تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,951 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,779,293 |
بررسی انسان شناختی نقوش سفال «کلپورگان» سراوان | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 23، شماره 4، دی 1397، صفحه 71-80 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.249825.665854 | ||
نویسندگان | ||
مینا شیرانی* 1؛ اصغر ایزدی جیران2؛ برایان اسپونر3؛ مریم کوهستانی4 | ||
1دانشکده معماری و هنر سیستان و بلوچستان | ||
2استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز | ||
3استاد گروه انسان شناسی دانشگاه پنسیلوانیا | ||
4استاد مدعو دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر در نظر دارد به بررسی و فهم نقوش تزیینی سفال «کلپورگان» از دیدگاه فرهنگ و جامعه آفریننده اش بپردازد. سفال کلپورگان دست ساختۀ فکر و اندیشه زنان بلوچ است و گسترۀ مادی و معنوی بسیاری را از فرهنگ بلوچ در خود جای داده است. این مقاله با رویکرد انسان شناسی هنر یه دنبال پاسخ این پرسش که: معانی فرهنگی نقوش سفال های کلپورگان برای سازندگان آنها چیست؟ در این پژوهش توصیفی-تحلیلی نویسنده با تکیه بر مشاهدات و پژوهش های میدانی -که از طریق مصاحبه، عکسبرداری ،فیلم برداری و مشاهده مشارکتی انجام شده - کوشیده است که در میان نظریه های مختلف انسان شناسی هنر با استفاده از نظریه هنر به مثابه نظامی معناشناختی،نقوش را در چارچوب فرهنگ بلوچ تحلیل و بررسی کند.نویسنده ابتدا به تحلیل شکلی و سبکی نقوش پرداخته، سپس برای بازنمایی شکلی معنا، به دیگر آثار هنری منطقه همچون سوزندوزی،گلیم و سفالینه های باستانی جهت رمزگشایی اشکال و طرح ها رجوع کرده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که 1. این نقوش بازنمود آداب، رسوم، اعتقادات، باورها و به طور کلی بازنمود سطوح مختلفی از فرهنگ جامعۀ کلپورگان است و 2. زنان سفالگر منطقه، به منظور انتقال و حفظ و تداوم و بازتولید این فرهنگ به ساخت سفالینه های منقوش اشتغال دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
انسان شناسی هنر؛ بررسی معناشناختی؛ فرهنگ بلوچ؛ سفال؛ کلپورگان؛ نقوش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Anthropological Study of Motifs in Kalpouregan Pottery | ||
نویسندگان [English] | ||
Mina Shirani1؛ Asghar Izadi Jeiran2؛ Brian Spooner3؛ Maryam Kuhestani4 | ||
1Art faculty of Sistan & Baluchistan | ||
2Assistant Professor, Department of Social Sciences, Tabriz University | ||
3Professor, Department of Anthropology, Pennsylvania University | ||
4Lecturer of Art University of Isfahan | ||
چکیده [English] | ||
Pottery as a handmade originated from humans’ thoughts goes back to Neolithic period. It has always provided a ground for demonstrating thoughts and beliefs of pottery craftsmen and women; and, it is consideredas best cultural material and guidance for deeper recognition of lifestyle and thoughts of its manufacturer. Kalpouregan is one of the places known for its potteries, and traditional way of making them still being continued. Pottery making activity in the region is just done by craftswomen, through usage of very simple tools and their intrinsic motifs. These women have learned the art from their ancestors and maintained it, with no change. This adherence to traditions and not being effected by related traditions of other regions are among the most important characteristics of these potteries which makes them distinguished from other samples. Studying culture, traditions and custom of the region in past and present may help us to identify these motifs, which undoubtedly are based on culture of the region. Kalpouregan pottery is a handmade originated from thoughts of Balouch craftswomen; while, accommodating an extended material and spiritual scope of Balouch culture, in itself. Studying motifs may demonstrate important dimensions of the culture and studying the culture on the other hand may help better understanding of the motifs carved on potteries. The paper has been prepared to the aim of such understanding through an approach to anthropology of art, to answer the following question: “Motifs carved on Kalpouregan potteries are of what meaning for their creators?” This descriptive-analytical method of research has been performed as a field study through making interviews, photography, filming, and participant observation, to collect data. The author has tried to study and analyze the motifs based on framework of Balouch society, through “art theory” as a semantics system from among various theories based on anthropology of art. In anthropology of art, there is no theory or theoretical system specifically provided about art. Those existing are merely very general opinions or descriptive theories stated in works of those anthropologists dealing with art, according to their specific field experiences. These opinions may be used as sensitizer theories. Mainprinciple of anthropology is method or shape, and the subject will be explained and analyzed in relation to its much expanded background as the method of analysis, i.e. culture of Kalpouregan region. Therefore, no theory provided by a specific anthropologist has been considered as the basis for analysis and conclusion in the paper; and, some of very general opinions stated by some of them have been used. After shape and style analyses of motifs to represent meaning through shapes, the author has referred to other artistic works of the region like needlworks, Kilim, and etc. to decrypt shapes and designs. The results show that: 1- The motifs represent customs, beliefs and traditions and in general, various levels of pottery making in culture of Kalpouregan culture; and, 2- Craftswomen of the region are occupied with carved potteries to maintain, continue, reproduce, and transfer the culture. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Anthropology of Art, Semantic study, Balouch culture, Pottery, Kalpouregan, motifs | ||
مراجع | ||
ایزدی جیران، اصغر(1390)، ظهور انسان شناسی هنر: فاگ، مان ، فورگ و بیبوک، منتشر شده در http://www.academyhonar.com/branches- of-art/anthropology/1799 . بزرگ زاده، عبداسلام(1390الف)، آب و باورهای آن در بلوچستان، سایت انسان شناسی و فرهنگ، http://anthropology.ir (تاریخ دسترسی 18/9/90). بزرگ زاده، عبداسلام (1390ب)، موسیقی کار در بلوچستان، سایت انسان شناسی و فرهنگ، http://anthropology.ir (تاریخ دسترسی 18/9/90). بختورتاش، نصرت الله (1380)، نشان رازآمیز(گردونه خورشید یا گردونه مهر)، فروهر، تهران. پرهام، سیروس( 1382)، گفتگوی دکتر سیروس پرهام با نشریۀ هنر و مردم، دوماهنامۀ پژوهشی هنر و مردم، سال اول، شماره اول، صص 42-51. توزی، مورتیزیو( 1385)، پیش از تاریخ سیستان، ترجمۀ دکتر رضا مهر آفرین، پاژ، مشهد. دوبوکور، مونیک(1373)، رمزهای زنده جان، ترجمۀ جلال ستاری، مرکز، تهران. دهواری، محمد صدیق(1384)، سراوان شکوه گذشته، مؤلف با همکاری کتابفروشی خالدبن ولید، سراوان. رضی، هاشم(1371)، آیین مهر میترائیسم، ترجمۀ مامک نوربخش، بهجت، تهران. شه بخش، محمد(1384)، نقوش تزیینی بلوچ، کتاب ماه هنر، بهمن و اسفند، صص 140-146. عبدالهیان، بهناز (1378)، مفاهیم نمادهای مهر و ماه در سفالینه های پیش از تاریخ، فصلنامه هنرنامه، شماره 2، صص 46-64. هال، جیمز(1380)، فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمۀرقیه بهزادی، فرهنگ معاصر، تهران. هرتسفلد، ارنست(1381)، ایران در شرق باستان، ترجمۀ همایون صنعتی زاده، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دانشگاه شهید با هنر کرمان، تهران. Biebuyk, Daniel (1969), Introduction, In Tradition and Creativity in Tribal Art, edited by Berkeley, University of Californiia Press, pp:1-23.
Boas, F (1955), Race, language and culture, The Macmillan Company, New York.
Bunzel, Ruth (1938), Art, in General Anthropology, Edited by Franz Boas, Boston, D.C. Heath & company.
Coote, Jeremy and Anthony Shelton (eds) (1992), Anthropology, Art and Aesthetics, Clarendon Press, Oxford.
Ember, Carol R & Melvin Ember (1993), Anthropology, Prentice-Hall of ndia Ergin, New Dehli.
Forge, Anthony (1966), Art and Environment in the Sepik, Proceeding of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland 1965, pp: 23-31.
Forge, Anthony (1967/2006), The Abelam Artist, In The Anthropology of Art, edited by H. Morphy & M. Prkins, MA: Blackwell, pp: 109-121.
Halbwachs, M (1982), Psychology of social class, Printing of London.
Leach, Edmond R (1967), Aesthetics, In The Institutions of Primitive Society, edited by E. E. Evans-Pritchard, Oxford: Basil Blackwell, pp: 25-38.
Morphy, H (1994), The Anthropology of Art. In T. IN gold (Ed), Companion Encyclopedia to Anthropology, Edited by Tim In gold, London: Routledge, 648-685
Morphy, Howard & Morgan Perkins (2006),The anthropology of art, Blackwell Publishing, Oxford.
Scott-Hoy, Karen (2003), Form Carriers Experience: A Story of Art and Form on Knowledge, in Qualitative Inquiry, Sage Publication, Vol.9, no. 2, pp: 268-280.
Silver, Harry A (1979), Ethnoart, in Annual Review of Anthropology, pp 267-307.
Shapiro, Meyer (1953), Style, in Anthropology Today, ed. A. L. Kroeber, Chicago: Aldine, pp: 287-312.25.
Shelton, Anthony Alan (2006), Museums and Anthropologies: Practices and Narratives, In Companion to Museums Studies, edited by Sh. Macdonald, MA: Blackwell, pp: 64-80.
Tosis, M (1970), A Tomb from Damin and the Problem of the Bampur Sequence in the Third Millennium B.C, New Series, Vol.20. Nos. 1-2.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 909 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,620 |