
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,192,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,023,295 |
تیپولوژی نظری مسیرها به سمت « فمنیسم های دینی» | ||
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 155-180 اصل مقاله (484.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jstmt.2019.70429 | ||
نویسنده | ||
حامد حاجی حیدری* | ||
گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
اغلب فمینیستهای ایرانی، به رسم فمینیسم نارسای لیبرال، بر برهنگی مبتذلی اصرار میورزند، که در این موقعیت فرهنگی، زنان را برای بازیچگی مناسبتر جلوه میدهد، و عملاً آنها را از حیطههای مولد عمومی باز میدارد. فراتر از فمینیسم لیبرال، طیفی از فمینیستهای سوسیالیست تا لیبرال، مساواتطلب تا تمایزخواه، دینی تا سکولار، و رادیکال تا معتدل وجود دارند. نکته این است: «ما با فمینیسم مواجه نیستیم، با فمینیسمها مواجهیم». امروزه، پرداختن به مسائل زنان، ورود گسترده ایشان به صحنه زندگی اجتماعی که در هر حال روی داده است و امری واقع به شمار میرود، فوریت ویژهای یافته است. واقع آن است که یکی از موانع اصلی دستیابی جنبش زنان به حداقل خواستههای بدیهی خود در طول سیصد سال مبارزه، بر میگردد به آن که التزام به علم و جدایی از ایمان، منبع اصلی مسؤولیتپذیری اخلاقی را خشکانده است، و متألهان فمینیست، در اقدامی که برای ما میتواند بسیار آموزنده باشد، با تشبث به مسیحیت در پی احیای مسؤولیتپذیری در سایه ایمان هستند. این مقاله، ملهم یک چشمانداز زیملی به روش تحقیق در علوم اجتماعی، در پی ارائه تیپهای الهامبخش برای ساخت و ساز و آینده نظریه فمینیستی است که نهایتاً هشت تیپ را پیش نهاده و در موضوع مسأله اجتماعی اخیر «اسیدپاشی عاشقانه» در ایران، ثمربخشی این تیپسازی را آزموده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فمینیسم؛ فمینیسم لیبرال؛ الهیات فمینیستی؛ چشمانداز زیملی در روش تحقیق علوم اجتماعی؛ اسیدپاشی عاشقانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A typology of feminisms in the course of religious feminism in contemporary Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamed HajiHeidari | ||
Department of Sociology in University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Currently, there is a number of feminisms including, liberal, socialist, egalitarian, religious seeking difference, secular, radical, and moderate. "We are not faced with feminism, we are faced with feminisms". So, addressing women's critical issues and their widespread entry into the scene of social life, which couldn't be avoidable in any case, is an urgent issue. One of the main barriers to achieve the women's movement attainment to the minimum desirable demands over the course of the three hundred years of struggle, has been that, the commitment to Pure Experimental Science and separation from Faith has depleted the main source of moral responsibility. Feminist Theologians attempt to revitalize accountability with the aid of faith. This article, inspired by a Simmelian perspective in the social sciences research method, seeks to provide inspirational types for the construction and future of feminist theory. This attempt, has ultimately resulted in eight types of feminisms. A case study of a recent "Acid attack motivated by love" in Iran, indicates the fruitfulness of the resulted typology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: feminism, feminism typology, liberal feminism, feminist theologians, Simmelian perspective, "Acid attack motivated by love" | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. آیت ا... سید علی حسینی خامنهای، خطبه نماز جمعه .1388/3/29 بودون، ریمون )1384(، مطالعاتی در آثار جامعهشناسان کالسیک، ج،1. ترجمۀ باقر پرهام، تهران: مرکز. تانگ، رزمری )1387(، درآمدی جامع بر نظریههای فمینیستی، ترجمۀ منیژه نجم عراقی. تهران: نی. شایگان، داریوش )1381(، افسون زدگی جدید: هویت چهلتکه و تفکر سیار، ترجمۀ فاطمه ولیانی، تهران: نشر فرزان روز. معقولی، نادیا و علیاکبر فرهنگی )1388(، »فمینیسم در فیلمهای رخشان بنیاعتماد«، در مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، سال ،7 شماره :2 .59-76 نصر، سیدحسین )1377(، نظر متفکران اسالمی دربارۀ طبیعت، تهران: خوارزمی. Anderson, Pamela Sue (1998), A Feminist Philosophy of Religion, Oxford: Blackwell. Balthasar, Hans Urs von (1979), Heart of the World, Trans, Erasmo S.Leiva, San Francisco: Ignatius Press, 1979. Balthasar, Hans Urs von (1990), Mysterium Paschale: The Mystery of Easter, Trans Aidan Nichols OP, Edinburgh: T. & T. Clark. 1990. Baudrillard, J. (1993), The Transparency of Evil: Essays on Extreme Phenomena, London: Verso. Bauman, Zygmunt (1987), Legislators and Interpreters: On Modernity, Post-Modernity and Intellectuals, Cambridge: Polity Press. Bauman, Zygmunt (2000), Liquid Modernity, Cambridge: Polity Press. Beatriz Vollmer Coles (2004), “New Feminism: A Sex-Gender Reunion”, in Michele M. Schumacher (ed.), Women in Christ: Toward a New Feminism, Grand Rapids MI and Cambridge UK: William B.Eerdmans, 2004. Beattie, Tina (2006), New Catholic Feminism: Theology and Theory, London: Routlege. Boldt-Irons, L. A. (2001), Bataille and Baudrillard: From a General Economy to the Transparency of Evil, Angelaki, 6(2): 79–89. Chopp, Rebecca and Sheila Greeve Davaney (eds) (1997), Horizons in Feminist Theology: Identity, Tradition, and Norms, Minneapolis: Fortress Press. Coakley, Sarah (2002), “Kenosis and Subversion: On the Repression of “Vulnerability”, in Christian Feminist Writing, in Powers and Submissions: Spirituality, Philosophy and Gender, Oxford: Blackwell. Dallavalle, Nancy A. (1998a), “Neither Idolatry nor Iconoclasm: A Critical Essentialism for Catholic Feminist Theology”, Horizons, 25, 1998: 23–42. Dallavalle, Nancy A. (1998b), “Toward a Theology that is Catholic and Feminist: Some Basic Issues”, in Modern Theology, 14, 4, 1998: 535–53. Dar, Bashir Ahmad (1967), “Iqbal, Mohammad”, in Paul Edwards (ed.) Encyclopedia of Philosophy. vol.4: 212-3. Fox, Ellen L. (1992), “Seeing through Women’s Eyes: The Role of Vision in Women’s Moral Theory”, in Eve Browning Cole and Susan Coultrap-McQuin (eds), Explorations in Feminist Ethics: Theory and Practice, Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press. Fulkerson, Mary McClintock (1994), Changing the Subject: Women’s Discourses and Feminist Theology, Minneapolis: Fortress Press. Gonzalez, Michelle (2004), “Hans Urs von Balthasar and Contemporary Feminist Theology”, in Theological Studies, Vol. 65, 3, September 2004: 566–95. Irigaray, Luce (1993), An Ethics of Sexual Difference, translated by Carolyn Burke and Gillian C, Gill. London: The Athlone Press. Jaggar, Alison (1988), “Globalizing Feminist Ethics”, in Hypatia 13 (1998): 7–31. Johnson, Elizabeth (1995), She Who Is: The Mystery of God in Feminist Theological Discourse, New York: Crossroad. Kerr, Fergus (2002), After Aquinas: Versions of Thomism, Maiden MA and Oxford: Blackwell. Kristeva, Julia (1983), “Freud and Love: Treatment and Its Discontents”, in Tales of Love: 21-56. Kristeva, Julia, Toril Moi (ed.) (1986), The Kristeva Reader, NewYork: Columbia University Press. Marsh Nicholas (2015), Charles Dickens: Hard Times/Bleak House, Macmillan Education UK. Mulvey, Laura (1999), “Visual Pleasure and Narrative Cinema”, in Film Theory and Criticism: Introductory Readings, Eds Leo Braudy and Marshall Cohen, New York: Oxford UP: 833-44. Parkins, Ilya (2009), “Building a Feminist Theory of Fashion; Karen Barad’s Agential Realism”, in Journal Australian Feminist Studies, Volume 23, Issue 58: 501-515. Parsons, Susan (2004a), “To Be or Not To Be: Gender and Ontology”, in Heythrop Journal, 45, 3. 2004: 327-43. Parsons, Susan (ed.) (2000), Challenging Women’s Orthodoxies in the Context of Faith, Aldershot, Burlington USA, Singapore, Sydney: Ashgate. Parsons, Susan (ed.) (2004b), Feminism and Christian Ethics, Cambridge: Cambridge University Press. Parsons, Susan (ed.) (2004c), The Cambridge Companion to Feminist Theology, Cambridge: Cambridge University Press. Reineke, Martha (1992), “The Mother in Mimesis: Kristeva and Girard on Violence and the Sacred”, in David R. Crownfield (ed.), Body/Text in Julia Kristeva: Religion, Women, and Psychoanalysis, Albany NY: State University of New York. Simmel, Georg (2004), The Philosophy of Money, edited by Charles Lemert, London: Routledge. Slee, Nicola (2004), Praying Like a Woman, London: SPCK. Tim, May (2001), Social Research: Issues, Methods and Process, New York: Open University Press. McDermott, Timothy (1992), “Introduction”, in Aquinas (edited), Summa Theologiae: A Concise Translation. London: Methuen. Ursula King and Tina Beattie (eds) (2004), Religion, Gender and Diversity: New Perspectives, London and New York: Continuum. Wollstonecraft, Mary (2014), A Vindication of the Rights of Woman, Edited by Eileen Hunt Botting, London: Yale University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 617 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 463 |