تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,699,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,932,543 |
تحلیلی بر آیین قربانی میترا و نمادهای آن بر اساس آثار هنری | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 6، دوره 23، شماره 4، دی 1397، صفحه 51-60 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.248604.665840 | ||
نویسندگان | ||
یوسف منصورزاده* 1؛ مینو بهفروزی2؛ مینو بهفروزی3 | ||
1رئیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی | ||
2فاغ التصیل کارشناسی ارشد پژوهش هنر | ||
3فارغ التحصیل کارشناسی ارشد | ||
چکیده | ||
قربانی، یکی از معروف ترین مناسک دینی و مذهبی در طول تاریخ است؛ که در اکثر ادیان، به شکلی برگزار می گردد. مناسک قربانی، اعمالی است که انسان با یک سلسله اعمال، هدایایی به پیشگاه خدایان تقدیم می نماید. قربانی گاو، به دست میترا، مهم ترین نکته در آئین میترا است. این صحنه، در تمام عبادتگاه های کشف شده آیین میترا تکرار می شود. قربانی گاو، برای حاصلخیز نمودن زمین، برای اولین بار در تاریخ بشر در مکتب میترا متداول شد و بعدها به ادیان دیگر کشیده شد. پیروزی خیر، موضوع اساسی غالب نقش های مهری است. اصولاً در کشتن گاو، مساله آفرینش است، یعنی مرگ و رستاخیز؛ موضوعی که همه ساله تجدید می شود. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی است که هدف آن تجزیه و تحلیل فلسفه قربانی در آئین میترا که با توجه به آثار هنری به جای مانده در سرزمینهای اروپایی است . و نتیجه می گیرد که نقوش برجسته در صحنه های قربانی میترا بیانگر مفاهیم نجومی ، تجسم کیهان ، نجات و رستگاری انسان و برکت و تداوم حیات می باشد که همه و همه ناشی از تاملی عمیق بر پیچیدگیهای ارتباط میان تمام موجودات است. | ||
کلیدواژهها | ||
میترائیسم؛ میترای رومی؛ نقش برجسته؛ تاورکتونی؛ رستگاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An analytical study on the sacrifice of Mithra and its symbols based on art relics | ||
نویسندگان [English] | ||
Yousef Mansourzadeh1؛ Minoo Behfroozi2؛ Minoo Behfroozi3 | ||
1Dean of Higher Education Center of Cultural Heritage | ||
2MA Graduated | ||
3MA graduated | ||
چکیده [English] | ||
The sacrifice of bull is the most important religious costume in the Mithraism and has been related to another ceremonies. In the bas-relives of Europe, Mithra has always been killing the bull” tauroctony”. The sacrifice of the bull is the symbol of the creation; killing of the new bull is creating new life, and this concept is located at the center of ancient beliefs and secrets, which represents life, death and resurrection. The philosophy of killing of bull by with various symbols has been interpreted by scholars, which mainly expresses the astronomical concepts, the embodiment of the universe, and the deliverance and salvation of human, which all of them expresses the deep contemplation on complexities of relationships between all beings. In interpretation of the sacrifice scene, many scholars have theorized, but with all the different opinions, everybody thinks that the "auroctony " is a scene of salvation, A fact that has been considered and believed by believers will lead them to salvation through the taking advantage of eternal blood and joining God in eternity. This article has attempted by approach of descriptively-analytically, to analyze the philosophy of bull sacrifice by Mithra, which forms the main axis of Mithraism, by relying on artistic works. They believed that whole world to be exist from the sacrifice of a bull, and Mithra sacrifices himself and kills the bull, then he ascends. In other words, it is itself sacrificed. This scene is more symbolic and religious aspect not a real event of life. The triumph of the Mithra on the elderly bull is one of the requirements of the winter revolution and the rise of light over the darkness, the heat on the cold and the spring over the winter. The Mithraeists believed that the use of flesh and blood of bull would become a new life. The flesh and blood of the cat do not only exert physical power, also purify the soul, and have a beneficial effect upon the resurrection in eternal bliss. Some scholars such as Kristen Sen and Louise have concluded from these considerations that Mitra wanted to create a mystical unity with the cattle. Therefore, identity of Mithra identified in the scene of the bull sacrifice; he is the creator of nature and re-casting, the savior who intervenes in the system of nature, to bring goodness and spiritual happiness to humans. This is where the most amazing Mitra's story, which is an interesting scene of the creation, comes into being: from the bull's body, the beneficial plants, and they cover the whole earth. The wheat grow up of his spine, and from his blood, a vine leaves, to provide a sacred drink. Ahriman orders his Followers to attack the bull's carcasses, to destroy the source of life, infecting with oppression; the scallop is tied to the testicle of the animal, so that its organ contaminates it with poison, but the miracle of creation Occurring. This scene is repeated in all the discovered temples of Mitra. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mithraism, Roman Mithra, tauroctony”, bas-relief, salvation | ||
مراجع | ||
الیاده، میرچا (1385)، رساله در تاریخ ایران، ترجمه جلال ستاری، چاپ سوم، انتشارات سروش، تهران. امامی، حسن (1382)، تجلی میترائیسم در شاهنامه، ادبیات و علوم انسانی (دانشگاه بیرجند)، شماره 3، صص 5-20. اوپانیشاد (1368)، ترجمه محمد دارا شکوه، به اهتمام تارا چند؛ جلالی نائینی، علمی، تهران. اوستا (1387)،کهن ترین سرودها و متن های ایرانی، گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه، چاپ دوازدهم، مروارید، تهران. اولانسی، دیوید (1380)، پژوهشی در میتراپرستی، ترجمه مریم امینی، چاپ سوم، نشر چشمه، تهران. بیتس، دانیل (1375)، انسان شناسی فرهنگی، ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات علمی، تهران. پازارگاد، بهاءالدین (1346)، تاریخ و فلسفه مذاهب جهان، اشراقی، تهران جلالی نائینی، محمد رضا(1375)، هند در یک نگاه، نشر شیراز، تهران دورانت، ویل(1370)، تاریخ تمدن، ج 1، انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، تهران رضی، هاشم (1371)، آیین مهر میترائیسم، نشر بهجت، تهران ریگ ودا (1348)، گزیده سرودها، ترجمه جلالی نائینی، تابان، تهران زمردی، حمیرا ( 1385)، نقد تطبیقی ادیان و اساطیر، چاپ دوم، نشر زواره، تهران شاپور شهبازی، علیرضا (1384)، راهنمای مستند تخت جمشید، بنیاد پژوهشی پارسه-پاسارگاد، شمیران، تهران. شفیع، مولانا مفتی محمد (1387)، تاریخ قربانی و حقیقت و اهمیت آن، ترجمه محمد امین حسینی بر، احمد جام، تربت جام. شورتهایم، المار(1387)، گسترش یک آیین ایرانی در اروپا، ترجمه نادر قلی درخشانی، نشر ثالث، تهران. عفیفی، رحیم (1374)، اساطیر و فرهنگ ایران، در نوشته های پهلوی، انتشارات توس، تهران فریزر، جیمز جورج (1387)، شاخه زرین، ترجمه کاظم فیروزمند، چاپ پنجم، نشر آگاه، تهران گاریس، راجر ( 1388)، درآمدی بر میترائیسم، ترجمه طیبه رسول زاده، ثریا، تهران. کومن، فرانتس (1386)، دین مهر، ترجمه احمد آجودانی، نشر ثالث، تهران. وارنر، رکس (1389)، دانشنامه اساطیر جهان، ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور، نشر اسطوره، تهران. ورمازرن، مارتین (1381 )، آیین میترا، ترجمه بزرگ نادرزاد، چاپ هفتم، نشر چشمه، تهران. Cumont, Franz (1956), The Mysterious of Mithra, Dover Publications, New york.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,371 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,055 |