آموزش و پرورش از منظر مفاهیم شهر وندی بر اساس سند راهبردهای تحول نظام تعلیم و تربیت. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده. روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. - صفری سجاد (1391). تاثیر آموزش و پرورش پیش دبستانی بر مبنای برنامهریزی چند بعدی بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیش از دبستان شهرستان کرج در سال تحصیلی 91-90. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده. روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. - ضیایی نجف آبادی سوسن (1386). بررسی تطبیقی تظام آموزش و پرورش پیش دبستانی کشورهای ایران، امریکا، انگیس و کره. رساله دکتری، چاپ نشده. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. - طاهری رشید (1391). سیر تحولات آموزش و پرورش استثنایی در کشورهای آلمان و سوئد و ایران. رساله دکتری، چاپ نشده. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. - علیزاده زهرا (1389). چگونگی آموزش مفاهیم و آمادهسازی تاریخ در دوره پیش دبستان جهت ارایه یک الگوی مناسب برای کودکان 5 تا 6 سال. پایاننامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. - غلامی محسن (1387). بررسی انتقادی ساختار آموزش و پرورش ایران بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش. رساله دکتری، چاپ نشده.کتابخانه دیجیتالی دانشگاه تهران (http://library.ut.ac.ir) - کابلی محمدرضا (1387). مطالعه دبیرستان پسرانه نیزهوشان در قم. پایاننامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده. کتابخانه دیجیتالی دانشگاه تهران (http://library.ut.ac.ir). - نصیری محمد علی (1386). بررسی تطبیقی آموزش و پرورش ویژه در ایران و چین. رساله دکتری، چاپ نشده. روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. - ولیزاده سمیه (1394). تاثیر آموزش خودتنظیمی هیجانی بر خلاقیت و کاهش مشکلات رفتاری تیزهوشان با موفقیت تحصیلی کم. پایاننامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده. کتابخانه دیجیتالی دانشگاه تهران (http://library.ut.ac.ir). - یزدانپوری سمیه (1390). بررسی تطبیقی سیاستها. اهداف و تشکیلات آموزش و پرورش استثنایی در کشورهای امریکا، هند و ایران. رساله دکتری، چاپ نشده. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. - یوسفزاده مسعود (1385). نیازسنجی برنامههای درسی دوره پیش دبستانی مراکز وابسته به آموزش و پرورش. رساله دکتری، چاپ نشده.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی. - Baker S. E., and Edwards R. (2012). How many qualitative interviews is enough? Expert voices and early career reflections on sampling and cases in qualitative research. Southampton: ESRC National Centre for Research Methods, University of Southampton. - Brayman A. (2012) Social Research Methods, fourth edition. Oxford: Oxford University Press. - Crouch M. and McKenzie H. (2006). The logic of small samples in interview-based qualitative research. Social Science Information. 45 (4), 483 - 499 - Candeias، Rebelo,Oliveira (2012), Student’ Attitudes Toward Learning and School – Study of Exploratory Models about the Effects of Socio-demographics and Personal Attributes. N.A - Cleary, M., Horsfall, J. and Hayter, M. (2014), Data collection and sampling in qualitative research: does size matter? Journal of Advanced Nursing, 70 (3): 473–475. - Foucault M. (1995). Discipline and Punish: The Birth of Prison. Second ed. Alan Sheridan (trans.). New York: Random House Inc. - Gerson, K., and Horowitz, R. (2002): ‘Observation and Interviewing: Options and Choices’, in T. May (ed.), Qualitative Research in Action. London: SAGE Publications Ltd. - Glaser B. G. The Impact of Symbolic Interaction on Grounded Theory. The Grounded Theory Review: An International Journal. Vol. 4, Issue no. 2, March 2005 - Glaser B. G. Basic Social Processes. The Grounded Theory Review: An International Journal. Vol. 4, Issue no. 3. June 2005 - Jessor, R., Van Den Bos, J., Vanderryn, J., Costa, M., & Turbin, M. S. (1995); Protective factors in adolescent problem behaviors: moderator effects and developmental change; Developmental Psychology, 31 (6), 923–933. - Manen M.V. (1990). Researching Lived Experience: Human Science for an Action Sensitive Pedagogy. Ontario: University of Western Ontario. - Moody, J., & Bearman, P.S. (1998); Shaping school climate: school context, adolescent social networks, and attachment to school; Unpublished manuscript - Simmel G. (1950) The Sociology of Georg Simmel. Kurt Wolff (trans.) New York: Free Press - Trotter R. T. (2012). Qualitative research sample design and sample size: Resolving and unresolved issues and inferential imperatives. Preventive Medicine 55, 398 - 400 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 839 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 823 |