تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,435 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,575 |
رتبهبندی عوامل مؤثر بر میزان رضایتمندی گردشگری شهری با استفاده از مدل کانو مطالعه موردی: شهر شیراز | ||
نشریه گردشگری شهری | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 3، مهر 1398، صفحه 139-151 اصل مقاله (595.55 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی مستقل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jut.2019.264118.523 | ||
نویسندگان | ||
علی رضا صادقی* 1؛ محمد امین دهقانی2؛ مسعود دادگر3 | ||
1استایار شهرسازی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2کارشناس ارشد شهرسازی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3کارشناسی ارشد شهرسازی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
شهرها به دلیل داشتن جاذبههای متنوع و بزرگی از قبیل موزهها، بناهای یادبود، تئاترها، استادیومهای ورزشی، پارکها، شهربازیها، مراکز خرید، و مناطقی که واجد معماری تاریخی میباشند، همچنین به دلیل پایین بودن هزینه و زمان جابهجایی برای دستیابی به مقاصد گردشگری، گردشگران بسیاری را جذب میکنند، اما رضایت گردشگر، زمانی به دست میآید که فرایندهای مناسب بهگونهای طراحی شوند که خدمات ارائهشده و انتظارات گردشگر را برآورده نمایند. بسیاری از شهرهای ایران ازجمله شیراز شرایط بسیاری در جذب گردشگر دارند که متأسفانه جایگاه مناسب خود را نیافته است. ازاینرو یکی از روشهای سنجش کارایی خدمات و تسهیلات موجود در یک ناحیه، ارزیابی نظر بهرهبرداران و استفادهکنندگان از این خدمات است. لذا هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی از زیرساختها و کارکردهای گردشگری شهر شیراز است. روش تحقیق مورداستفاده این پژوهش پیمایشی و توصیفی- تحلیلی است که با بهرهگیری از مدل کانو دادهها از طریق پرسشنامه جانسن- وبرگ طراحیشده، و تعداد 384 نفر از گردشگران که در نوروز 1396 به این شهر سفرکرده بودند به روش تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه نزد آنها توزیع و تکمیل شد. نتایج حاصل آزمون کانو نشان داد که ایمنی گردشگران با ضریب 660/0، تمیزی رستوران و تدارک غذا با ضریب 510/0 به ترتیب از مهمترین الزامات اساسی گردشگران بوده، همچنین زیبایی و جذابیت شهر با ضریب رضایت 669/0، معماری و طراحی شهر با ضریب رضایت 591/0، سیستمهای ارتباطی با ضریب رضایت 588/0 به ترتیب مهمترین الزام عملکردی بودهاند، و غذای محلی با ضریب رضایت 986/0 مهمترین الزام انگیزشی گردشگران بوده است | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری شهری؛ رضایتمندی؛ مدل کانو؛ شهر شیراز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ranking of the Factors Affecting Urban Tourism Satisfaction Using Kano Model, Case Study: Shiraz City | ||
نویسندگان [English] | ||
AliReza Sadeghi1؛ Mohammad Amin Dehghani2؛ Masud Dadgar3 | ||
1Assistant Professor of Urban Planning, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
2Master of Urban Planning, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
3Master of Urban Planning Research Institute of Culture, Art and Architecture, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Cities, due to having various great attractions such as museums, memorials, theaters, sport stadiums, parks, amusement parks, shopping centers, historic architecture areas, and places related to important events or major celebrities, as well as low cost and time of moving to access touristic destinations, attract many tourists; however, tourist satisfaction is achieved only when appropriate processes are designed such that the provided services meet expectations of the tourist. In fact, the process of tourism planning and management starts with the effective factors on the tourism development and meeting the tourism needs in a local, national, and meta-national scale. Since the effective components on the satisfaction level of tourists are identified and classified clearly, the positive effects of tourism development can be benefited because the pleased tourists more probably recommend the places they have visited. This is one of the cheapest and most effective factors on the marketing and development of tourism industry. Many cities in Iran, including Shiraz, have good conditions in attracting tourists which unfortunately, have not reached their proper status. As the 3rd religious city, Shiraz is a tourism target in Iran and the world because of its unique religious, historical and cultural attractions. According to the studies, Shiraz possesses high level of potentials to attract the tourists but it suffers the shortages to provide services to tourists so that Shiraz cannot attract the tourists despite having its historical position and attractions. In fact, growth and development of tourism industry can be a good income source to the city, resolve many economic problems and play an important role in sustainable development of the city. Therefore, one method to measure efficiency of the services and facilities existing in an area is to evaluate the views of users of these services. So, the present study aims to investigate the factors affecting satisfaction of infrastructures and functions of tourism in Shiraz. The research method is mixed method (survey and descriptive-analytic). Using Kano model, the research data were designed through Johnson-Berg questionnaire, and 384 tourists who traveled to this city in Nowruz 2017 were randomly selected and the questionnaires were distributed among them and completed. Also, the results of Kano test showed that safety of tourists with a coefficient of 0.660, and restaurant cleanliness and food provision with a coefficient of 0.510 were the most important basic requirements of tourists, respectively; also beauty and attractiveness of the city with a satisfaction coefficient of 0.669, architecture and design of the city with a satisfaction coefficient of 0.591, communication systems (telephone and Internet) with a satisfaction coefficient of 0.588 were the most important functional requirements, respectively; and local food with a satisfaction coefficient of 0.986 was the most important motivational requirement for tourists. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Urban Tourism, Satisfaction, Kano Model, Shiraz | ||
مراجع | ||
1) ابراهیمپور، حبیب؛ سید نقوی، میرعلی؛ یعقوبی، نور محمد (1389) عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری گردشگران در استان اردبیل (مطالعه موردی منطقه گردشگری سرعین)، فصلنامه مطالعات گردشگری، دوره5، شماره 14، صص. 92-69. 2) ابراهیمزاده، عیسی؛ یاری، منیر؛ یاری، یاسمین (1392) شناسایی و اولویتبندی الزامات رضایتمندی گردشگری شهری با استفاده از مدل کانو مطالعه موردی: گردشگران شهر بروجرد، مجله آمایش جغرافیایی فضا، سال3، شماره9، صص.150-127. 3) اردکانی، سعید؛ میر غفوری، سید حبیب؛ برقی، شاهین (1389) شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای مؤثر بر سطح رضایت گردشگران خارجی در شیراز با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و تصمیمگیری چند شاخصه، فصلنامه مطالعات گردشگری، پاییز 1389، دوره5، شماره 13، صص. 23-1. 4) حاتمینژاد، حسین و شریفی، امیر (1394) بررسی نقش توسعه گردشگری شهری بر توسعه پایدار شهری نمونه موردی: شهر سنندج، نشریه گردشگری شهری، بهار 1394، دوره 2، شماره 1، صص. 74-61. 5) حاجی نژاد، علی و احمدی، علی (1389) تأثیرات اقتصادی گردشگری تجاری بر مناطق شهری: مطالعه موردی شهر بانه، پژوهشهای بومشناسی شهری، پاییز و زمستان 1389، دوره 1، شماره 2، صص. 32-7. 6) حیدرزاده، کامبیز؛ نجفی، کبری؛ حسینی، سید علی (1396) تأثیر کیفیت خدمات گردشگری بر وفاداری به مقصد گردشگری با توجه به نقش میانجی تصویر ذهنی از مقصد گردشگری و رضایت گردشگران، مطالعات گردشگری، زمستان 1396، دوره 12، شماره 40، صص. 153-115. 7) زارع، الهه (1395) ارزیابی میزان و عوامل مؤثر بر رضایت شهروندان از خدمات شهردار: مطالعه موردی: مناطق دهگانه شیراز)، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامهریزی شهری، به راهنمایی غلامرضا ملکشاهی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه مازندران. 8) زنجیرچی، سید محمود؛ ابراهیمزاده پزشکی، رضا؛ عرب، سید محمد (1390) مدل کانو و کاربرد آن در ارزیابی نیازهای دانشجویان، پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در دانشگاه تهران، 7 اردیبهشت 1390، دانشگاه تهران، صص. 13-1. 9) زیاری، کرامت اله؛ جمالی، کیوان؛ صادقی، فرشید (1396) ارائه الگوی توسعه پایدار گردشگری شهری (نمونه موردی: شهر لاهیجان)، نشریه گردشگری شهری، زمستان 1396، دوره 4، شماره 4، صص. 71-55. 10) سلطانی، علی؛ دشتی، علی؛ بابایی، احسان؛ قضایی، محمد (1393) ارزیابی کیفیت خدمات گردشگری مذهبی کلانشهر مشهد از دیدگاه گردشگران، معماری و شهرسازی آرمانشهر، زمستان 1393، دوره 7، شماره 13، صص. 342-333. 11) سلیمانی، منصور؛ محمدنژاد، علی؛ خدادادی، پروین؛ عطایی، وحید (1394) سنجش رضایتمندی گردشگران از شهر مهاباد با تأکید بر گردشگری خرید، فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، بهار 1394، دوره 3، شماره 10، صص. 155-139. 12) شاهین، آرش و صالحزاده، رضا (1390) طبقهبندی نیازهای مشتریان و تجزیهوتحلیل نیازهای آنها با استفاده از الگوی تلفیقی کانو و قوانین انجمنی، مجله علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، تابستان 1390، دوره 1، شماره 2، صص. 1-16. 13) شریزاده، عادل؛ حیدری، رحیم؛ حسینپور، مازیار؛ هریسچیان، مهدی (1397) مقایسه تطبیقی ارزشگذاری اقتصادی CVM مقاصد گردشگری شهری (مطالعه موردی: پارکهای ائلگلی و باغلارباغی کلانشهر تبریز)، نشریه گردشگری شهری، پاییز 1397، دوره 5، شماره 3، صص. 48-33. 14) مروتی شریفآبادی، علی؛ عزیزی، فاطمه؛ جمشیدی، زینت (1395) تحلیل عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران داخلی با استفاده از مدل دیمتل فازی، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، بهار 1395، دوره 11، شماره 33، صص. 104-85. 15) هادیانی، زهره؛ احدنژاد، محسن؛ کاظمی زاد، شمس اله؛ قنبری، حکیمه (1391) برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری بر اساس تحلیل SWOT(مطالعه موردی: شیراز)، جغرافیا و برنامهریزی محیطی، پاییز 1391، دوره 23، شماره 3، صص. 132-111. 16) Alegre, Joaquin. & Jaume, Garau. (2010) Tourist Satisfication and Dissatisfaction, Annals of Tourism Research, Vol.37, No.1, pp.52-73. 17) Ashworth, Gregory. & Page, Stephen. (2011) Urban tourism research: Recent progress and current paradoxes, Tourism Management, Vol.32, No.1, pp.1-15. 18) Arasli, Huseyin. & Baradarani, Sarvnaz. (2014) European Tourist Perspective on Destination Satisfaction in Jordan’s industries, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol.109, pp.1416-1425. 19) Boivin, Maryse. & Tanguay Georges. (2019) Analysis of the determinants of urban tourism attractiveness: The case of Québec City and Bordeaux, ournal of Destination Marketing & Management, Vol.11, pp.67-79. 20) Chao, Dingding. & Kanno, Taro. & Furuta, Kazuo. (2013) Experimental Study on Tourist Satisfaction Using Participatory Simulation in a Virtual Environment, Springer Plus, Vol.2, No.1, pp.552-561. 21) Gjorgievski, Mijalce. & Melles Trpkova, Sinolicka. (2012) Movie induced Tourism: A New Tourism Phenomenon, UTMS Journal of Economics Vol.3, No.1, pp.97–104. 22) Mokonyama, Mathetha. & Venter, Christoffel. (2013) Incorporation of Customer Satisfaction in Public Transport Contracts- A Preliminary Analysis. Research in Transportation Economics, Vol.39, Vol.1, pp.58-66. 23) Neal, Janet. & Gursoy, Dogan. (2008) A Multifaceted Analysis of Tourism Satisfaction. Journal of Travel Research, Vol.47, No.1, pp.53-62. 24) Obasola, Kehinde Emmanuel. (2014) Religious Tourism and Sustainable Development: A Study of Eyo Festival in Lagos, Nigeria, International J. Soc. Sci. & Education, Vol.4, No.2, pp. 524- 534. 25) Rajesh, Raj. (2013) Impact of Tourist Perceptions, Destination Image and Tourist Satisfaction on Destination Loyalty: A Conceptual Model, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, Vol.11, No.3, pp.67-78. 26) Salleh, Munir. & Omar, Khatijah. & yaakop, Azizul Yadi. & Mahmmod, Ahmad Ramli. (2013) Tourist Satisfaction in Malaysia, International Journal of Business and Social Science, Vol.4, No.5, pp.221- 226. 27) Seshu, Chitti. & Shekhar, Raja. (2017) Dimensions of Service Quality in Tourism: Adaption and Validation of a Scale, International Journal of Business and Administration Research Review, Vol.2, No.17, pp.190- 193. 28) Țîțu, Mihail. & Răulea, Andreea. & Țîțu, Stefan. (2016) Measuring Service Quality in Tourism Industry, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol.221, pp.294 – 301. 29) Vetitnev, Alexandr. & Romanova, Galina. & Matushenko, Natalia. & Knetenadze, Ekaterina. (2013) Factors Affecting Domestic Tourists' Destination Satisfaction: The Case of Russia Resorts, World Applied Sciences Journal, Vol.22, No.8, pp. 1162-1173. 30) Wong, Ipkin. (2013) Exploring Customer Equity and the Role of Service Experience in the Casino Service Encounter, International Journal of Hospitality Management, Vol.32, pp.91–101.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 960 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 472 |