تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,581 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,352 |
بررسی تطبیقی مکاتب سناریونگاری آینده پژوهی شل و پراسپکتیو | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 8، دوره 4، شماره 4، 1397، صفحه 153-177 اصل مقاله (898.65 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ppolicy.2019.69722 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی حسینی گلکار1؛ سید سپهر قاضی نوری نائینی* 2؛ فاطمه ثقفی3؛ عبدالرحیم عیوضی4 | ||
1استادیار آینده پژوهی سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان | ||
2دانشیار مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه تهران | ||
4استاد علوم سیاسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین | ||
چکیده | ||
آینده پژوهی دانش/ هنر معماری آینده است و سناریو خروجی آرمانی آن و به تعبیری از لحاظ متدولوژیک، وحدت بخش روش های متعدد مورد استفاده در فرآیند آن بوده و تنها حوزه آینده پژوهی است که در آن تعبیر «مکتب» بکار رفته است. مع الوصف تاکنون مطالعات تطبیقی کافی درباره مکاتب سناریونگاری صورت نگرفته است و اغلب تحقیقات در سطح متدولوژی متوقف مانده اند. هدف مقاله حاضر، بررسی تطبیقی دو مکتب بزرگ سناریونگاری آینده پژوهی: لاپراسپکتیو (مکتب فرانسوی) و شل (مکتب انگلیسی) میباشد و در پی درک بهتر شاخص ها؛ ویژگی های مقوم؛ مبانی و مفروضات؛ رویکردها؛ روش شناسی و دستاوردهای سناریونگاری، شباهت ها و تفاوت های این مکاتب هستیم. روش منتخب مقاله، مطالعه تطبیقی مبتنی بر تحلیل تاریخی– گفتمانی - چارچوبی براساس منابع کتابخانه ای (مکتوب و برخط) موجود بوده است. مهمترین نتایج این پژوهش، دست یافتن به مولفه های کلیدی تمایز و تشابه دو مکتب در سطوح ترمینولوژی؛ معرفت شناسی؛ روش شناسی و ... و همچنین استخراج مدل کلان مکاتب بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آینده پژوهی؛ سناریونگاری؛ رویکرد تطبیقی؛ مکتب انگلیسی شل؛ مکتب فرانسوی لاپراسپکتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Schools of Scenario Planning: Comparative Study of Shell and Prospective | ||
نویسندگان [English] | ||
Mostafa Hosseini Golkar1؛ Sepehr Ghazinoory2؛ Fatemeh Saghafi3؛ Mohammad Rahim Eivazi4 | ||
1Assistant Professor of Health Future Research, Kerman University of Medical Science | ||
2Associate Professor Management and economics Tarbiat Modares University | ||
3Associat Professor, Faculty of Management, University of Tehran, Iran | ||
4Professor of Politics, Imam-Khomeini International University, Qazvin | ||
چکیده [English] | ||
A scenario is a method that is considered the ideal output of the futures studies i.e. it unifies the different methods used in the process of futures study methodologically. The purpose of the present research is to compare two great futures studies scenario schools that are La Prospective (French school) and Shell (English school) and we are going to better understand the features which are the pillars, basics and assumptions, methodology and scenario’s achievements, similarities and differences. The method used for this research has been a comparative study based on a historical, discourse and framework analysis according to the available library sources (written and online materials). This study has been performed at the level of terminology, epistemology, methodology, etc. and resulted in extracting the macro model of scenario schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Futures Studies, School of scenario planning, Comparative Study, Shell, Prospective | ||
مراجع | ||
1- Amer, Muhammad & Daim, T. (2013). “A review of scenario planning”. Futures. No. 46. 2- Bell, Wendell. (2005). Foundations of Futures Studies: Human Science for a New Era. Transaction Publishers, New Brunswichk, NJ. 3- Bishop, P., Hines, A., & Collins, T. (2007). “The current state of scenario development: an overview of techniques”. Foresight, 9(1), 5-25. 4- Bishop, P., Hines, A., & Collins, T. (2007). “The current state of scenario development: an overview of techniques”. Foresight, 9(1), 5-25. 5- Börjeson, L., Höjer, M., Dreborg, K. H., Ekvall, T., & Finnveden, G. (2006). “Scenario types and techniques: towards a user's guide”. Futures, 38(7), 723-739. 6- Bradfield, R., Wright, G., Burt, G., Cairns, G., & Van Der Heijden, K. (2005). “The origins and evolution of scenario techniques in long range business planning”. Futures, 37(8), 795-812. 7- Campbell, D. T (1988) Qualitative knowing in action research. In: Methodology and Epistemology for Social Science: Selected Papers, E. S. Overman, ed. Chicago: University of Chicago Press, pp. 360-376. 8- Chermack, T. J. (2011). Scenario planning in organizations: how to create, use, and assess scenarios. Berrett-Koehler Publishers. 9- De Geus, A. P. (1988). Planning as learning. Shell publication series. 10- Godet, M. (1976). “Scenarios of air transport development to 1990 by SMIC 74—A new cross-impact method”. Technological forecasting and social change, 9(3), 279-288. 11- Godet, M. (1986). “Introduction to la prospective: seven key ideas and one scenario method”. Futures, 18(2), 134-157. 12- Godet, M. (1991). From anticipation to action (handbook of strategic prospective) UNESCO Pub. 13- Godet, M., Ruyssen, O., Holst, O., & Hiiber, R. (1981). “The Old World and the new technologies”. Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg. 14- Gordon TJ, Glenn JC. (2003). Futures research methodology. Millennium Project of the American Council for the United Nations University. Version. 3. 15- Hosseini Golkar M, Ghazinoory S S, Saghafi F, Eivazi M, Poursheikhali A, Dehnavieh R. (2017). “Appropriate types of futures studies scenarios in health”. Med J Islam Repub Iran. 2017; 31 (1) 16- Inayatullah, S. (2007). Questioning the futures. Tamkang University. 17- Jørgensen, M. W., & Phillips, L. J. (2002). Discourse analysis as theory and method. Sage. 18- Kahn, H., & Ghamari-Tabrizi, S. (2005). The Worlds of Herman Kahn: The Intuitive Science of Thermo-Nuclear War. Harvard University Press 19- Laclau, E., & Mouffe, C. (2001). Hegemony and socialist strategy: Towards a radical democratic politics. Verso. 20- Masini, E. B. (2001). “New Challenges for futures Studies”. Futures 33 (2001) 637-647 21- Ramirez, R., & Wilkinson, A. (2014). “Rethinking the 2× 2 scenario method: Grid or frames?”. Technological forecasting and social change, 86, 254-264. 22- Ringland, G. (1998). Scenario planning: managing for the future. John Wiley & Sons. 23- Ringland, Gill (2002). Scenarios in business. Wiley. 24- Schoemaker, P. J. (1995). “Scenario planning: a tool for strategic thinking”. Sloan management review, 36(2), 25-44. 25- Schwartz, P. (1996). The Art of the Long View: Planning in an uncertain world. Currency Doubleday. New York. 26- Schwartz, P. (2000). The art of the long view: paths to strategic insight for yourself and your company. Crown Pub. 27- Shell Scenarios Team (2012). 40 Years of Shell Scenarios. 28- Slater, R. (2010). Knowledge Base of Futures Studies. Multimedia. 29- Turturean, C. (2011). “Classifications of foresight methods”. The Yearbook of the “GH. ZANE” institute of economic researches, 20(2), 113-123. 30- Van der Heijden, K. (2011). Scenarios: the art of strategic conversation. John Wiley & Sons. 31- Van der Heijden, K. (1996). The Art of Strategic Conversation. New York: John Wiley & Sons in GBN Book Club series. 32- Van Notten, P. (2003). “Scenario development: a typology of approaches”. In Schooling for Tomorrow: Think Scenarios, Rethink Education (Vol. 6, pp. 66-92). OECD Education & Skills. 33- Wack, P. (1985.a). “Scenarios: Shooting the Rapids: How Medium-Term Analysis Illuminated the Power of Scenarios for Shell Management”. Harvard business review, 63(6), 139-150. 34- Wack, P. (1985.b). “The gentle art of reperceiving”. Harvard Business Review, 63(5), 72-89. 35- Wack, P. (1985.c). “Scenarios: uncharted waters ahead”. Harvard business review. Sep-Oct 85. 36- Wilkinson, A., & Eidinow, E. (2008). “Evolving practices in environmental scenarios: a new scenario typology”. Environmental Research Letters, 3(4), 045017.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,576 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,170 |