![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,699,685 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,933,713 |
نقد نظریۀ «الهیات فمینیستی در قرآن» از دیدگاه قرآن و روایات | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 4، دی 1398، صفحه 631-653 اصل مقاله (345.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2019.273697.1005634 | ||
نویسندگان | ||
علی حسننیا* 1؛ سیدمحمد موسوی مقدم2؛ محمود صیدی3 | ||
1استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
3استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
رفعت حسن از مهمترین روشنفکران اسلامی مقیم آمریکا و رهبر فمینیستهای مسلمان است. او تحت تأثیر الهیات فمینیستی در مسیحیت، نظریۀ «الهیات فمینیستی در قرآن» را مطرح میکند. از نظر رفعت حسن، سه عامل الهیاتی در عالم اسلام و قرآن، سبب پیدایش و گسترش نگرش برتری مردان بر زنان شده است: تابعیت زن نسبت به مرد در آفرینش، فریفته شدن آدم توسط حوا در هبوط از بهشت عدن و آفریده شدن زن به جهت مرد. اینگونه عوامل و نگرش، اصولاً در فضای تفسیری و حدیثی اهل سنت ارائه شدهاند و مضامین احادیث مورد استناد او در روایات شیعی نفی میشود. با وجود این، حتی در فرض پذیرش مدعیات رفعت حسن، نتیجۀ این استدلالها چنین میشود که زن و مرد در خلقت و آفرینش تفاوتی ندارند، هر دو توسط شیطان فریفته و از بهشت اخراج شدهاند و هبوط کردهاند، بدون اینکه تفاوتی از این جهات میان آنها باشد. ولی مسئله این است که این نظریه، تساوی حقوقی - فقهی میان زن و مرد را اثبات نمیکند و قرآن احکام متفاوتی در این مورد و از جمله در ارث و قصاص بیان میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
الهیات؛ رفعت حسن؛ روایات؛ زن؛ فمینیسم؛ قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Criticism of the Theory of "Feminist Theology in the Qur’ān" from the Viewpoint the Qur’ān and Hadiths | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Hasannia1؛ Seyyed Mohammad Musavi-Moqaddam2؛ Mahmoud Seidi3 | ||
1Assistant Professor, Department of Qur’ān and Hadith Sciences, Shahed University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Qur’ān and Hadith Sciences, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Qur’ān and Hadith Sciences, Shahed University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Riff’at Hassan is one of the most important Muslim thinkers in the US and is the leader of Muslim feminists. Influenced by Feminist theology in Christianity, she proposes “feminist theology in the Qur’ān”. From the viewpoint of Riff’at Hassan, three theological factors in the world of Islam and the Qur’ān have led to the appearance and expansion of the belief in the supremacy of the man over the woman: the subordination of the woman to man in creation, Eve’s deception of Adam which led to their fall from the Eden paradise, and the creation of the woman for the cause of man. Suchlike factors and attitudes are basically proposed in the Sunnī interpretations and traditions, and the themes of traditions she has used are rejected in Shī‘a narrations. Nonetheless, even if we accept the claims of Riff’at Hassan, her arguments lead to the proposition that the man and the woman are not different in creation, both have been deceived by Satan, and both have been expelled and fallen from Paradise, and there is no difference between them in these regards. However, the key point here is that this theory does not prove the legal-jurisprudential equality between men and women, and the Qur’ān gives in different orders in this regard, especially with regard to inheritance and retaliation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Riff’at Hassan, Theology, feminism, Qur’ān, Narrations, woman | ||
مراجع | ||
ـ قرآن کریم با ترجمۀ فولادوند. ـ کتاب مقدس، ترجمۀ شریف.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 688 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 419 |