تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,162 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,766 |
آسیبشناسی حکمرانی در نظام آموزش عالی ایران | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 4، 1397، صفحه 55-74 اصل مقاله (686.82 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ppolicy.2019.69717 | ||
نویسندگان | ||
ناصر باقری مقدم1؛ حسن احمدی* 2 | ||
1استادیار مدیریت فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور | ||
2دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی در ایران میباشد. برای نیل به این هدف از پژوهش آمیخته استفاده شد که در ابتدا دادههای کیفی و سپس بر اساس یافتههای آن، دادههای کمی نیز گردآوری و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد فقدان انسجام بخشی عمودی و افقی، موانع ساختاری در سیاستگذاری آموزش عالی، تقابل حکمرانی درونی و بیرونی و فقدان پایگاه اطلاعاتی؛ آسیبهایی هستند که حکمرانی آموزش عالی را با مشکل مواجه کرده است. همچنین نتایج پژوهش نشان داد شاخص «فقدان پایگاه اطلاعاتی» از لحاظ تاثیرگذاری در رتبه اول و شاخص «تقابل حکمرانی درونی و بیرونی» در رتبه چهارم تاثیرگذاری قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ الگوهای حکمرانی؛ سیاستگذاری؛ نسلهای دانشگاهی؛ ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology of Governance in Higher Education System in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Naser Bagheri Moghadam1؛ hasan ahmadi2 | ||
1Faculty Member of National Research Institute for Science Policy (Nrisp) Tehran Iran | ||
2Ph.D in Educational Management Researcher of National Research Indtitute for Science Policy (Nrisp) | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to investigate the pathology of governance and higher education policy in Iran. To achieve the objective of the case study, quantitative data were first collected and then quantitative data were collected and analyzed based on its findings. The findings indicated that there was a lack of vertical and horizontal segregation (including the lack of coordination of policy-making institutions, mismatches among different policy sectors), structural barriers to higher education policy (including institutional and structural weaknesses , Managerial and political instability, lack of key indicators in assessing the performance of policy makers of science, the lack of a central and accountable system in the country's higher education system), the confrontation between internal and external governance (including the lack of attention to the use of policy science, the lack of alignment of organizations and interest groups in Higher education policy, misunderstandings in the study of university missions and student management The lack of databases (including the lack of monitoring of all approvals, the weakness of information networking and discourse, and the lack of verification of the policy reporting function report) are damages that have hampered higher education governance. Other results of the study also indicated that the "database missing" index with a path coefficient of 0.332 in terms of impact in the first place and the index of "conflict between internal and external governance" with a path coefficient of 249/0 ranked fourth in influencing the pathology of governance and Higher education policy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Higher Education, Governance Patterns, Modern Government Management, Public Policy, Academic Generations | ||
مراجع | ||
1- احمدی رضائی، حسین؛ مالکی، فائزه سادات.1394. سیاستگذاری در آموزش عالی با رویکرد حکمرانی(خوب)، تهران انتشارات مشکوه دانش. 2- افخمی روحانی، حسین؛ رحمان سرشت، حسین؛ مرجانی، شهره.1393. حکمرانی دانشگاهی و ارزیابی پرتالها و وبگاهها، نامه آموزش عالی، 7(28)، 96-75. 3- بازرگان، عباس.1394. استانداردهای آموزش عالی: از آرمان تا واقعیت، فصلنامه آموزش عالی، دوره جدید، سال هشتم، شماره30، 23-11. 4- تبریزی، منصوره. 1391. تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی، فصلنامه علوم اجتماعی شماره 64، 138 – 106. 5- رشید حاجی خواجهلو، صالح؛ یوسفی، هادی.1394. بررسی موانع تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی با دستگاههای حاکمیتی و نهادهای کشوری و لشکری. 6- روشن، احمدرضا؛ متوسلی، محمود.1397. الکوی ذینفع مداری مبتنی بر حکمرانی خوب برای ارتقاء کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، 12(41)، 100-81. 7- سند نقشه جامع علمی کشور .1390. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی. 8- طریفی حسینی، حمید.1391. بررسی تطبیقی و تحلیلی سیر تاریخی آموزشعالی ایران با تأکید بر تحولات اجتماعی. اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مؤثر بر آن در سه دوره قاجار. پهلوی و انقلاب اسلامی. 9- عنایتی، ترانه؛ عالی پور، علیرضا.1393. پیشنهاد مدل مراکز رشد زایشی علوم انسانی دانشگاهی حرکت به سمت دانشگاههای نسل چهارم. فصلنامه رشد فناوری. سال دهم. شماره 39. 28-20. 10- فتحالهی، احمد؛ یمنی، محمد؛ صباغیان، زهرا؛ فراستخواه، مقصود؛ قاضی طبابائی، محمود.1393. تحلیل محتوایی برنامههای پنج گانه توسعه ایران با توجه به مقولههای الگوهای حکمرانی آموزش عالی، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران. شماره چهارم. صص 82-47. 11- قدیمی، اسماعیل.1392. آسیبهای آموزش عالی در ایران. فصلنامه علوم اجتماعی. شماره 69. صص39-19. 12- کلانتری، خلیل .1388. کتابهای پردازش و تحلیل دادهها در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی، تهران: انتشارات فرهنگ سبز. 13- رزاق مرندی ، هادی. 1393. استقلال نهادی اثربخش دانشگاههای دولتی ایران: ضرورت پویایی در فضای جهانی شده، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 20(4)، 28-1. 14- مهدیون، روحالله، قهرمانی، محمد، فراستخواه، مقصود، و محمود ابوالقاسمی. 1390. کیفیت یادگیری در مراکز آموزش الکترونیکی دانشگاهی: مطالعهای کیفی، نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه. سال 45. شماره 58. صص 100-77. 15- میدری، احمد؛ خیرخواهان، جعفر.1383. حکمرانی خوب: بنیاد توسعه. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. دفتر بررسی های اقتصادی. 16- یزدانی زازرانی، محمدرضا. 1391. بررسی رابطه مفهومی و تاثیر حکمرانی بر سیاستگذاری عمومی، پژوهشهای روابط بینالملل،1(4). 17- قورچیان، نادر قلی؛ احمدی رضائی، حسین(1393). حکمرانی دانشگاه های تراز جهانی ضروت یا نیاز، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، 25(1)، 34-23. 18- Chan, S. J., & Yang, C. Y. (2017). Governance styles in Taiwanese universities: Features and effects. International Journal of Educational Development. 19- Chou, M.H., Jungblut, J., Ravinet, P. and Vukasovic, M., 2017. Higher education governance and policy: an introduction to multi-issue, multi-level and multi-actor dynamics. 20- Creswell J. w. 2012 . Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. (Fourth edition). Pearson. Boston. 21- Creswell J. w.2009. Research Design: Qualitative, Quantitative & mixed method approaches (Second edition).Sage publications London: New Delhi. 22- Dill, D. D. (2017, July). Academic Governance: A US Perspective on External, Internal, and Collegial Models. In Sendai: JAHER Annual Conference Symposium. 23- Donoghue, T, O and Punch, K. .2003.Qualitative educational research in action. Simultaneously published in the USA and Canada: RoutledgeFalmer. 24- Hatch, J. A. .2002. Doing qualitative research in education settings. Stat university of New York at Albany. 25- Hénard, F., & Mitterle, A.2010. Governance and quality guidelines in Higher Education. A review of governance arrangements and quality assurance. Berlim: OECD. 26- Kennedy, K. J. (2003). Higher education governance as a key policy issue in the 21 st century. Educational research for policy and practice, 2(1), 55-70. 27- Meehan, E. M. 2003 . From Government to Governance, Civic Participation and'new Politics': The Context of Potential Opportunities for the Better Representation of Women. Centre for Advancement of Women in Politics, Queen's University Belfast. 28- Olcay, G. A., & Bulu, M. 2017. Is measuring the knowledge creation of universities possible?: A review of university rankings. Technological Forecasting and Social Change, 123, pp 153-160. 29- Vesamavibool, S., Urwongse, S., Hanpanich, B., Thongnoum, D., & Watcharin, K. .2015. The Comparative Study of Professional Standards for Thai Teachers and for Asean Teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191,pp 2280-2284. 30- Yáñez, S., Uruburu, Á., Moreno, A., & Lumbreras, J. (2019). The sustainability report as an essential tool for the holistic and strategic vision of higher education institutions. Journal of Cleaner Production, 207, 57-66. 31- Zaman, K. .2015. Quality guidelines for good governance in higher education across the globe. Pacific Science Review B: Humanities and Social Sciences, 1(1),pp 1-7. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,229 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,996 |