تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,100,806 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,695 |
تحلیل نقش شبکه حرفهای آموزشگران بر توسعه و یادگیری حرفه ای اعضای هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 11، دوره 50، شماره 2، تیر 1398، صفحه 397-407 اصل مقاله (597.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2018.232994.668423 | ||
نویسندگان | ||
یوسف حجازی* 1؛ رومینا امیری2؛ سید احمدرضا پیش بین3 | ||
1استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی،دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
2کارشناس ارشد گروه آموزش و ترویج کشاورزی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
3استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از از پژوهشهای پیمایشی محسوب میشود. هدف اصلی آن بررسی رابطه شبکهای حرفهای اعضای هیات علمی و توسعه حرفهای آنها بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را اعضای هیات علمی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران تشکیل میدهند(295N=) که با استفاده از روش نمونه گیری انتساب متناسب و فرمول کوکران 120 نفر در پژوهش مشارکت داشتند. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از ضریب پایایی ترکیبی و روایی آن به کمک روایی سازه و صوری مورد تایید قرار گرفت. روشهای غالب مورد استفاده مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS بود. نتیجه اصلی پژوهش نشان داد که دستاوردهای حاصل از فعالیتهای شبکه اعضای هیات علمی بر توسعه حرفهای آن ها تاثیر معنیداری دارد و همچنین دستاوردهای حاصل از فعالیتهای شبکه بر یادگیری حرفهای تاثیر داشته و یادگیری حرفهای نیز بر توسعه حرفهای تاثیر گذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه حرفه ای؛ شبکه حرفه ای؛ اعضای هیات علمی؛ یادگیری حرفه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Investigation of Teachers Professional Network (TPN) Roles on Professional Development Among Academic Members of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
Yousef Hejazi1؛ Romina Amiri2؛ Ahmad Reza Pish Bin3 | ||
1Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture Economics and Development, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
2Graduate MSc. Student, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture Economics and Development, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture Economics and Development, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This applied empirical research was aimed to investigate relation between teacher’s professional network(TPN), and faculty members in Agricultural higher education. Empirical data was gathered through survey strategy. The statistical population was composed of University faculty members from Agriculture and Natural Resources University of Tehran(N=295). using stratified sampling method and Cochran formula, 120 of them participated in the study. The reliability of the questionnaire was confirmed by composite reliability indexes. Along with, its validity was confirmed by face and construct validity. Dominant statistical research was combination of Structural Equation Modeling and Social network analysis. Main finding of research showed that outcomes from network activities of faculty members have significant effect on their faculty development. In other side network activities of faculty members have significant effect on professional learning and in same way professional learning stimulate their faculty development. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
faculty development, professional network, Faculty Members, professional learning | ||
مراجع | ||
10. 10.Ndlalane,TC, Teacher Clusters or Networks as opportunities for learning about science content and pedagogical content knowledge,Doctor of Philosophy,University of Pretoria,27 July 2006. 11. Pakmehr, H & et all (1388), Teaching quality in higher education: education or research?. The First National Education Conference in Iran 12. Persico, D., Milligan, C., & Littlejohn, A. (2015). The Interplay Between Self-Regulated Professional Learning and Teachers’ Work-Practice. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 2481-2486. 13. 19. Saroyan, A., & Trigwell, K. (2015). Higher education teachers’ professional learning: Process and outcome. Studies in Educational Evaluation, 46, 92-101. 14. Sadat mosavi, E, Noshinfard, F & Hariri, N .1394. Analysis of the structure of the social network. Co-authorship of countries in the field of nuclear science and technology: micro and macro level indicators. Academic Library and Information Research,355-376,(3)49 15. Sharifzade, F .1390. The Need for Recognition of the Higher Education System and Its Role in the Scientific and Social Development of the Country: A Study on the Bachelor of Public Administration in Universities and Higher Education Institutions. Cultural Community Studies, Humanities Research Institute and Cultural Studies,79-112,(1)2 16. Tang, S. Y., Wong, A. K., & Cheng, M. M. (2016). Configuring the three-way relationship among student teachers' competence to work in schools, professional learning and teaching motivation in initial teacher education. Teaching and Teacher Education, 60, 344-354. 17. Toom, A, Pietarinen ,J, Soini, T,& Pyhalto, K. (2017). How does the learning environment in teacher education cultivate first year student teachers' sense of professional agency in the professional community? Teaching and Teacher Education 63 (2017) 126e136 18. Vangrieken, K., Dochy, F., Raes, E., & Kyndt, E. (2015). Teacher collaboration: A systematic review. Educational Research Review, 15, 17-40. 19. Van Waes, S., Van den Bossche, P., Moolenaar, N. M., Stes, A., & Van Petegem, P. (2015). Uncovering changes in university teachers’ professional networks during an instructional development program. Studies in Educational Evaluation, 46, 11-28. 20. Zahedi, S & Bazargan, E. 1392. Faculty members' views on their professional development needs and how to meet their needs. . Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education,69-89,67. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 436 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 341 |