تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,636 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,261 |
شمایل نگاریِ دینی در هنر بودایی (شمایل شناسی اَوَلوکیتشوره) | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 2، دوره 51، شماره 1، مرداد 1397، صفحه 27-43 اصل مقاله (278.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2019.254565.629768 | ||
نویسندگان | ||
سجاد دهقانزاده* 1؛ معصومه آقانژاد2؛ حسن نامیان2 | ||
1استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2دانش آموختۀ کارشناسی ارشد ادیان و عرفان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
شمایلنگاری دینی، فصلی از هنر قدسی است و برای سنتهای دینی از ارزشهای تعلیمی، تبلیغی، آیینی و تجربی بالایی برخوردار است. این شاخۀ هنری در بودیسم مهایانه جایگاه و اهمیتِ ارجمندی داشته و مخصوصاً در نگارگری بودیستوهها بهخوبی متجلی است. پژوهش حاضر به روش اسنادی و اساساً با هدف نشان دادن شمهای از تبلور قداست در هنر بودایی انجام گرفته است و یافتههای آن نشان میدهد که گرچه بودیسم سنتی به دلیل فقدان رمزپردازیهای اساطیری و متافیزیکی عاری از هرگونه تمثالپرستی بود، لکن بودیسم متأخر تحت تأثیر هنر یونانی گندهاره و ماتورا، دیانت ایرانی و تحولات الهیاتی درونی از جمله خلق آموزۀ تریکایه و با ضرورتِ تسکین روح تشنۀ سالکان بودایی، به شمایلنگاری روی آورد. در این جستار برای نمونه، رمزپردازی، نمادگرایی و شمایلشناسی بودیستوه اَوَلوکیتشوره مورد واکاوی اجمالی قرار گرفته است و بنابر یافتهها ظاهراً در شمایلنگاری اَوَلوکیتشوره، تسبیح، نیزۀ سهشاخه، شمشیر، وَرَدَـ مودرَه، عصای الماس شاهی و نیلوفر آبی کاربرد غالبی دارند و هر یک وجهی از وجوه خویشکاری او را برمیتابد. | ||
کلیدواژهها | ||
اَوَلوکیتشوره؛ بودی ستوه؛ بودیسم مهایانه؛ شمایل نگاری؛ هنر قدسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Religious Iconography in Buddhist Art (Iconography of Avaloktishvara) | ||
نویسندگان [English] | ||
Sajad dehghanzadeh1؛ masume aghnejad2؛ hasan namian2 | ||
1Assistand professor of Azarbaijan Shadid Madani University | ||
2Graduated Master student of Azarbaijan Shadid Madani University | ||
چکیده [English] | ||
Religious iconography is a branch of the sacred art and has a high instructional, propagandist, ritualistic and empirical value to religious traditions. This artistic tendency has a high place and impotence in Buddhism and has been manifested perfectly in Bodhisattvas’ miniatures. The present article, using the documentary method wants to show a short account of Holiness’ manifestation in Buddhist art. The results show that the traditional Buddhism, because the lack of mythological and metaphysical codification, was devoid of iconolatry, but later Buddhism, under effects of Greek art of Qandahara and Matura, Iranian religiosity, and inner theological developments, such as, the formulation of Tri-kaya doctrine and by the necessity of appeasing the thirst spirit of Buddhist disciples, approached to iconography. In the present essay, as an example, codification, symbolism and iconography of the Bodhisattva, called Avaloktishvara, has briefly been studied. its findings show that, apparently in Avaloktishvara’s iconography, beads, triple spear, sword, varada-mudra, monarchy diamond stick, and lotus have been prevalent and each of them shows a dimension of his responsibilities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Avaloktishvara, Bodhisattvas, Mahayana Buddhism, iconography, Sacred Art | ||
مراجع | ||
[1]. اتو، ردولف (1380). مفهوم امر قدسی، ترجمه همایون همتی، تهران، نقش جهان. [2]. ادبی، محمد جواد (1384). «روزنهای به مفاهیم ادیان در دائرهالمعارف و موجز آیین بودا»، اخبار ادیان، شماره ۱۵، شهریور و مهر، صص۲۸ـ۳۰. [3]. اسمارت، نینیان (1383). تجربۀ دینی بشر، ترجمه مرتضی گودرزی، تهران، سمت. [4]. الیاده، میرچا (1392). نمادپردازی امرقدسی و هنرها، ترجمه مانی صالحی علامه، تهران، نیلوفر. [5]. ـــــــــــ (1373). «تاریخ و تقدس دینی»، مترجم: سید باقر ابطحی، نامۀ فرهنگ، شمارۀ ۱۳، بهار، صص150ـ153. [6]. بورکهارت، تیتوس (1369). هنر مقدس، ترجمۀ جلال ستاری، تهران، سروش. [7]. تجدد، نهال (1384). «نقش زبانهای ایرانی در انتشار چند دین در آسیای مرکزی و چین»، مجلۀ بخارا، شمارۀ ۴۷، بهمن و اسفند، صص۳۱۱ـ۳۲۱. [8]. جوادی، شهره (1386). «نقش برجستهها و مجسمههای هند باستان در هنر بودایی»، هنر و معماری: باغ نظر، شمارۀ ۷، بهار و تابستان، صص ۵ـ۱۸. [9]. حسینی، سید اکبر (1388). «حقیقت غایی در آیین بودا»، معرفت ادیان، سال اول، شمارۀ اول، زمستان، صص ۹۹ـ۱۱۶. [10]. دادور، ابوالقاسم؛ مهتاب برازنده حسینی (1389). «مطالعۀ تطبیقی آتشکدههای زرتشتی و استوپاهای بودایی»، فصلنامۀ علمیـپژوهشی هنرهای تجسمی نقشمایه، سال سوم، شمارۀ ۶، پاییز و زمستان، صص۷ـ۲۰. [11]. ذکرگو، امیرحسین (1376). «هویت معنوی جادۀ ابریشم»، مجلۀ ایران شناخت، شمارۀ ۵، تابستان، صص ۱۷۸ـ۱۹۷. [12]. ــــــــــ (1375). «از بودا تا بت: تأملی در سیر پیدایش شمایلگری در هنرهای بودایی»، فصلنامۀ تحقیقاتی در مسائل فرهنگی و اجتماعی، سال ششم، شمارۀ دوم، تابستان، صص۱۳۶ـ۱۴۵. [13]. رجبی، زینب؛ مراثی، محسن (1392). «مطالعۀ تطبیقی ویژگیهای مشترک طراحی چهرههای معنوی در تمدنهای دینی (بودایی، مسیحیت، اسلام)»، فصلنامۀ علمی ـ پژهشی نگره، شمارۀ ۲۶، تابستان، صص ۱۹ـ۳۳. [14]. ستودهنژاد، شهاب (1381). «نقش ویژه ایرانیان بودایی در ترویج و گسترش بودیسم در چین و جنوب شرقی آسیا»، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانیِ دانشگاه تهران، زمستان، صص ۴۹۵ـ۵۰۶. [15]. سوزوکی، بئاتریس لین (1380). راه بودا، ترجمۀ ع. پاشایی، تهران، موسسۀ نگاه معاصر. [16]. شیرازی، ماه منیر (1391). «بررسی ویژگیهای پیکره و شمایلنگاری بودا در دیوارنگاری و مجسمههای بودا در مشرق زمین»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی هنرهای تجسمی نقشمایه، سال پنجم، شمارۀ سیزدهم، زمستان، صص۱۱۳ـ۱۲۶. [17]. فیشر، رابرت ایی (1384). نگارگری و معماری بودایی، ترجمۀ ع. پاشایی، تهران: فرهنگستان هنر. [18]. کوربن، هانری (1384). ارض ملکوت، ترجمۀ ضیاء الدین دهشیری، تهران، طهوری. [19]. گاردنر، هلن (1379). هنر در گذر زمان، تهران، انتشارات نگاه. [20]. لطفی، زهرا (1386). «مجسمههای بامیان: نگارگری و پیکرتراشی بودایی»، علوم اجتماعی: جامعۀ فردا، شمارۀ ۴، زمستان، صص ۲۲۳ـ۲۳۸. [21]. محمودی، ابوالفضل؛ الیاسی، پریا (1388). «رویکردهای دینی به هنر مقدس»، فلسفۀ دین، سال ششم، شمارۀ چهارم، زمستان، صص۱۳۹ـ۱۵. [22]. نامیان، حسن (1394). «قداست در بودیزم مهایانه»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، استاد راهنما، سجاد دهقانزاده. [23]. وزیری، علینقی (1373). تاریخ عمومی هنرهای مصور، تهران، هیرمند. [24]. هارت دیویس، آدام (1395). دایرةالمعارف مصور تاریخ جهان، ترجمۀ الهام شوشتریزاده، تهران، نشر سایان. [25]. هال، جیمز (1380). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمۀ رقیه بهزادی، تهران، فرهنگ معاصر. [26]. هینلز، جان راسل (1386). ادیان زنده شرق، ترجمۀ؛ جمعی از مترجمین، قم؛ دانشگاه ادیان و مذاهب. [27]. Akira, Hirakawa(1993). "A History of Indian Buddhism: From Sakyamuni to Early Mahayana", translated and edited by Paul Groner, Delhi. [28]. Birnbuam, Raul (1987). "Avalokitesvara", in Encyclopedia of Religion, M, Eliade (ed), Vol.9. [29]. Bhattacharyya, Benoytosh (1985). "The Indian Buddhist Iconography", Calcutta: New Indian Binders. [30]. Blofeld, John (1970). "The Tantric Mysticism of Tibet", Allan R. Bomhard (ed), New York, USA Inc. [31]. Conze, Edward (2003). "Buddhism: Its Essence and Development", Dover Publications. [32]. Coomaraswamy, Ananda K. (1998). "Elements of Buddhist Iconography", Munshiram Manoharlal Publishers. Ltd., New Delhi. [33]. Dayal, Har (1999). "The Bodhisattva doctorine in Buddhist Sanskrit Literature", Delhi: Motial Banarsidass. [34]. Espada, Jason (2012). "A Collection of Buddhist Healing prayers and Practices", 3rd Edition, San Francisco. [35]. Imoto, E (1983). "Mihrak And Other Iranian Words", Orient, Vol.18. [36]. Irons, Edward A (2008). "Encyclopedia of World Religions: Encyclopedia of Buddhism", New York: Facts on File, Inc. [37]. Jairamdas, Kumar (2002). "Shakta Movement (Hinduism) ", Religion of the World: A Comprehensive Encyclopedia Of Belief and Practices, J. Gordon Melton and Martin Baumann (eds), V. 4, P.1156, United States of America. [38]. Jeremy, Robert (2004). "Chinese Mythology (A to Z)", New York: Facts on file, Inc. [39]. Joy, Morny (1978). "The Imaginal", in Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade (ed), V. 7, p. 109. [40]. Karllsson, K. (2000). "Face to Face with the Absent Buddha, the Formation of Buddhist Aniconic Art", Acta Universitatis Upsaliensis, Historia Religionum. 15, Uppsala University. [41]. Kuusi, Matti (1978). "Veneration of Images ", in Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade (ed), V. 7, P. 97. [42]. Larson, Paul (2010). "Iconography", in Encyclopedia of Psychology and Religion, David A. Leening and et.al (ed), New York, Springer Science (USA), p. 420. [43]. Lokesh, Chandra (2002). "The Tibetan Iconography of Buddha, Bodhi Sattvas, and Other Deities", a Unique Pantheon, D. X.Printword. [44]. Lokesh, Chandra (1999). "Dictionary of Buddhist Iconography", International Academy of Indian Cultur and Aditiya Prakashan. [45]. Murti, T. R. V (2008). ״The Central Philodophy of Buddhism: A Study of the Madhyamika System״, London: Routledge. [46]. Prebish, Charles S., Keown, Damien (2006). "Buddhism: The Ebook", Journal of Buddhist Ethics Onlion Books, Ltd, e-book. [47]. Rose, Jenny (2011). ״Zoroastrianism: An Introduction״, New York: I. B. Tauris. [48]. Rosenfield, John M (1967). ״The Dynastic Arts of the Kushans״, University of California Press. [49]. Sponberg, Alan (1988). "Maitreya, the Future Buddha", Edited by Alan Sponberg and Helen Hardacre, Cambridge University Press. [50]. Straten, Rodolf Van (2000). "An Introduction to Iconography", New York: Taylor and Francis. [51]. Tojo, Masato (2011). "Zen Buddhism and Persian Culture", Mithraeum Japan. [52]. Virgil, Cande A (1987). "Iconography as Visible Religion", in Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade (ed), V. 7, P. 3, Macmillan. [53]. Williams, Paul (2009). "Mahāyāna Buddhism: The Doctrinal Foundations", Routledge Taylor & Francis Group, London and New York. [54]. Yu, Chun-Fang (2001). "Kuan-Yin: the Chinese Transformation of Avalokiteshvara", New York: Colombia University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 647 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 532 |