تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,507,102 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,970 |
کاوش کیفی فرایندهای برساخت هویت اجتماعی در میان دانشجویان بلوچ: بهسوی نظریه ای زمینهای | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 59-85 اصل مقاله (695.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2019.262057.729 | ||
نویسندگان | ||
عبدالطیف کاروانی* 1؛ اسفندیار غفارینسب2؛ حبیب احمدی3؛ منصور طبیعی4 | ||
1دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه شیراز | ||
2دانشیار جامعهشناسی دانشگاه شیراز | ||
3استاد جامعهشناسی دانشگاه شیراز | ||
4استادیار جامعهشناسی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف کاوش کیفی فرایندهای برساخت هویت اجتماعی در میان دانشجویان بلوچ صورت گرفته و برای این منظور از نظریة زمینهای استفاده شده است. مشارکتکنندگان دانشجویان بلوچ مقطع ارشد و دکتری دانشگاههای دولتی هستند. دادهها بهکمک مصاحبة عمیق بهدست آمد و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد که نتیجة تحلیل آنها دستیابی به پنج مقوله و یک مقولة هسته است. مقولات محوری عبارتاند از: ناهمسازی مذهبی و هویت حاشیهای، نپذیرفتن بوروکراتیک، دفع دیوانسالارانة هویت بلوچی، نقش بازنمایی منفی رسانهها در برساخت هویت حاشیهای، مکانمندی نامطلوب، نقش جغرافیا در برساخت هویت حاشیهای، مشروعیتیافتگی حاشیهایشدن و نقش قانون در برساخت هویت حاشیهای. مقولة هسته نیز عبارت است از هویت حاشیهای و برساخت هویت اجتماعی حاشیهای. یافتهها نشان میدهند بستری مانند موقعیت مذهبی قوم بلوچ، شکاف قومی و مذهبی در استان، موقعیت جغرافیایی نامطلوب و در کنار شرایطی مثل مذهب بهمثابة مبانی سیاست، تبعیض قومیتی، واپسرانی اداری و مدیریتی، بازنماییهای منفی رسانهای، مشروعیتبخشی قانونی، قرارگیری در مرز، دوری از مرکز و احساس عدم توزیع عادلانة امکانات سبب برساخت هویت حاشیهای در میان دانشجویان بلوچ شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
حاشیهشدگی هویتی؛ دانشجویان بلوچ؛ طرد هویتی؛ فرایند برساخت هویت؛ نظریة زمینهای؛ هویت حاشیهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Qualitative Exploring of Processes of Social Identity Construction among Balouch Students: Toward a Grounded Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdollatif Karevani1؛ Esfandiyar Ghafarinasab2؛ Habib Ahmadi3؛ Mansour Tabiee4 | ||
1PhD Candidate of Sociology, Shiraz University | ||
2Associate Professor of Sociology, Shiraz University | ||
3Professor of Sociology, Shiraz University | ||
4Assistant Professor of Sociology, Shiraz University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was qualitative explore processes of social identity construction among Balouch students at state universities. In this research, grounded theory has been used as one of the qualitative research methods. The research participants are Master and PhD Balouch students at state universities. Data are obtained through in-depth interviews. Interviews continued to reach theoretical saturation in the various interviewed subjects. Data analysis was performed using open, axial, and selective coding, which is a type of coding specifically for grounded theory. Result of data analysis is the achievement of five categories and a core category. The categories are: Religious dissonance and marginalized identity, bureaucratic rejection, bureaucratic removal of Balouch identity, the role of negative media representation in building marginal identity, undesirable location, the role of geography in the construction of marginalized identity, legitimacy of marginalization, and the role of law in the construction of marginalized identity. The core category is marginalized identity: the construction of marginalized social identity. Findings show that the context and sources, e.g. the religious situation of the Balouch, the ethnic and religious gap in the province, the undesirable geographical location, along with religion as the basis of politics, ethnic discrimination, administrative and managerial reversal, negative media representations, legitimacy legislation, living in the border, distance from the center, and the feeling of a lack of fair distribution of facilities, create a marginalized identity among Balouch students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Balouch Students, Grounded theory, Identical Exclusions, Marginalized Identity, Process of Identity Construction | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 820 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 611 |