تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,085,921 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,483 |
نماد و نمون قدمگاه در تاریخ شرق، با تأکید بر نگاره قدمگاه فالنامه تهماسبی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 7، دوره 24، شماره 2، تیر 1398، صفحه 69-80 اصل مقاله (18.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.258598.665954 | ||
نویسندگان | ||
ناهید جعفری دهکردی* 1؛ سیده مریم ایزدی دهکردی2 | ||
1دانشکده پژوهش های عالی و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان | ||
2گروه معارف دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
انسان ها از آغاز تا کنون، به قدمگاههای اشخاص برجسته، به دیده احترام مینگریسته و آنها را نمادهایی از حضور معنویت، قدرت و تملک میشناختهاند. نیاز انسان به اسطورهسازی و انتساب مکانهایی خاص با افراد برجسته، موجب شده است "فرهنگ قدمگاه" در میان بشریت شکل بگیرد؛ بهطوریکه نشانههای آن از اعصار غارنشینی تا فضا دیده میشود. هدف این تحقیق، بررسی نماد قدمگاه در فالنامه تهماسبی و ارتباط آن با نقوش قدمگاههای موجود در ایران و جهان اسلام میباشد. اینکه پیشینه بهوجود آمدن قدمگاهها به چه دورهای بازمیگردد؟ آیا قدمگاهها بر اساس فرهنگ اسلامی ساخته شدهاند؟ نمادهای موجود درقدمگاه فالنامهتهماسبی، برانگیخته از کدام خاستگاه میباشد؟، مسألهایست که با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از اسناد و منابع کتابخانهای به آن پرداخته میشود. یافتههای پژوهش بیان میدارد، قدمگاههای متعددی در سطح جهان وجود دارند که پیشینه آنها، اغلب به پیش از اسلام باز میگردد. برخی از آنها براساس کشف و شهودهای شخصی ساخته شدهاند و یا متأثر از فرهنگ هندی هستند. ضمن توجه به احترام قلبی ایرانیان و شیعیان به امامان و قدوم متبرک آنان و فرزندانشان، باید توجه داشت که نگاره قدمگاه فالنامه تهماسبی، به تقلید از نمونههای بودایی کشیده شده ولی در آن، از نمادهای اسلامی استفاده شده و ارتباطی با قدمگاه نیشابور ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
قدمگاه بودا؛ قدمگاه نیشابور؛ قدمگاههای ایران؛ نگاره قدمگاه فالنامه تهماسبی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Symbolism of Footprints in the History of Orient with an Emphasis on the Image of Footprint in Falname Tahmasebi | ||
نویسندگان [English] | ||
nahid jafari dehkordi1؛ maryam izadi dehkordi2 | ||
1aculty of Advanced Studies in Art and Enterprenearship, Isfahan University of Arts | ||
2isfahan art university | ||
چکیده [English] | ||
The sanctity of footprints are rooted in history. Humans tried to preserve the memory of his existence in order to overcome the sense of the lack of someone. Objects, personal belongings and even quotes from the departed were considered sacred and were highly revered throughout the history. Moreover, several places are instances of “Holy Land” for at some time in the history an important figure attended there. For the Abrahamic and Semitic religions, Mesopotamia reminds of the Abraham and Imam Hussain, Palestine reminds of Moses and Jesus, Egypt reminds of Joseph, Hejaz reminds of the prophet Muhammad and Khorasan reminds of Imam Reza. Accordingly, sanctity of footprints has roots in the earliest stages of the history of thought and humans have always revered footprints of prominent figures and have looked up on them believing them to be the symbols of possession and power. This was the drive behind people looking for footprints. The world of Islam, Indian peninsula and Iran are abundant with footprints being worshipped. Likewise, footprints have always been highly regarded in the folklore of Iran. There are numerous places in Iran attributed to the footprints of a prophet an Imam or one of their dependents; yet most of them are not historically authentic. It is believed that some of these sites have survived from the pre-Islamic era and after Islam conquered the land, most of them transformed or stayed on in the history. The most famous footprint in Iran, however, is the footprint of Imam Reza and an image of it along with other symbols is found in the Falnameh Tahmasebi. This study aims to investigate the footprints in Buddhism, Islam and tries to use historical and literary evidence to find a decent answer to the questions like to what historical era does the onset of footprints date back? Do they have roots in Islamic culture? From what origin do the symbols in the Falnameh Tahmasebi come from? The study is a historical, descriptive study the data for which were collected through library research and selecting prominent instances of footprints and their images throughout the world and especially in the world of Islam. In addition to tens of footprints across the world most of which are in the world of Islam. 34 footprints are identified in Iran from which eight footprints are attributed to Imam Ali, one footprint is attributed to Imam Hussain, seven footprints are attributed to Abbas ibn Ali, five footprints are attributed to the Khidr and the remaining ten are attributed to different people. The human need for the mythology and the assignment of special places to outstanding people has created the footprint culture among humanity and its signs are from cave to space. Studies have shown that the existing footprints either date back to the pre-Islamic era or were built after personal revelations. The image in the Falnameh Tahmasebi is drawn based on Buddhist samples yet according to Islamic symbols and has no relationship pf any kind with the Imam Reza Footprint in Nishapur. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Buddha footprint, footprint, Nishapur footprints in Iran, Image of footprint in Falname of Tahmasebi | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (1384)، ترجمه ابوالقاسم پاینده، انتشارات گوتنبرگ. آژند، یعقوب (1384)، مکتب نگارگری تبریز قزوین و مشهد، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران. ابنبطوطه (1370)، سفرنامه، ترجمه دکتر محمدعلی موحد، جلد دوم، انتشارات آگه، تهران. ابوالفضل مبارک (1372)، اکبرنامه، تاریخ گورکانیان هند، بهکوشش غلامرضا طباطبائی مجد، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه)، تهران. اسکندربیگ ترکمان (1350)، تاریخ عالمآرای عباسی، انتشارات امیرکبیر، تهران. اطلس حرم مطهر رضوی (1395)، انتشارات بهنشر (آستان قدس رضوی)، مشهد. اعتمادالسلطنه (1367)، تاریخ منتظم ناصری، به تصحیح محمداسماعیل رضوانی، انتشارات دنیای کتاب، تهران افشار، ایرج (1384)، دفتر تاریخ؛ مجموعه اسناد و منابع تاریخی، جلددوم، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، تهران بٌد، فرامرز (1354)، نقوش و علائم مقدس در پدیده های شگرف معماری هخامنشی، ترجمه مهدی غروی، مجله بررسیهای تاریخی، شماره 47، صص 149-180. بلعمی (1374)، تاریخنامه طبری گردانیده منسوب به بلعمی، تصحیح محمد روشن، جلد نخست، انتشارات سروش، تهران. جامی، (1898)، تحفة الاحرار، چاپخانه مصطفائی (چاپ سنگی) ، لاهور حسینی، سید مجید و رضا محمّد نصب (1392)، قدمگاه عشق سیری در سیره و هجرت امام رئوف علی بن موسی الرضا (ع)، مشهد، انتشارات نورالمبین. خاقانی شروانی (1316)، دیوان، به تصحیح و تحشیه و تعلیقات علی عبدالرسولی، چاپخانه سعادت، تهران سدید السلطنه مینابی، محمدعلیخان (1362)، سفرنامه، بهتصحیح و تحشیه احمد اقتداری، انتشارات بهمنشیر، تهران. سعدی، شیخ مصلحالدین (۱۳۸۵)، کلیات سعدی، به اهتمام محسن پویان، انتشارات سایهگستر، مهرگان دانش، تهران. سودآور، ابوالعلا (1380)، هنر دربارهای ایران، ترجمه ناهید محمد شمیرانی، انتشارات کارنگ، تهران. فاروقی، عباس (2536)، سفینه سلیمانی، سفرنامه سفیر ایران به سیام، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. فرصت شیرازی، محمدنصیر (1377)، آثار عجم، تصحیح و تحشیه از منصور رستگار فسائی، انتشارات امیرکبیر، تهران. فواید رضویه، نسخه خطی شماره 10138(امالی دیزجی)، کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی. کردی مکی، محمدطاهر (1378)، کعبه و مسجد الحرام در گذر تاریخ، انتشارات مشعر، تهران. کلانتر ضرابی، عبدالرحیم (1378)، تاریخ کاشان؛ به انضمام یادداشتهایی از اللهیار صالح، به کوشش ایرج افشار، انتشارات امیرکبیر، تهران مفرد کهلان، جواد (2008)، تاریخ اساطیری تطبیقی ایران باستان، بینا، سوئد. مقدس، احسان (1388)، راهنمای اماکن زیارتی و سیاحتی در عراق، انتشارات مشعر، تهران موسوی اصفهانی، حسن (1392)، روزنامه سفر مشهد، مکه و عتبات 1315 - 1316 ق. به کوشش رسول جعفریان، با همکاری حمیدرضا نفیسی، انتشارات مشعر، تهران. میرشکرایی، محمّد (1382)، خضر در باورهای عامه، مجله کتاب ماه هنر، شماره 55 و 56، صص 29-42. نویا، پل (1373)، تفسیر قرآنی و زبان عرفانی، ترجمة اسماعیل سعادت، مرکز نشر دانشگاهی، تهران هال، جیمز ( 1383)، فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران. Falk, Toby (1985), Treasures ofIslam, Bristol, Avon, England.
Farhad, Massumeh & Bagci, Serpil (2010), Falname, the book of omen, Thames & Hudson, ????????.
Mahmood Begg Naqshbandi, Mohamed (2014), The Blessed Footprint and Sacred Nalayn the Blessed Sandals of Prophet Muhammad, The World Islamic Mission, European Region, U.K.
Puttkamer, W. Jesco Von (1979), Man in the Amazon, Stone age Present Meets Stone age past, National Geographic magazine, ??????, pp. 60 - 79.
http://siilikarastirmalari.blogspot.de/2014/10/makam-ibrahim.html?m=1. Rettrived Mar. 7, 2018.
http://sites.asiasociety.org/gandhara/exhibit-sections/buddhas-and-bodhisattvas/. Rettrived Mar. 7, 2018.
http://www.harameyar.ir Rettrived Aug. 8, 2017 (بانک جامع امامزادگان ایران)
http://khabarone.ir/news Rettrived Mar. 2, 2018.
http://www.momtaznews.com Rettrived Mar. 2, 2018.
http://www.onmarkproductions.com/html/footprints-bussokuseki.html. Rettrived Mar. 3, 2018.
https://xerion81.deviantart.com/art/The-feet-of-the-Buddha-76638095. Rettrived Mar. 17, 2018.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,677 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,606 |