تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,507,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,771,020 |
واقعنمایی احکام عقل عملی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 2، تیر 1398، صفحه 185-207 اصل مقاله (655.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2019.262149.1005581 | ||
نویسندگان | ||
محمد محمدرضایی1؛ محمدصادق بدخش* 2 | ||
1استاد گروه فلسفه، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفۀ دین، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از تقسیمات عقل، تقسیم به عقل عملی و نظری است، در معنای این دو اصطلاح اختلافنظرهایی وجود دارد و فارغ از این اختلاف، مدرکات عقلی گاهی مربوط به هستیها و گاهی مربوط به بایدها و حسن و قبحها هستند، عقل با چه فرآیندی به این بایدها دست پیدا میکند؟ در پاسخ به این سؤال نظریاتی ارائه شدهاند که عمدۀ این نظریات را در سه دسته میتوان قرار داد: 1. مشهور بودن احکام عملی؛ 2. اعتباری بودن؛ 3. واقعنما بودن. در این مقاله با تبیین هر سه دیدگاه، نظریۀ ضرورت بالقیاس إلی الغیر بودن احکام عقل عملی (که از نظریات واقعگرا بهشمار میآید) پذیرفته شده است، در این نظریه بایدونبایدهای عقلی،إخبار از وجود ضرورت میان فعل و نتیجۀ آن هستند. تقریری که در این مقاله از این نظریه داده شده، پاسخگوی سه اشکال مطرحشده است: 1. نقض نظریه به باید نخستین؛ 2. تعلق بایدها به فعل در حال وجود و 3. مبتنی شدن این نظریه بر میل شخصی نه غرض عقلایی. | ||
کلیدواژهها | ||
باید و نباید؛ حسن و قبح؛ ضرورت بالقیاس إلی الغیر؛ عقل عملی؛ واقعنمایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Realistic Representation of Practical Reason Judgments | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Mohammad Rezaei1؛ Mohammad Sadeq Badakhsh2 | ||
1Professor of Philosophy of Religion, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran | ||
2PhD Student in Philosophy of Religion, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the divisions of reason is the distinction between theoretical and practical reason. Despite the different interpretations of these terms, the intellectual percepts are sometimes related to beings and at other times to the dos and don’ts and the goods and evils. What process does the reason go through to attain these dos and don’ts? Some theories have been suggested to answer this question. These can be categorized into three groups: the popularity of the practical judgments, their arbitrariness, and their realism. In the article at hand, all three viewpoints are explained and then, the stance that suggests the practical reason judgments should be in relation to something else –i.e. a realist theory – is accepted. In this theory, the intellectual dos and don’ts predict the existence of the necessity between action and its result. The specific exposition of this theory in the article at hand answers three doubts about this theory: the violation of the theory by the first dos, the belongingness of the dos to the currently existing action, and the establishment of the theory based on personal whim rather than intellectual purposes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Practical reason, Dos and don’ts, Good and evil, Necessity of being in relation to something else, Realism | ||
مراجع | ||
10. دورکیم (1391). جامعهشناسی و فلسفه، مترجم دکتر فریدون سرمد، چ اول، انتشارات کندوکاو. 11. روحانی، محمد (1413 ق). منتقی الأصول، چ اول، قم: بینا. 12. سبزواری (1360). التعلیقات علی الشواهد الربوبیة، چ دوم، مشهد: المرکز الجامعی للنشر. 13. ـــــــ (1372). شرح الأسماء الحسنی، چ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 14. ـــــــ (1379 - 1369). شرح المنظومة، چ اول، تهران: نشر ناب. 15. سروش، عبدالکریم (1366). تفرّج صنع: انتشارات سروش. 16. صدرالمتألهین (1981). الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، چ سوم، بیروت: دارالاحیاء التراث. 17. ـــــــــــ (1366). شرح اصول الکافی، چ اول، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی. 18. ــــــــــ (1422 ق). شرح الهدایة الاثیریة، چ اول، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی. 19. ــــــــــ (1360). الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، چ دوم، مشهد: المرکز الجامعی للنشر. 20. صدر، محمد باقر (1417 ق). بحوث فی علم الأصول، چ اول، بیروت: الدارالاسلامیه. 21. طباطبایی، محمد حسین (1390). اصول فلسفه و روش رئالیسم، مقدمه و پاورقی از شهید مرتضی مطهری، تهران: صدرا. 22. ــــــــــــــــــــ (1417 ق). المیزان فی تفسیر القرآن، چ پنجم، قم: دفتر انتشارات جامعۀ مدرسین. 23. ــــــــــــــــــــ (1362). رسائل سبعة، قم: چاپ حکمت. 24. طوسی، نصیرالدین (1375). شرح الاشارات و التنبیهات مع المحاکمات، چ اول، قم: نشر البلاغة. 25. عراقی، ضیاءالدین (1417 ق). نهایة الأفکار، چ سوم، قم: دفتر انتشارات اسلامی. 26. علیدوست، ابوالقاسم (1385). فقه و عقل، چ سوم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی. 27. فارابی، ابونصر (1405 ق). فصول منتزعة، تحقیق، تصحیح و تعلیق از دکتر فوزی نجار، چ دوم، تهران: انتشارات المکتبة الزهراء(س). 28. لاریجانی صادق (1386). نظریهای در تحلیل الزامات اخلاقی و عقلی، فصلنامۀ تخصصی علم اصول، شمارۀ 7. 29. لاهیجی، فیاض (1372). سرمایه ایمان در اصول اعتقادات، چ سوم: انتشارات الزهراء(س). 30. مدرسی، محمد رضا (1388). فلسفه اخلاق، چ سوم، تهران: سروش. 31. مصباح یزدی، محمد تقی (1391). اخلاق در قرآن، قم: انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). 32. ـــــــــــــــــــــــ (1394). فلسفۀ اخلاق، چ سوم، قم: انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). 33. مطهری، مرتضی (1389). مجموعه آثار، تهران: صدرا. 34. ــــــــــــــــ (1377). نقدی بر مارکسیسم، چ دوم، تهران: صدرا. 35. Kant, Immanuel (1952).“The Critique of Pure Reason” tr,Abbott,T,K, pp,1-250, in: great book of the western world, Eds, Hutchins, R.M, Chicago, Encyclopedia Britannica INC, Vol,42, 5 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 533 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 401 |