![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,699,159 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,932,740 |
اثر هنری بهمثابه کالای هنری در مواجهه با امر تکنولوژیک | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 3، دوره 23، شماره 4، دی 1397، صفحه 21-28 اصل مقاله (3.77 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.220092.665560 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا باقری لری1؛ نادر شایگان فر2؛ اصغر کفشچیان مقدم* 3 | ||
1دانشجوی پژوهش هنر دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی- دانشگاه هنر اصفهان | ||
2استادیار دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان | ||
3عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا | ||
چکیده | ||
در قرون اخیر رشد تکنولوژی به نحوی بوده که بطور پیوسته برای بشر معیشت بهتر را در پی داشته و توانسته خود را در بسیاری از وجوه زندگی ازجمله هنر به منصه ظهور برساند. همچنین در به چالش کشیدن هنر از مفاهیم سنت گرایانه به مفهومی نو تأثیر تأملبرانگیزی داشته است. بهگونهای که به مدد آن آثار هنری قابلیت بازتولید یافته و از این طریق در دسترس توده مردم قرارگرفته است. این مقاله در جهت تبیین مسئله نفوذ تکنولوژی در هنر و کالایی شدن اثر هنری از طریق تولید انبوه و بازتولید مکانیکی به طرح موضوع پرداخته و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بازخوانی روابط جامعه ی تکنولوژیک و هنر از طریق اختلاط هنر و زندگی روزمره، می پردازد. بازتولید اثر هنری در جامعهای رخ میدهد که تکنولوژی و نظام سرمایهداری در آن فراگیر شده است پس در چنین جامعهای تولید برای مصرف صورت می گیرد و در پی فرآیند تولید نظام مبادله و بازار شکل مییابد. این مکانیسم متأثر از تکنولوژی، منجر به تغییر در ماهیت هنر و کیفیت تولیدات هنری میگردد تا به آنجا که هنر با زندگی روزمره پیوند ناگسستنی خورده و جزء لاینفک آن محسوب میشود و نتیجتاً هنرمند بهعنوان یک تولیدکننده کالای هنری با تکثیر و انبوهسازی، قالب اثر هنری را دگرگون میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
تکنولوژی؛ تولید؛ اثر هنری؛ کالا؛ اصالت هنر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Art as commodity in the face of the technological work | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammadreza bagherilori1؛ nader shayganfar2؛ asghar kafshchian Moghadam3 | ||
1PhD. student of the Faculty of Advanced Studies in Arts and Entrepreneurship, Isfahan Art University | ||
2Faculty Member of the Faculty of Advanced Studies in Arts and Entrepreneurship, Isfahan Art University | ||
3faculty member of fine arts department, Tehran university | ||
چکیده [English] | ||
In the last few centuries man has been witnessing rapid technological development. So far advances in technology lead to better livelihoods in many aspects of life, including art. Technology has been sobering effect on the traditional art concepts to new meaning. The era of technology proceed the creation and reproduction of contents and functions of modern society which is rooted in everyday life.it coincides with the emergence of innovative and avant-garde art and commodity stereotypes in society which leads to a culture where art and life became intertwined together. So stereotypical values in art was common while as much fun without reflection was accessible to all.So by this way, it helps artwork to be reproduced and it has been available to the masses. This article is to explain the influence of technology in art and commodification of art through mass production. It uses descriptive terms and taking advantages of library sources such as technology, in order to review the impact of technology on art works and its aim is to explain the relationship of the technological community and art through the incorporation of art and everyday life. Reproduction of a work of art happens in a society that is inclusive of technology and capitalism. In a capitalist system, tangible and personal ties between producer and consumer is discrete. Artist for foreign (future consumer) that he will not see produce and this is the same market. Thus, the art, the material crystallized the value of the exchange, is approaching to the state of money, the abstract product.Therefore in such a society production was formed in the wake of the consumption. Following the production process, an exchange system is shaped. The mechanism affected by technology, is leading to changes in the nature and quality of artistic production. So Art inextricably linked with everyday life and becomes an integral part of it. so, in such circumstances, the artist is considered as a commodity producer of art. The artist makes unique works outside its monopoly with mass production. So an object disruption are influenced on the functions of human relations in society and therefore artwork as a concrete object in commodities will be seemingly normal. He used the media, materials and various tools regardless of the traditional concerns with the help of various technologies try to create art, or reproduce his artwork in order to be balm to the innate needs. As a result of the proliferation and Mass production, art is transformed into something accessible, and the artist with mass production and economic approach to art removed it from the framework of art. In this case the artist becomes the manufacturer and tries to look at the perfect effect of demand and supply and to convert their products to money. And finally out of the aesthetic approach, work of art becomes an object, so that there is no attention to aesthetic values and is provided as a product. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
technology, Production, artwork, product, originality of art | ||
مراجع | ||
آدامز، لوری (1390)، روششناسی هنر، علی معصومی، چاپ دوم، نظر، تهران. آرچر، مایکل (1387)، هنر بعد از 1960، کتایون یوسفی، حرفه هنرمند، تهران. آرگیری، امانوئل (1374)، تکنولوژی مناسب یا تکنولوژی عقبافتاده، ناصر موفقیان، نشر علمی و فرهنگی، تهران. او کویرک و دیگران (1390)، مبانی هنر: نظریه و عمل، منصور یگانه دوست، نشر سمت، تهران. باغبان ماهر، سجاد و غلامیان، بهاره (1389)، اصالت آثار هنری، ماهنامه حکمت و معرفت، سال پنجم (10 پیاپی 58)، صص 44 - 50. تاونزند، دبنی (1393)، فرهنگنامه تاریخی زیباییشناسی، فریبرز مجیدی، نشر متن، تهران. دون ایدی (1360)، تقدم وجودی و تاریخی تکنولوژی بر علم، شاپور اعتماد، فرهنگ، کتاب چهارم و پنجم، 221- 250. رشیدیان، عبدالکریم (1393)، فرهنگ پسامدرن، نشر نی، تهران. رشید پور، علی (1388)، بررسی میزان مصرف کالاهای فرهنگی در بین دانش آموزان شاهد استان لرستان، مجله مدیریت فرهنگی، سال سوم، شماره ششم، 55- 74. سمیع آذر، علیرضا (1391)، انقلاب مفهومی- تاریخ هنر معاصر جهان، نشر نظر، تهران. قانع بصیری، محسن (1389)، مارکس و تکنولوژی، نشر پایان، تهران. گاردنر، هلن (1389)، هنر درگذر زمان، محمدتقی فرامرزی، نشر آگاه و نگاه، تهران. گودینگ، مل (1392)، هنر انتزاعی، حسن افشار، نشر مرکز، تهران. لوسی اسمیت، ادوارد (1389)، آخرین جنبشهای هنری قرن بیستم، علیرضا سمیع آذر، نشر نظر، تهران. مارزونا، دانیل (1389)، هنر و مینی مالیسم، پرویز علوی، نشر پشوتن، تهران. ماینر، ورنون هاید (1390)، تاریخ تاریخ هنر (سیری در تاریخ تکوین نظریه هنر)، مسعود قاسمیان، نشر فرهنگستان هنر، تهران. میچم، کارل (1392)، فلسفه تکنولوژی چیست؟، مصطفی تقوی، یاسر خوشنویس، پریسا موسوی، نشر سروش، تهران. هریس، جاناتان(1392)، مفاهیم کلیدی تاریخ هنر، پرویز علوی، نشر پشوتن، تهران. Haapala, A; Levinson, J & Rantala, V (Eds.) (1997), The end of art and beyond: essays after Danto, Humanities Press, New Jersey.
Vattimo, G (1988), The End of Modernity: Nihilism and Hermeneutics in Postmodern Culture, trans. Jon R. Snyder (Baltimore: Johns Hopkins), UP, 19-29.
https:// www. jakesreptiles.deviantart.com/art/Myself-At-The-Last-Supper-298860817.
http://www.jessicarulestheuniverse.com/wp-content/uploads/2011/10/viridiana-last-supper.jpg.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,525 |