![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,686,080 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,914,638 |
بررسی تطبیقی مراتب ارواح از منظر عزیز نسفی و نجمالدین رازی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 5، دوره 51، شماره 1، مرداد 1397، صفحه 89-108 اصل مقاله (451.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2019.254580.629769 | ||
نویسنده | ||
الهام سیدان* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر آرای نجمالدین رازی و عزیز نسفی در باب مراتب ارواح و وجوه اشتراک و افتراق آنها بررسی میشود. نتایج نشان میدهد آرای آنها در باب هستی و آفرینش ضمن تأثیرپذیری از دیدگاه حکما با نوآوریهای بسیاری همراه است و زمینههای مشترکی در دیدگاههای آنها مشاهده میشود. صرفنظر از تشابهات صوری و بهرهگیری از یک تشبیه مشترک، از نظر محتوایی نیز شباهتهایی بین دیدگاههای آنها وجود دارد؛ از جمله: 1ـ مراتب ارواح عطایی هستند و در آنها تبدیلی صورت نمیگیرد؛ 2ـ کمال انسان در تعلق روح به قالب است، زیرا جسم معدن کدورت و ظلمت است و زمینۀ طلب کمال را در انسان فراهم میکند؛ 3ـ هر دو عارف با طرح مراتب ارواح به تبیین قوس نزول در دایرۀ هستی میپردازند. توجه به سیر استکمالی و بازگشت به مبدأ نیز قوس صعود را در دایرۀ هستی ترسیم میکند. شباهتهای مذکور میتواند دلیلی بر اثرپذیری عزیز نسفی از نجمالدین رازی تلقی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ارواح؛ عزیز نسفی؛ مراتب ارواح؛ نجمالدین رازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Study of degrees of spirits in the viewpoint of Nasafi and Najm al-Din Razi | ||
نویسندگان [English] | ||
Elham Sayyedan | ||
Assistant professor of Persian language and literature, University of Isfahan | ||
چکیده [English] | ||
This paper attempts to study the degrees of spirits in the viewpoint of Nasafi and Najm al-Din Razi. Nasafi and Najm al-Din Razi. The results of the study show that although both of this mystics wre influenced by the view of philosophers, but had some innovations about it. There is common ground in their views. Regardless of formal similarities, there are also similarities in terms of content between their views, including: 1. The degrees of spirits are conferred and there is no change in them; 2. The perfection of man is in the attachment of the spirit to the body, because the body is the place of dimness and darkness, and the background of seeking the perfection; 3- By planning the degrees of spirits, both mystics explain the arc of descent in the universe. Paying attention to the steady flow and return to the origin also, they depicts the arc of ascension in the circle of the universe. These similarities can be considered as a reason for the Nasafi's influence of Najmuddin Razi. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
spirits, degrees of spirits, Najm al-Din, Aziz Nasafi | ||
مراجع | ||
[1]. قرآن کریم. [2]. اسدی گرمارودی، محمد؛ عزیزی، بابک (1390). «تبیین مراتب انسان کامل در اندیشۀ عزیزالدین نسفی»، پژوهشنامۀ عرفان، سال دوم، ش 4، صص 14ـ1. [3]. رئیسی، احسان و دیگران (1392). «هستی و مراتب آن از دیدگاه عزیز نسفی»، ادبیات عرفانی، سال پنجم، ش 8، صص 93ـ121. [4]. رحیمیان، سعید (1388). مبانی عرفان نظری، ویراست2، تهران، سمت. [5]. فدایی مهربانی، مهدی (1387). «درآمدی بر ارتباط نظام معرفتشناختی و هستیشناختی عزیز نسفی»، پژوهشهای فلسفی ـ کلامی، سال نهم، ش 3، صص 160ـ133. [6]. کلابادی، ابوبکر محمد بن ابراهیم (1933م). التعرف لمذهب التصوف، مصر، مطبعة السعادة. [7]. محاسبی، حارث. (1428). آدابالنفوس، بیروت، موسسۀ الکتب الثقافیه. [8]. مستملی بخاری، اسماعیل (1363). شرح التعرف لمذهب التصوف، تصحیح محمد روشن، ج1، تهران، اساطیر. [9]. میبدی، ابوالفضل رشید الدین (1371). کشفالاسرار و عدۀ الابرار، ج4. تهران. امیرکبیر. [10]. میرباقریفرد، سیدعلیاصغر (1379). «نسفی و وحدت وجود». مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی، دورۀ 8، ش 30 و 31، صص 144-125. [11]. میرباقریفرد، سید علی اصغر و مهدی دهباشی (1386). تاریخ تصوف(1)، چاپ دوم، تهران، سمت. [12]. نجمالدین رازی، ابوبکر عبدالله (1383). مرصادالعباد، به اهتمام: محمد امین ریاحی، تهران، علمی و فرهنگی. [13]. نسفی، عزیزالدین بن محمد (1391). بیانالتنزیل، شرح احوال، تحلیل آثار، تصحیح و تعلیق: سیدعلی اصغر میرباقریفرد، تهران، سخن. [14]. ـــــــــــــــــــ (1391). کشفالحقایق، مقدمه، تصحیح و تعلیقات: سیدعلی اصغر میرباقریفرد، تهران، سخن. [15]. ـــــــــــــــــ (1386). انسان کامل، تحصیح: ماریژان موله، تهران، طهوری. [16]. ـــــــــــــــــ (1381). زبدةالحقائق، تصحیح: حقوردی ناصری، تهران، طهوری. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 494 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 455 |