تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,087,031 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,190,198 |
بازخوانی نگاره های حسین بهزاد با توجه به نظریه هرمونوتیک مدرن گادامر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 24، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 49-58 اصل مقاله (1.82 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.251093.665867 | ||
نویسندگان | ||
الهام طاهریان1؛ محمد کاظم حسنوند* 2 | ||
1دانشجوی دکتری هنر اسلامی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
در دوران معاصر با توجه به شرایط اجتماعی فرهنگی و اندیشه تجددخواهی و بازتاب فرهنگ و هنر غرب، نگارگران ایرانی به ویژه حسین بهزاد، در راستای احیای هویت و فرهنگ ایرانی-اسلامی به نگارگری گذشته رجوع میکنند. این تحقیق با هدف مطالعه نگارگری حسین بهزاد در دوران معاصر با بهرهگیری از مفاهیم هرمنوتیک گادامر با رویکرد توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته و گردآوری اطلاعات آن با استفاده از منابع کتابخانهای استو به این پرسش پاسخ داده است که، نحوه خلق آثار نگارگران این دوران تا چه اندازه با نظریه هرمنوتیک گادامر تطبیق دارد. نتایج نشان میدهد که مفاهیم هرمنوتیک گادامر، قابلیت شرح و بسط در نگارههای معاصر حسین بهزاد را داراست. هنرمند با گذر به افق معنایی روزگار صفویه به مکالمه با آن پرداخته و آن را با افق معنایی روزگار خویش که عصر جدال بین سنت و تجدد است، ممزوج، و اقدام به خلق اثرش نموده است. گادامر معتقد است، مفسر در این میان پیش داوریهایی که متناسب با دوره خودش است را در تفسیر دخالت میدهد و همچنین بافت و زمینه اجتماعی و فرهنگی نیز در خلق اثر مؤثر است که این مهم در نگارگری معاصر در تلفیقی که بین عناصر سنتی و غربی صورت گرفته قابل مشاهده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نگارگری معاصر؛ حسین بهزاد؛ هرمونوتیک مدرن؛ گادامر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reading Hossein Behzad's miniature painting According to Modern Gadamer's Hermeneutic Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
ELHAM taherian1؛ Mohammad Kazem Hassanvand2 | ||
1PHD Candidate, Department of Islamic Art, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University | ||
2Associate professor of Creative Arts(in Painting), Department of Painting, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University | ||
چکیده [English] | ||
In contemporary times, due to social-cultural conditions and the idea of modernity and reflection of Western culture and art, Iranian painters refer to past painting so that revive Islamic Iranian identity and culture. Hossein Behzad is as the most significant contemporary painter of this period of time. This research which aims at study Hossein Behzad's miniature painting in contemporary times, using Gadamer's hermeneutic concepts with a descriptive-analytical approach and collecting information by using library resources, admittance is answered the question how much the painter's artwork of this era fit into Gadamer's hermeneutic theory. In this regard, he talks to the art of the Safavid period, and consider that the whole truth is not with him. Therefore, he enters elements of the Safavid art into his era, which entails a struggle between tradition and modernity. Since the thought of modernity and the reference to western art after the constitutional revolution in Iranian art and culture has proceeded, artists in the thought of reviving the identity of Iranian Islamic art have brought past miniature paintings, especially paintings of the Safavid and Herat schools, to revive traditional and national arts based on their contemporary art and culture, which is in accordance with Gadamer's hermeneutic theory. In other words, Hossein Behzad, according to Gadamer's modern hermeneutic theory, based on his prejudices, which is the result of the semantic horoscope of his time, talks with the art of painting in the Safavid school and with its Iranian Islamic influences. He corresponds to the semantic horoscope of his time, which has western influences, and finally creates an image that belongs to the time, culture and social conditions of his era and the formation of the style that belongs to him and his age. He paid attention to the anatomy and perspective and the principles of naturalism, which was immaterial in the Safavid school miniature paintings, and applied in a way that did not harm modern contemporary art and adapted to the horizon of his time. He appreciated the style of Reza Abbasi, who, to some extent, ignored the principles of Mongolian style from Iranian miniature painting and at the same time paid attention to design as an important part of painting. Meanwhile, we found the concepts of Gadamer's hermeneutic, that it can describe and expand in contemporary miniature painting, especially Behzad's artworks. The artist talks to the semantic horizons of Safavid period, and he is with the semantic horizon of our time, the age of conflict between tradition and modernity, create the artwork. The contemporary painter, referring to the past painting, especially the Safavid school, elements of Iranian art, bring that era to the pictures of his time. It is adapted and created by the semantic horizon of its age. Gadamer argues that the interpreter interferes with the prejudices that fit his own period in interpretation. As well as texture and social and cultural context are also effective in creating the work, this is important in contemporary miniature painting in the compilation between traditional and western elements. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Contemporary miniature Painting, Hossein Behzad, Modern Hermeneutics, Gadamer | ||
مراجع | ||
آژند، یعقوب (1385)، مکتب نگارگری اصفهان، چاپ اول، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران. احمدی، بابک (1386)، حقیقت و زیبایی، نشر مرکز، تهران. احمدی، بابک (1393)، ساختار تأویل و متن، نشر مرکز، تهران. احمدی، بابک (1372)، خرد هرمونوتیک، کلک نقد ادبی، شماره39، صص 21-10. ایزدی، عباس و حسنوند، محمدکاظم (1395)، بازخوانی نقاشی سقاخانه از منظر هرمنوتیک گادامر، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، شماره4، صص 30-21. پاکباز، روئین (1386)، دایره المعارف هنر، فرهنگ معاصر، تهران. پاکباز، روئین (1386)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، انتشارات زرین و سیمین، تهران. پالمر، ریچارد (1387)، علم هرمنوتیک، نظریه تأویل در فلسفههای شلایر ماخر، دیلتای، هایدگر و گادامر، ترجمه محمدسعید حنایی کاشانی، چاپ چهارم، نشر هرمس، تهران. جنسن، چارلز (1384)، تجزیه و تحلیل آثار هنرهای تجسمی، ترجمه بتی آواکیان، نشر سمت، تهران. دانشور، سیمین (1334)،استاد حسین بهزاد و آثار او، نقش و نگار، شماره 1، صص 20-14. دشتی، علی (1347)، استاد حسین بهزاد، مجله هنر و مردم، دوره ششم، شماره 70، صص 19-14. دشتی، علی (1344)، نظری درباره کارهای حسین بهزاد، مجله وحید، شماره 24، صص 19-17. ریختهگران، محمدرضا (1378)، منطق و مبحث هرمنوتیک، کنگره، تهران. زکی، محمد حسن (1320)، صنایع ایران بعد از اسلام، ترجمه محمد علی خلیلی، تهران. عبدی، ناهید و میرزایی مهر، اصغر (1386)، آشنایی با مکاتب نقاشی (اجرای آزمایشی)، چاپ چهارم، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران. کاظمی، حسین ( 1347 )، نقاش خیال، مجله هلال، شماره 86، صص 19-11. مددپور، محمد (1388)، آشنایی با آرای متفکران درباره هنر: متفکران جدید مدرن و پست مدرن، چاپ دوم، نشر سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، سوره مهر، تهران. مدنی، امیر حسین (1390)، گادامر و هرمنوتیک، فصلنامه هنر، شماره72، صص 27-21. واعظی، اصغر و فاضلی، فائزه (1389)، دیالوگ، دیالکتیک، امتزاج افق ها، دو فصلنامه فلسفی شناخت، شماره62، صص214-189. ناصری پور، محمد (1378)، زندگی و آثار استاد حسین بهزاد مینیاتور، انتشارات سروش، تهران. نصری، عبدالله (1381)، راز متن: هرمنوتیک، قرائت پذیری متن و منطق فهم دین، نشر آفتاب توسعه، تهران.
Dostal, Robert (2002), The Cambridge Companion to Gadamer, Cambridge University Press, Cambridge. Gadamer, Hans Georg (1994), Turth & Method, Continuum, translation revised by Joel Weinsheimer and Donald G. Marshall, New York. https://www.caroun.com.
https://www.commons.wikimedia.org.
https://www.Fotographia.islamoriente.com.
https://www.pinterest.com.
https://www.i.pinimg.com.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 957 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,487 |