
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,196,624 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,027,003 |
بازخوانی نظریۀ خلافت انسان در حکمت صدرایی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 8، دوره 16، شماره 4، دی 1398، صفحه 677-696 اصل مقاله (294.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2019.131713.1005287 | ||
نویسندگان | ||
رضا رضازاده* 1؛ مهناز مظفریفر2 | ||
1استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
2دانشجوی دکتری گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
چکیده | ||
در الهیات و حکمت صدرایی مقام «خلافت الهی» غایت وجود انسان و عالم هستی است. ملاصدرا با کمک تبیین و براهین عقلانی و با تکیه بر آموزههای وحیانی در صدد توضیح این انگاره برآمده است. هدف نویسندگان در این جستار بازخوانی نظریۀ ملاصدرا و تأمل در برخی از تفاسیر عقلی اوست. مطابق این نظریه، انسان، خلیفه، نماینده و مظهر خدای تعالی است، خواه بهعنوان خلافت صغری (در زمین) و خواه خلافت کبری (در آسمان و عوالم روحانی). ملاصدرا بر آن بوده که انسان به سبب برخورداری از معرفتی که تعلیم خداوند است، شایستگی مقام خلافت الهی و مسجود ملائکه شدن را پیدا کرد. اختلاف وجودی و سرشت و سرنوشت انسان با موجودات دیگر، اعم از فرشتگان، شیاطین، حیوانات، گیاهان و جمادات بر همین مبناست. از این جهت، انسان «امانتدار» خداست، یعنی صفتی وجودی و نوعی کمال نوری بر انسان افاضه شدهاند و تنها و تنها به او اختصاص دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
انسان؛ حکمت صدرایی؛ خلافت الهی؛ هبوط | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Rethinking the Divine Vicegerency of the Human in Sadrian Wisdom | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Rezazadeh1؛ Mahnaz Mozaffarifar2 | ||
1Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Ilam University, Ilam, Iran | ||
2PhD Student, Department of Islamic Philosophy and Theology, Ilam University, Ilam, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In Sadrian theology and wisdom, the station of the "Divine Vicegerency” is the ultimate end of the existence of the man and the Universe. Mulla Sadra is trying to explain this idea with the help of rational specifications and explanations based on the teachings of the divine revelation. The writers’ purpose in this essay is to re-read Mulla Sadra's theory and contemplate on some of his rational interpretations. According to this theory, the Vicegerent human is the representative and symbol of Sublime God, whether in the form of minor Vicegerency (on earth) or major Vicegerency (in the heavens and spiritual worlds). Mulla Sadra asserts that the human has got the competence to be the divine Vicegerent and the object of the angels’ prostration because of the knowledge taught him by God. The difference in the existence, nature, and destiny of the human and other beings – including angels, demons, animals, plants, and inanimate beings – is based on this. For this reason, the man is the "trustee" of God; that is to say, an existential attribute and a kind of luminous perfection has been bestowed upon the human and is allocated only and solely to him. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sadrian Theosophy, Divine Vicegerency, Fall, Man | ||
مراجع | ||
ـ قرآن مجید(1415 ق). ترجمة محمد مهدی فولادوند، تهران: دارالقرآن الکریم.
10. ــــــــ (1382) الشواهد الربوبیه، تصحیح و مقدمۀ سید مصطفی محقق داماد، ویراستار مقصود محمدی، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 462 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 320 |