![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,699,298 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,933,039 |
شیوه تبریز مکتب ترکمان | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 23، شماره 4، دی 1397، صفحه 29-40 اصل مقاله (597.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.68758 | ||
نویسنده | ||
یعقوب آژند* | ||
استاد گروه گرافیک و عکاسی ، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
کانون هنری تبریز در سالهای ۸۹۶-۸۸۳ ﻫ یعنی سالهای سلطنت سلطان یعقوب آق قویونلو، بدیل کانون هنری هرات در زمان سلطان حسین بایقرا (۹۱۱-۸۷۵ ﻫ) بود. پیش از همه، کانون هنری سلطان یعقوب، مجالس و محافل ادبی و هنری و علمی او و هنرپروران و هنرمندان زمان وی پژوهیده شد. تتبع آثار بازمانده از این دوره، نسخه نگارهها، عمارات، مرقعات و غیره، از ملزومات بود. ویژگیهای این آثار و کیفیت تولید آنها که جملگی در رقابت با مکتب هرات صورت میگرفت، فحص شد. نتایج حاصله، بویژه در مورد هنرمندان و تولیدات دو کانون هنری تبریز و هرات حاکی از آن بود که بین این دو کانون، رقابتی پنهان و عیان، در کار بود. ارتباط دوستانه و مودت آمیز سلطان یعقوب با دربار سلطان حسین بایقرا، در نتایج حاصله نقشی در خور داشت. در این بررسی و پژوهش، از روش تجزیه و تحلیل یافتهها و دادهها، با کیفیت چند و چونی و بازیافت جزئیات برآمده از سه فرآیند در هم تافته وصف (چیستی) ارزیابی (چگونگی) و تحلیل (چرایی) استفاده شده است. با این روش استقرایی و رویکرد علمی، تصویری گویا و کل نما از کانون هنری تبریز در دوره سلطان یعقوب آق قویونلو فراز آمد. | ||
کلیدواژهها | ||
شیخی یعقوبی؛ مرقعات سلطان یعقوب؛ درویش محمد؛ عبدالرحیم انیسی؛ سلطان محمد؛ عبدالکریم خوارزمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Tabriz Style of Turkman Painting School under Sultan Yaqub Aq Quyunlu* | ||
نویسندگان [English] | ||
Yaghoub Azhand | ||
Professers, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The qara Quyunlu clan reach to power in western Iran before the time of Timur’s incursions. Throughout the first half of fifteenth century, the Qara Quyunlu took Isfahan, Fars, Kerman and even Khurasan especially Herat, but briefly. Their most significant adversary was the rival Aq Quyunlu clan, whose Sultan Uzun Hasan had spent years in the struggle to establish Aq Quyunlu power in Iran and Anatolia.They made Tabriz their capital. Sultan Yaqub AQuyunlu built spelendid monuments in his capital and painted their walls with scene of battle and reception of forign ambassadors. He made his court the resort of poets, painters, calligraphers and so on. He commissioned with Sultan Husyn Bayqara and riveled with him. Two albums (Murraq) produced for him by two celebrated court painter, Sheikhi and Dervish Muhammad. Under Sultan Yaqub painting style developed the initially rellied on Timurid school of Herat, but envolved into different modes, depending on Turkman’s life. Whereas Tabriz style preserved the wealth of details of Timurid painting of Herat, it is artists simplified the compositions of Herat painting while maintaining a brighter palette. Tabriz style is often dismissed for its lack of splendour and brilliance. This style of painting clearly reflect the stages of Turkman court at Tabriz. One of Khamsa of Nizami embodies over a half of century of princely Timurid, Turkman and Safavid patronage in the names of the princes through whose hands it passed. This Khamsa originally begun for Barbur Mirza son of Baysunghur. There after PirBudag Qara Quyunlu seized it. It then came into the possession of Khalil Mirza son of Uzun Hasan and for the paintings he commissioned master Sheikhi and master Dervish Muhammad. Then it took to control his brother Sultan Yaqub who too strove to have it finished and exerted much effort But it had unfinished as his death in 1490. This Khamsa finally came into the possession of Shah Ismail Safavi, under whose direction it finished and nine painting were added it. Some of Sultan Yaqub’s Painters must have continued to work on this Khamsah. For example, the Miraj painting dated 910 H. added to the Khamsah in the ealier Aq Quyunlu tradition. The postscript of this manuscript informs the reader that Sultan Khalil asked the scribe Anisi to copy the Khamsah and the painters Sheikhi and Dervish Muhammad to illustrate it. Anisi mentioned in postscript is the same one as the manuscript’s scribe Abd al-Rahim al-Yaqubi, Whose penname was Anisi. In the study of the album (Muraqqa) associated with the name of Sultan Yaqub are two albums. These albums were in Topkapi Saray library with two numbers H.2153 and H.2160. The paintings and calligraphies in both albums are executed in variety of materials. A rough count of the attributions in these albums gives Sheikhi seventy-one and Dervish Muhammad three. As for Muhammad Siyah Qalam, his attributions amount to sixty-five. These mass of material are associated with Sultan Yaqub Aq Quyunlu, because a large portion of material signed by artists bearing the Nisba Yaqubi. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Tabriz Style, Sultan Yaqub, Shaikhi, Dervish Muhammad, Anisi, Sultan Muhammad | ||
مراجع | ||
براون، ادوارد (۱۳۵۱)، ازسعدیتاجامی، ترجمه علی اصغر حکمت، امیرکبیر، تهران. بیات، بایزید (۱۳۸۲)،تذکرههمایونواکبر، تصحیح هدایت حسن، اساطیر، تهران. بیانی، مهدی (۱۳۶۳)، احوالواثارخوشنویسان، جلدهای ۲-۱ و ۴-۳، علمی، تهران. جوازافاباربارو و دیگران (۱۳۴۹)، سفرنامهونیزیاندرایران، ترجمه منوچهر امیری، خوارزمی، تهران. حافظ احسین کربلائی(۱۳۸۳)، روضاتالجنانوجناتالجنان، جزء اول، تصحیح جعفر سلطان القرائی، ستوده، تبریز. حیدر دوغلات (۱۳۸۳)، تاریخرشیدی، چاپ عباسعلی غفاری فرد، میراث مکتوب، تهران. خنجی، روزبهان (۱۳۸۲)، تاریخعالمآرایامینی، به کوشش محمد اکبر عشیق، میراث مکتوب، تهران. خواندمیر (۱۳۵۳)، حبیبالسیر، جلد۴، خیام، تهران. روملو، حسن (۱۳۴۹)، احسنالتواریخ، تصحیح الحسین نوایی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران. ریشار، فرانسیس (۱۳۸۳)، جلوههایهنرپارسی، ترجمه روح بخشان، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، تهران. سام میرزا (۱۳۱۴)، تحفهسامی، چاپ وحید دستگردی، مهرمغان، تهران؛ 1384، چاپ رکن الدین همایونفرخ، اساطیر، تهران. صفا، ذبیحالله (۱۳۵۴)، تاریخادبیاتدرایران، جلد۴، دانشگاه تهران، تهران. عالی افندی، مصطفی (۱۳۶۹)، مفاحبهنروران، ترجه توفیق سبحانی، سروش، تهران. فخری هروی (۱۳۴۵)، روضهالسلاطین، تصحیح عبدالرسول خیامپور، دانشگاه ادبیات تبریز، تبریز. قاضی احمد قمی (۱۳۶۶)، گلستانهنر، به کوشش احمد سهیلی خوانساری، منوچهری، تهران. کوشا، بوداق منشی قزوینی (۱۳۸۸)، «بخش احوالخطاطان و نقاشان کتاب جواهر الاخبار»، نامهبهارستان، شماره ۱۵، ص ۱۱۱. منجم باشی (۱۲۸۵ ق.)، صحائفالاخبار، جلد۲، بی نا، استانبول. میرخواند (۱۳۸۰)، روضهالصفا، جلد۱۱، اساطیر، تهران. میرعلیشیر نوایی (۱۳۶۳)، مجالسالنفائس، به کوشش علی اصغر حکمت، منوچهری، تهران. یحیی بن عبدالطیف قزوینی (۱۳۶۳)، لبالتواریخ، بینیاد و گویا، تهران.
Minorsky, V (1939-42), A civil and military review in Fars in 881/1776, BSOAS, Vol. 10, pp.141-178.
Robinson, B (1979), The Turkman School to 1503, in The art of Book in central Asia, ed. Gray, Unesco, London.
Robinson, B (1958), Descriptive Catalogue of the Persian Painting in the Bodelian library, Oxford University, Oxford.
Rubi, Y (1981), Mehmed II Fatih and Fatih Album, Islamic Art, Vol. I, New York, pp.42-43.
Sakisian, A (1929), la Miniature persane, van ovest, Paris- Bruxelles.
Thackston, W (2001), Album prefaces and other documents, Brill, Leiden.
Togan, Z. V (1953) Topkapi Saraxida Dort Conta, Islamic Tefkiklery Pergisi, Vol.I, pp.73-89.
Uluc, L (2006), Turkman Governors, Shiraz Artisan and Ottoman collectors, Turkiye is, Bankası…, Istanbul.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,818 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,307 |