
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,536 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,862,822 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,905,327 |
چیستی تجربۀ عرفانی و چگونگی تحقق آن از منظر آندرهیل | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 4، دوره 51، شماره 2، مهر 1397، صفحه 229-251 اصل مقاله (279.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2019.261171.629797 | ||
نویسندگان | ||
فروغ السادات رحیم پور* 1؛ هنگامه بیادار* 2 | ||
1استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان | ||
2دانش آموختۀ دکتری فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
عرفا در برخورد با واقعیات فرامادی به تجربههایی دست مییابند که شایستۀ نامگذاری به تجربۀ عرفانی است. خانم اولین آندرهیل (1875ـ1941م) عرفان پژوه انگلیسی معاصر، در تحقیقات و تألیفات گستردۀ خود پیرامون عرفان مسیحی، به بررسی تجربۀ عرفانی همت گماشته است. ایشان پس از تحول بزرگ درونی، از بیدینی به سمت باورهای عمیقاً دینی و عرفانی گروید و با تدوین کتب و مقالات متعدد، در زمرۀ مؤثرترین پژوهشگران عرفان قرن بیست عالم مسیحیت قرار گرفت. این مقاله درصدد است تا به تبیین تجربۀ عرفانی و بررسی چگونگی تحقق آن از نگاه آندرهیل بپردازد و در همین راستا تلاش میکند با بیان انواع، نشانهها و خصایص تجربۀ عرفانی، تصویر روشنی از چیستی آن ارائه دهد. آندرهیل با لحاظ کردن آموزههای عرفانیـ روانشناختی و با توجه به نقش ضمیر ناخودآگاه و حواس باطنی، همچنین با قبول تقدم ساحت احساس بر ساحت اندیشه، تحقق تجربۀ عرفانی را از طریق سیر آفاقی و انفسی میسر میداند. در سیر انفسی که بر محور درونگرایی در حرکت است، عارف به مهارتی دست مییابد که بهواسطۀ آن از قیودی همچون «برای من، از من، مرا و ...» رها میگردد و با وسعت بخشی به شخصیت خود، به مکاشفۀ انفسی دست مییابد. در سیر آفاقی نیز سالک با آموزۀ «کشف خدا در مخلوقات»، حوزۀ آگاهی خود را از سمت کثرت به سوی وحدت سوق میدهد تا جایی که به فهم حضور واقعی و روشن وحدت در کثرت نائل شود. مشخصههای اصلی تجربۀ عرفانی رازآلودگی، تناقضپذیری، احساس عینیت، احساس انفعال و مقاومتناپذیری است و آگاهی از سازوکار لایههای معرفتی عالم، به تحقق تجربۀ عرفانی کمک شایانی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
آندرهیل؛ تجربۀ عرفانی؛ حیات معنوی؛ سیر آفاقی؛ سیر انفسی؛ نفس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The nature of mystical experience and its realization from Underhill’s Viewpoint | ||
نویسندگان [English] | ||
forugh rahimpoor1؛ hengameh bayadar2 | ||
1Associate Professor, Islamic Philosophy and Kalam Department university of Isfahan | ||
2Ph.D Candidate of Islamic Philosophy and Kalam Department, university of Isfahan; | ||
چکیده [English] | ||
In dealing with supernatural facts, the mystics find the experiences that deserve to be described as mystical experience. Mrs. Underhill (1875-1941), the contemporary English mystic scholar, in her extensive research on Christian mysticism, has studied mystical experience. After the great inner transformation, she turned from atheism to deeply religious and mystical beliefs, and by compiling numerous books and articles, was among the most influential scholars of the twentieth century in Christianity. This article tries to explain her perspective about the mystical experience and its realization. It presents a clear picture of its nature by expressing the types, signs and characteristics of the mystical experience. With considering the mystical-psychological doctrines and accepting the role of the subconscious and inner senses, she believes that occurring of the mystical experience through universal and internal journey is possible. In internal journey, the mystic achieves a skill through which he abandons constraints like "for me, from me, me ...", and by extending his character, receives an internal revelation. In the course of the external journey, the Salek leads the area of consciousness to the unity through the "discovery of God in creatures". Then he realizes the real presence of unity in the plurality. The main characteristics of the mystical experience are the mystery, inconsistency, the sense of objectivity, the feeling of passivity and irresistibility and awareness of the mechanism of the epistemic layers of the universe. They help to realize the mystical experience. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Undrhill, Mystical Experience, self, spiritual life, universal journey, internal journey | ||
مراجع | ||
[1]. آندرهیل، اولین (1384). عارفان مسیحی، ترجمۀ: احمدرضا مؤیدی، حمید محمودیان؛ قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب. [2]. اتو، رودلف (1380). مفهوم امر قدسی، ترجمه و توضیح: همایون همتی، تهران، نقش جهان. [3]. جهاندار، سارا )1382(. بنیان فکنی شخصیت شیطان در بهشت گمشده اثر جان میلتون، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز. [4]. کاپلستون، فردریک )1375(. تاریخ فلسفه، ترجمۀ: داریوش آشوری، جلد هفتم، تهران، سروش. [5]. Evelyn Underhill ( 1922).The practical mysticism.,London. [6]. ------------- (2000).The spiritual life, London.oxfoed. [7]. ------------- (2005).What is the mysticiam and world of reality.london [8]. ------------- (1911).The Mysticism: A study in nature and development of spiritual Consciousness, london. [9]. ------------- (1913). The mystic way: A psychological study in Christian original. London and Torento. [10]. James.Wiliam (1902). The variety of Religion, new York, London, Green. [11]. Macher.Schlier (1994). On religion ,john knox Press. [12]. wikipedia.org/wiki/Jeanne_Guyon#References.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 666 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 583 |