تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,517,838 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,833 |
تأثیر سطوح مختلف فعالیت شناختی بر هماهنگی حرکتی درونفردی و بینفردی تکواندوکاران (پومسه) | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 3، آذر 1397، صفحه 327-348 اصل مقاله (268.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2019.134513.981 | ||
نویسندگان | ||
اکبر بهلول1؛ مهدی شهبازی* 2؛ شهزاد طهماسبی2 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هماهنگی جزء مهم اجرای موفقیتآمیز حرکات در زندگی روزمره و فعالیتهای ورزشی است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر سطوح مختلف فعالیت شناختی بر هماهنگی حرکتی درونفردی و بینفردی تکواندوکاران (پومسه) بود. جامعۀ آماری تحقیق حاضر پومسهروهای مرد شهر تهران بودند که از این بین 30 پومسهرو انفرادی و30 پومسهرو تیمی با دامنۀ سنی 17تا 30 سال انتخاب شدند و بهصورت نمونۀ در دسترس در سه گروه کنترل، فعالیت شناختی ساده و فعالیت شناختی دشوار قرار گرفتند.گروه کنترل فقط تکلیف هماهنگی حرکتی و گروه شناختی تکلیف دوگانه را انجام دادند. نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه برای هماهنگی حرکتی دودستی (003/0P=) و دوپایی (04/0P=) در فاکتور زمان کل حرکت (سرعت) و برای هماهنگی حرکتی بینفردی (02/0P=) در فاکتور درصد خطا (دقت) تفاوت معناداری را بین گروهها نشان داد که با بررسی دوبهدوی گروهها مشخص شد، گروه فعالیت شناختی ساده (003/0P=) و دشوار (001/0P=) در هماهنگی حرکتی دودستی و گروه فعالیت شناختی دشوار در هماهنگی حرکتی دوپایی (02/0P=) و بینفردی (01/0P=) عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند. پیشنهاد میشود در کنار فعالیتهای بدنی استفاده از فعالیتهایی با سطح دشواری بالا نیز مدنظر قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تکواندو؛ فعالیت شناختی؛ هماهنگی حرکتی؛ هماهنگی بین فردی؛ هماهنگی درونفردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Different Levels of Cognitive Activities on Intrapersonal and Interpersonal Motor Coordination in Taekwondo Athletes (Poomsae) | ||
نویسندگان [English] | ||
Akbar Bohloul1؛ Mehdi Shahbazi2؛ Shahzad Tahmasebi Boroujeni2 | ||
1PhD Student, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Coordination is an important part of successful movements in daily life and sports. The aim of this study was to investigate the effect of different levels of cognitive activities on intrapersonal and interpersonal motor coordination in taekwondo athletes (Poomsae). The population consisted of Poomsae male athletes in Tehran city. 30 individual Poomsae athletes and 30 team Poomsae athletes (age range: 17 - 30 years old) were selected by convenience sampling method. The sample was divided into 3 groups: control, easy cognitive activities and difficult cognitive activities. The control group only performed the motor coordination task whereas the cognitive groups performed the dual task. The results of one-way ANOVA test showed a significant difference for two handed (P=0.003) and two legged (P=0.04) coordination in total time factor (speed). Also, there was a significant difference in the error percentage factor for interpersonal motor coordination (P=0.02). In a two by two group analysis, the easy (P=0.003) and difficult (P=0.001) cognitive activities groups in two handed motor coordination and the difficult cognitive activities group in two legged (P=0.02) and interpersonal (P=0.01) motor coordination performed better than the control group. It is suggested that difficult activities should be used in addition to regular physical activities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive activities, interpersonal coordination, intrapersonal coordination, motor coordination, taekwondo | ||
مراجع | ||
1. Namazi zadeh, M., Salahshour, M. " Physical Education". Tehran: SAMT. 1993, Pp: 67 (in persian). 2.Schmidt, R, E., Lee, T, D. "motor learning and control". Translators: Hemayattalab, R., Ghasemi, A. Tehran: science and motor, 2008. Pp: 258- 259 (in Persian). 3.Ghanavati, T. "Intra-limb coordination while walking is affected by cognitive load and walking speed". Journal of biomechanics, 2014. 47(10), Pp: 2300-2305. 4.Magill, R." motor learning: concepts and applications". Translators: Vaez Mousavi, M, K., Shojae, M. Tehran: Hannaneh. 2007. Pp: 80 (in Persian). 5.Rose, D, J., Christina, R, W. "Motor Control". Translators: Namazizadeh, M., Jalali, Sh. Tehran: Nersi. 2008. 1, Pp: 42- 45 (in Persian). 6.Seifert, Herault, Davids. “Neurobiological degeneracy and affordance perception support functional intra-individual variability of inter-limb coordination during ice climbing”. Plos one. 2014, 9(2), Pp: 10-12.
7.Nazemzadegan, Gh., Bagherzadeh, F., Hemayattalab, R., Farsi, A, R. "Effect of cognitive load on time and precision bimanual coordination task". Journal of motor development and learning, 2012. 4(2), Pp: 133- 150 (in Persian). 8. Farsi, A , R., Abdili, B., Kaviani, M. "Effect of cognitive and cognitive-movement attention load on bimanual coordination task performance". Journal of motor development and learning ,2009. 3(7), Pp: 43- 55 (in Persian). 9.George, C. " motor learning and control in Neuropsychological approach:. Translators: Mortazavi, H. Tehran: Physical Education Organization. 2000. Pp: 97- 98 (in Persian). 10.Kelocka, D, E., "Motor Behavior". Translators: Namazizadeh, M., Saneh, A., Taheri, H., Tehran: Bamdad. 2004. Pp: 271- 272 (in Persian). 11.Paelecke-Habermann, Y., J. Pohl, and B. Leplow. "Attention and executive functions in remitted major depression patients". Journal of affective disorders, 2005. 89(1), Pp:125-135. 12.Henrigthon, A., Park, R, D. " Psychology of children in contemporary approach". Translators: Zohorian, J. Astan- e- Ghods- e- Razavi, 1993. 1, Pp: 143 (in Persian). 13. Sweller, J." Cognitive load during problem solving: Effects on learning."Cognitive science, 1988. 12(2), Pp: 275-285. 14. Piraye, N., Talebian, S., Hadian, M, R., Aliaei, Gh, R., Jalali, Sh. " Effect of cognitive task on postural control in patients with osteoarthritis of the knee ". Modern Rehabilitation. 2013. 7(2), Pp: 35- 41 (in Persian). 15. Andersson, G. "Effect of cognitive load on postural control". Brain research bulletin, 2002. 58(1), Pp: 135-139. 16.Timarova, S. "Working memory and simultaneous interpreting". in Translation and its others: selected papers of the CETRA research seminar in translation studies 2007. 2008. 17.Pashler, H.E. and S. Sutherland ". The psychology of attention". MIT press Cambridge, MA, 1998. 15. 18.Rankin, J, K. “Cognitive influence on postural stability a neuromuscular analysis in young and older adults”. The Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences, 2000. 55(3), Pp:112-119. 19.Temprado, J.-J. and M. Laurent, "Attentional load associated with performing and stabilizing a between-persons coordination of rhythmic limb movements".. Acta Psychologica, 2004. 115(1): p. 1-16. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 568 |