تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,354 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,021 |
تحلیل و بررسی قرآنی ـ روایی رویکرد «ذکریان» به نماز و ذکر | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 1، دوره 51، شماره 1، مرداد 1397، صفحه 9-26 اصل مقاله (575.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2019.262810.629806 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا حیدری نسب* 1؛ مهدی بیات مختاری2؛ محبعلیl آبسالان3؛ عبدالاحد رییسی4 | ||
1استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه نیشابور | ||
3دانشیار ادیان و عرفان دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
4دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
نماز، مورد سفارش خاص اسلام و معیار پذیرش اعمال است. فرقه باطنیگرای «ذکریه» که از حدود پنج قرن قبل در بلوچستان شکل گرفته مدعی است در اساس آنچه مورد سفارش میباشد، «ذکر» است و ترجمه «صلوة» به نماز، که آغازش تکبیر و فرجامش سلام و متنش حاوی انجام پارهای اعمال و اذکار مخصوص میباشد، اشتباهی رخداده از سوی عجمهاست. بنابراین از منظر «ذکریه» نماز با شاکله معهود و روش عملی آن، منسوخ و اهتمام به آن کفر است. این رویکرد با تصریح آیات «فَإذا قَضَیتُمُ الصَّلَاة فَاذْکُرُوا اللَّهَ قِیامًا وَ قُعُودًا وَ عَلَ جُنُوبِکُمْ» و «أَقِمِ الصَّلَاة لِذِکْرِی» که بین ذکر و نماز تفاوت قائل شده و همچنین با روایات متواتری مانند «من ترک الصلوة متعمداً فقد کفر» واگرایی دارد. تحلیل سوابق و مشاهده رفتار ذکریان، نشان میدهد باورها و رفتارهای این فرقه دور از قرآن و روایات و آیینی عامیانه است که به نظر میرسد از روشهای باطنی هندی نشأت گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
بلوچستان؛ ذکر؛ ذکریان؛ نماز؛ محمد اتکی؛ محمد جونپوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Qur'anic - narrative study of the approach of "Dhikriya" to the prayer and invocation | ||
نویسندگان [English] | ||
alireza heydarynasab1؛ mahdi bayatmokhtari2؛ moheb Ali Absalan3؛ abdolahad raeesisi4 | ||
1assistant Professor at the university of Sistan and Baluchetan, Zahedan | ||
2Associate professor of religions and mysticism, The Department of Quran and Hadith Sciences, University of neyshabur; | ||
3Associate professor of religions and mysticism, The Department of adyan and erfan Sciences, University of Sistan & Balouchestan | ||
4master of Quran and Hadith Sciences, University of Sistan & Balouchestan | ||
چکیده [English] | ||
Prayer is a special order of Islam and a measure of acceptance of deeds. The esoteric cult, "Dhikriya", which has been formed in Balochistan since about five centuries ago, claims that what is order in Islam is "Dhik", and the translation of the "Salat" to prayer, which begins with Takbir and finishes with Salam, and contains some special actions and recitation, is a corruption has been committed by Iranians. Therefore, the prayer with its agreed shape and practical method, is abrogated and atheistic. This view is against Qur'anic verses: "When you have established the prayer, remember Allah standing, sitting, and on your sides" and "establish the prayer of My remembrance", which differentiate between Dhikr and prayer; and also with the repeated narrations like "one, who leaves the prayer intentionally, is disbeliever". The study of history and behaviors of the "Dhikriya" shows that their beliefs and behaviors are far from the Qura'n and narrations, and has been originated from Indian esotericism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The "Dhikriya", prayer, invocation, Mohammad Ataky, Mohammad Jaunpouri | ||
مراجع | ||
[1]. قرآن کریم، ترجمۀ محمد مهدی فولادوند. [2]. احمد، سید نصیر (2003م). تفسیر ذکر وحدت، کراچی، آل پاکستان مسلم ذکری انجمن. [3]. آسیابادی، احتشام الحق (1989م). ذگری دین کی حقیقت، تربت پاکستان، مجلس تحفظ ختم نبوت. [4]. ابن حنبل، احمد (1421ق). المسند، بیروت، مؤسسۀ الرسالۀ. [5]. ابن کثیر، اسماعیل (1412ق). تفسیر القرآن العظیم، بیروت، دارالمعرفۀ للطباعة والنشر والتوزیع. [6]. احمدزائی کمبران، نصیرخان (2001م). تاریخ بلوچ و بلوچستان، کویته، یونائتد پرنترز. [7]. استرآبادی، محمد بن علی (؟). احکام القرآن، تهران، مکتبۀ المعراجی. [8]. اسعدی، محمد (1388ش). «بررسی اجمالی فرقه ذکریه». پژوهشهای منطقهای، پژوهشگاه بین المللی المصطفی، شماره2، صص157ـ187. [9]. اشرفی، امیر رضا و الهام فردوسی (1389ق). «معناشناسی صلوة در قرآن» قرآن شناخت، قم، موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی، شماره5، صص75ـ108. [10]. افشار، ایرج، (1371ش). بلوچستان و تمدن دیرینۀ آن، تهران، سازمان چاپ و انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی. [11]. بجارانی بزنجو، جی ایس (؟). نور تجلی، بیجا، بینا. [12]. بخاری، محمد بن اسماعیل (1401ق). الجامع الصحیح، بیروت، دارالفکر للطباعۀ والنشر والتوزیع. [13]. بلوچ، حمید، (2009م). مکران، کراچی، سید هاشمی ریفرینس لائبریری. [14]. بلوچ، عبدالحق (1992م). ذکری مسئله، لاهور، دارالعروبه منصوره. [15]. بلوچ، عبدالغنی (1996م). ذکری فرقه کی تاریخ، کراچی، آل پاکستان مسلم ذکری انجمن. [16]. بیضاوی، عبدالله بن محمد (1418ق). انوار التنزیل و اسرار التأویل، بیروت، دار إحیاء التراث العربی للطباعۀ والنشر والتوزیع، الطبعۀ الأولی. [17]. بیهقی، أحمد بن الحسین (؟). السنن الکبری، بیروت، دارالفکر. [18]. ترمذی، محمد بن عیسی (1395ق). سنن الترمذی، تحقیق، احمد محمد شاکر، مصر: شرکة مکتبة و مطبعة مصطفی البابی. [19]. جزیری، عبدالرحمن و دیگران (1419ق). الفقه عل المذاهب الأربعة و مذهب أهل البیت(ع)، بیروت، دارالثقلین، الطبعة الأولی. [20]. جصاص، احمد بن علی (1405ق). احکام القرآن، بیروت، دار احیاء التراث العربی. [21]. جعفری، علی اکبر (1363ش). کوچ و بلوچ، بیجا، سخن. [22]. جعفری، یعقوب (1376ش). تفسیر کوثر، قم، انتشارات هجرت. [23]. حداد عادل، غلامعلی (1386ش). دانشنامۀ جهان اسلام، تهران، بنیاد دائرةالمعارف اسلامی. [24]. حر عاملی، محمد بن حسن (1414ق). وسایل الشیعة، قم، مؤسسۀ آل البیت لإحیاء التراث. [25]. حسنی، عبدالحی (1410ق). نزهۀالخواطر و بهجۀ المسامع و النواظر، دکن، حیدرآباد. [26]. حسینی جرجانی، سید امیر ابوالفتح (1404ق). آیات الاحکام، تهران، انتشارات نوید. [27]. درازئی، اسحاق (؟). ذکری کون هین، کراچی، عبدالرحیم بلوچ. [28]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق). المفردات فی غریب القرآن، تحقیق صفوان عدنان الداوودی، بیروت، الدارالشامیه. [29]. رحمان، علی (1914م). تذکره علمای هند، لکهنو، بینا. [30]. محمدی ریشهری، محمد (1425ق). موسوعۀ العقائد، قم، دارالحدیث للطباعة والنشر. [31]. سرافرازی، عباس (1390ش). «فرقه مذهبی ذکریه در بلوچستان» پژوهشنامۀ تاریخ اسلام، پژوهشکدۀ تاریخ اسلام، صص49ـ74. [32]. سیوطی، جلال الدین (؟). الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، بیروت، دارالفکر. [33]. شافعی، محمد بن ادریس (؟). احکام القرآن، بیروت، دارالکتب العلمیة. [34]. شهزاده، محمد ایوب (1973م). ثنای مهدی، کراچی، ذکری مهدوی استیودنتس آرگنایزیشن. [35]. صدوق، محمدبن علی (؟). من لایحضره الفقیه، قم، مؤسسۀ النشر الإسلامی، الطبعة الثانیة. [36]. طباطبائی، محمد حسین (؟). المیزان فی تفسیرالقرآن، ترجمۀ: سیدمحمدباقر موسوی همدان، قم، دفتر انتشارات اسلام. [37]. طوسی، محمد بن حسن (1407ق). تهذیب الأحکام، تحقیق: سید حسن موسوی، تهران، دارالکتب الاسلامیۀ. [38]. ــــــــــ (1364ش). الخلاف، قم، مؤسسۀ النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین. [39]. عسقلانی، ابن حجر (؟). فتح الباری، بیروت، دارالمعرفة للطباعة والنشر، الطبعۀ الثانیة. [40]. فخر رازی، محمد بن عمر (؟). تفسیر مفاتیح الغیب، بیجا، بینا. [41]. قرطبی، محمد بن احمد (1384ق). الجامع لأحکام القرآن، تحقیق احمد البردونی، قاهره، دارالکتب المصریه. [42]. قصرقندی، شیخ محمد (؟). درّ وجود، کتابخانۀ آسیابادی، تربت پاکستان، نسخه خطی. [43]. کلینی، محمد بن یعقوب (1388ش). الکافی، تصحیح: علی اکبر غفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیه. [44]. کیاهراسی، علی بن محمد (1405ق). احکام القرآن، بیروت، دارالکتب العلمیه. [45]. گنابادی، سلطان محمد (1408ق). تفسیر بیان السعادة فی مقامات العبادة، بیروت، موسسة الاعلمی. [46]. لاری، عزیز (1972م). حقیقت نور پاک و سفرنامه مهدی، کراچی، به کوشش ملا مزار عومرانی. [47]. مجلسی، محمد باقر (1403ق). بحارالانوار الجامعة لدرر اخبارالائمة الاطهار، تحقیق: محمدباقر بهبودی، بیروت، مؤسسه الوفاء. [48]. مدیر شانهچی، کاظم (1382ش). آیات الأحکام، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، چاپ سوم. [49]. مغربی، نعمان (1383ق). دعائم الاسلام، قاهرۀ، دارالمعارف. [50]. مقداد سیوری، جمال الدین (1343ش). کنزالعرفان فی فقه القرآن، تهران، المکتبة الرضویة. [51]. ملا اعظم (؟). سیر جهانی، تربت پاکستان، کتابخانه آسیابادی، نسخه خطی. [52]. ملا عبدالمجید، (؟). ذکری مذهب اور اسلام، تربت پاکستان، مجلس تحفظ ختم نبوت. [53]. ملا کمالان، هوت، (؟). معراج نامه، تربت پاکستان، کتابخانه آسیابادی، نسخه خطی. [54]. ملکی تبریزی، میرزا جواد آقا (1372ش). اسرار الصلوة، تهران، انتشارات پیام آزاد. [55]. مولائی شیدایی، میر رحیم دادخان (1371ق). بلوچستان مین مهدوی تحریک، سند: بزم ادب، شهدادپور. [56]. ناصح، علی احمد، غلامحسین اعرابی و وفاء نصرالله (1393ش). «بررسی و نقد دیدگاههای قرآنی و حدیثی قرآنیون اهل سنت» پژوهشنامه معارف قرآنی، دانشگاه علامه طباطبایی، سال پنجم، شماره16، صص153ـ159. [57]. نوری، سیدعیسی (2010م). ذکری تحریک مختصر تاریخ و تعارف، تربت پاکستان، الذاکرین ویلفئیر فاوندیشین. [58]. ـــــــــــ (2000م). ذکر وحدت، تربت پاکستان، الذاکرین ویلفئیر فاوندیشین. [59]. نیشابوری، مسلم بن حجاج (1398ق). الجامع الصحیح، بیروت، دارالفکر. [60]. هوشنگ (1989م). شوهاز، لندن، بینا. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 807 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 668 |