تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,030 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,606 |
الگوی اقتضایی شناسایی مسائل عمومی در فرایند خطمشیگذاری ایران با تأکید بر عوامل پیشران | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 4، 1398، صفحه 530-556 اصل مقاله (525.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2019.287617.2613 | ||
نویسندگان | ||
مهدی سلیمانی خوئینی* 1؛ کرماله دانشفرد2؛ رضا نجفبیگی2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: مسائل عمومی، پدیدهای وسیع و گسترده هستند و ضعف در شناسایی آنها موجب ناکارآمدی سیاستهای دولتی میشود. بهرهگیری از الگویی جامع و اقتضایی برای شناسایی مسائل عمومی، این امکان را برای کشور فراهم میکند تا به تعیین و اجرای کامل اولویتها و راهبردها بپردازد. این پژوهش الگوی اقتضایی شناسایی مسائل عمومی در ایران را ارائه میدهد. روش: در این پژوهش از تحلیل مضمون اسـتفاده شـده و بـرای پاسـخ بـه پرسـشهـای پـژوهش، 16 مصـاحبه عمیـق بـا صاحبنظران انجام گرفته است. برای تحلیل دادهها، طی سه مرحله شبکه مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر به کدگذاری انجام گرفت و پس از آن، الگوی طراحیشده با روش دلفی آزمایش شد. یافتهها: تحلیل دادهها در نهایت به احصای 66 مضمون پایه، 24 مضمون سازماندهنده، 6 مضمون فراگیر و شکلگیری الگوی نظری انجامید و با دو دور روش دلفی تأیید شد. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که بازیگران دولتی شامل دولت (قوه مجریه)، مجلس شورای اسلامی (قوه مقننه) و افراد و نهادهای قانون اساسی، بازیگران غیردولتی شامل گروههای ذینفع و گروههای ذینفوذ و همچنین حساسیت موضوع، قلمرو موضوع، مقطع زمانی وقوع رویداد و هزینه ایجادشده از طریق رویداد بر فرایند شناسایی مسائل عمومی در ایران تأثیرگذار هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی اقتضایی؛ خطمشیگذاری؛ شناسایی مسئله؛ مسئله عمومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Contingency Model for Identifying Public Issues in Iran's Policy-Making Process with an Emphasis on Triggering | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Soleymani Khoeini1؛ Karamollah Daneshfard2؛ Reza Najafbeygi2 | ||
1Ph.D. Candidate., Department of Public Administration, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
2Department of Public Administration, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Objective: Public issues are a widespread phenomenon and the weakness in their presence has led to inefficiency in government policies. Utilizing a comprehensive and contingent model for identifying public issues enables the country to fully identify priorities and strategies by knowing all the tools for controlling barriers and problems. This study presents a contingency model for the identification public issues in Iran. Methods: In this study, content analysis has been employed, and 16 in-depth interviews with experts are used to answer the research questions. For data analysis, coding is done in three stages of basic, organizing, and pervasive theme network. Then, the designed model is tested by Delphi method Results: The data analysis resulted in 66 basic themes, 24 organizing themes, 6 pervasive themes, and the theoretical model formation has been validated with two rounds of Delphi method. Conclusion: State actors, non-state actors, subject sensitivity, subject area, time course of event occurrence, and event-related costs affect the process of identifying public issues in Iran. Government actors are comprised of the government (executive branch), the Islamic Consultative Assembly (legislature) and constitutional individuals and entities. Non-state actors include stakeholder groups. The sensitivity of the subject includes the negative impact of the subject on community sentiment, unforeseen and critical incident, previous negative public experience, subject strength and aging and environmental issues. Subject area includes geographical extent, number of people involved, public awareness, and issues and consequences of foreign and international activities. The time course of the event includes economic crises, military and terrorist threats, natural or abnormal accidents, long history of problems, social changes and technological breakthroughs. The event-related costs include creating a significant opportunity cost for political decisions, financial damages, life damages and threats to human health, and the negative impact of a situation or phenomenon on people. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Contingency Model, Issues identification, Policy making, Public issues | ||
مراجع | ||
ابوالحسنی رنجبر، احمد؛ دانشفرد، کرمالله؛ فقیهی، ابوالحسن (1396). ارائۀ الگوی دستور کار خطمشیهای اصلاح نظام اداری در ایران. مدیریت دولتی، 9(4)، 615- 640. الوانی، مهدی (1395). تصمیمگیری و تعیین خطمشی دولتی. تهران: انتشارات سمت. الوانی، مهدی؛ آذر، عادل؛ داناییفرد، حسن (1390). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات اشراقی. الوانی، مهدی؛ شریفزاده، فتاح (1394). فرایند خطمشیگذاری عمومی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی. پورعزت، علی اصغر (۱۳۸۷). مبانی دانش اداره دولت و حکومت. تهران: انتشارات سمت. پورعزت، علی اصغر (۱۳۹۰). مبانی مدیریت دولتی. تهران: انتشارات سمت. پورعزت، علی اصغر؛ هاشمی کاسوایی، مینا (1396). مسئله عمومی چالش آغازین خطمشیگذاری دولتی. تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران. پورعزت، علی اصغر؛ بیگدلی، سکینه؛ سعدآبادی، علی اصغر (1392). اولویتبندی مسائل در تدوین دستورکار برای خطمشیگذاری عمومی. دوفصلنامه علمی پژوهشی دانش سیاسی، 9(2)، 5- 28. خانی، احمد؛ دلخواه، جلیل؛ خائف الهی، احمدعلی (1397). واکاوی عناصر چسبندگی شغلی: پژوهشی آمیخته. مدیریت دولتی، 10(3)، 459-480. خمش آیا، احمد؛ شیری، اردشیر؛ یاسینی، علی (1398). فهم پدیده بیحسی سازمانی و شناسایی عوامل شکلدهنده آن به روش آمیخته. مدیریت دولتی، 11(2)، 285-308. داناییفرد، حسن (۱۳۸۸). روششناسی تدوین خطمشی ملی کارآفرینی کشور: چارچوبی مفهومی. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 2(6)، 125- ۱۵۵. داناییفرد، حسن؛ عباسی، طیبه (1396). نظریههای تغییر خطمشی عمومی: کاربردهای آن در ایران. تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر. دانشفرد، کرماله (1392). مبانی خطمشیگذاری عمومی. تهران: انتشارات نیاز دانش. دانشفرد، کرماله (1393). فرایند خطمشیگذاری عمومی. تهران: انتشارات صفار. دقتی، عادله؛ یعقوبی، نورمحمد؛ کمالیان، امین رضا؛ دهقانی، مسعود (1398). ارائه الگوی توسعه مرحلهای حکمرانی شبکهای با استفاده از رویکرد فراترکیب. فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، 11(2)، 203-230. شیخ حسنی، علی؛ فقیهی، ابوالحسن؛ دانشفرد، کرماله (1397). تحلیل خطمشیگذاری مالیاتی در نظام مالیات بر ارزش افزوده. فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، 10(1)، 137-160. شیخپور، مهدیه؛ سلاجقه، سنجر (1396). وضعیت مسئلهیابی رسمی و میزان اجرای خطمشیهای عمومی (مورد مطالعه: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی). فصلنامه رسالت مدیریت دولتی. 8(27)، 51-63. صفری دشتکی، محمد؛ زارع، رضا؛ نیکبخش، محمدعلی (1397). تببین عوامل ساختاری مؤثر بر شکلگیری شبکههای خطمشی (مطالعه موردی: نظام کارآفرینی ایران). فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، 10(1)، 109-136. عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ شیخزاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، 5(2)، 151-198. فقیهی، مهدی؛ کاوه، کامیار (1395). تشخیص مسئله عمومی؛ بررسی با رویکردی تطبیقی. نخستین کنفرانس ملی مدیریت دولتی ایران. تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. قلیپور، رحمتاله (1389). فرایند خطمشیگذاری عمومی در ایران. تهران: مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی. قلیپور، رحمتاله؛ درویشزاده، محمدمهدی؛ پیراننژاد، علی (1398). بررسی روشها، منبعها و مانعهای دستیابی به درآمد پایدار شهری (مطالعه موردی: شهرداری ارومیه). مدیریت دولتی، 11(1)، 151- 178. قلیپور، رحمتاله؛ غلامپورآهنگر، ابراهیم (۱۳۸۹) فرایند سیاستگذاری عمومی در ایران. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. گرجیپور، حسین؛ خاشعی، وحید؛ اسلامبولچی، علیرضا؛ اصغری صارم، علی (1398)، الگوی ارزشیابی فرایند خطمشیگذاری فرهنگی با رویکرد مطالعه کیفی اسناد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. مدیریت دولتی، 11(1)، 47- 72. گیوریان، حسن؛ ربیعی مندجین، محمدرضا (1394). تصمیمگیری و تعیین خطمشی دولتی. تهران: انتشارات یکان. معمارزاده، غلامرضا؛ شکری، نرجس (1385). ارائه مدل پویا برای اجرای خطمشیهای عمومی. فصلنامه پژوهشگر، 3(8)، 2-14. مقیمی، سیدمحمد؛ پورعزت، علی اصغر؛ دانایی فرد، حسن؛ احمدی، حیدر (1395). طراحی و تبیین مدل بودجهبندی بر اساس شاخصهای حکمرانی خوب در ایران. مدیریت دولتی، 8(4)، 645- 664. منوریان، عباس؛ محمدی، داریوش؛ محمدی فاتح، اصغر (1395). خطمشیگذاری خوب در قوه مجریه، مدلسازی نقش ظرفیتهای سازمانی و زمینه ملی. مدیریت دولتی، 8 (2)، 233- 254. میرزایی، خلیل (1388). پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامهنویسی. تهران: انتشارات جامعهشناسانه. هاشمیکاسوایی، مینا (۱۳۹۳). ارائه طرحی برای اولویتبندی مسائل عمومی در دستورگذار خطمشی عمومی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. هاولت، مایکل؛ رامش، ام؛ پرل، آنتونی (1394). مطالعه خطمشی عمومی، چرخههای خطمشی و زیرنظامهای خطمشی، تهران: انتشارات مهربان نشر.
References Abedi Jafari, H., & Taslimi, M., & Faghihi, A., & Sheikhzade, M. (2011). Thematic Analysis and Thematic Networks: A Simple and Efficient Method for Exploring Patterns Embedded in Qualitative Data Municipalities). Journal of Strategic Management Thought, 5(2), 151-198. (in Persian) Abolhasani, A., & Daneshfard, K., & Faghihi, A. (2018). An Agenda Setting for the Reformation Policies of Administrative System in Iran. Journal of Public Administration, 9(4), 615-640. (in Persian) Alvani, M. (2016). Decision Making and Determine Government Policy. Tehran: Samt Press. (in Persian) Alvani, M., & Azar, A., & Danaeefard, H. (2011). Qualitative Research Methodology in Management: A Comprehensive Approach. Tehran: Eshraghi Press. (in Persian) Alvani, M., & Sharifzadeh, F. (2015). Public Policy-Making Process. Tehran: Allameh Tabatabai University Press. (in Persian) Attride-Stirling, J. (2001). Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research. Journal of Qualitative Research, 1(3), 385-405. Beland, D., & Howlett, M. (2016). How Solutions Chase Problems: Instrument Constituencies in the Policy Process. Journal of Governance, 29(3), 393-409. Chase, W.H., & Barrie, L.J. (1977). CPI Presents, Journal of Corporate Public Issues and Their Management, 14(1), 1-4. Chase, W.H., & Jones, B. L. (1977). CPI Presents. Journal of Corporate Public Issues and Their Management, 14(1), 1-4. Danaeefard, H. (2010). Methodology of Developing National Entrepreneurship Policy: A Conceptual Framework. Journal of Entrepreneurship Development, 2(4), 125-155. Danaeefard, H., & Abbasi, T. (2017). Policy Change Theories: the Implications for Iran. Tehran: Mehrabannashr Press. (in Persian) Daneshfard, K. (2016). Public Policy-Making Process. Tehran: Saffar Press. (in Persian) Daneshfard, K. (2017). Foundations of Public Policy Making. Tehran: Nyazedanesh Press. Deghati, A., Yaghoubi, N.M., Kamalian, A.R., & Dehghani, M. (2019). Presenting a Phased Development Pattern of Network Governance Using a Meta-synthesis Approach. Journal of Public Administration, 11(2), 203-230. (in Persian) Dye, T. R. (2005). Understanding Public Policy. New Jersey: Upper Saddle River, Fearson Education Prentice-Hall, Inc. Dye, T.R. (2011). Understanding Public Policy, 11Ed. New Jersey: Upper Saddle River, Pearson Education Prentice-Hall, Inc. Faghihi, M., & Kaveh, K. (2016). Public Issue Recognition; A Comparative Approach. First National Conference on Iranian Public Administration, School of Management, Tehran, University of Tehran. (in Persian) Gholipor, R., & Darvishzadeh, M., & Pirannejad, A. (2019). Identification of the Methods, Resources and Barriers of Achieving Sustainable Urban Income (Case Study: Urmia Municipality). Journal of Public Administration, 11(1), 151-178. (in Persian) Gholipour, R. (2010). The Public Policy Process in Iran. Tehran: Majlis Islamic Studies Center. (in Persian) Givaryan, H., & Rabee Mandejin, M. (2015). Decision Making and Determine Government Policy. Tehran: Yekan Press. (in Persian) Gorjipour, H., & Khashei, V., & Eslambolchi, A., & Asghari Sarem, A. (2019). Developing the Evaluative Model for Cultural Policy Making Process based on Qualitative Study of Cultural Documents of Islamic Republic of Iran. Journal of Public Administration, 11(1), 47-72. (in Persian) Grindel, M, & Thomas, J. (1991). Public Choices and Polivy Change: The Political Economy of Reform in Developing Counties. Baltimore: John Hopkins University Press. Hardee, K., & Feranil, I., & Boezwinkle, J., & Clark, B. (2004). The policy circle. London: Policy working paper series, no. 11. Hashemi Kasvaie, M. (2014). A plan to prioritize public issues in the public policy agenda. Thesis of Faculty of Management, Tehran: University of Tehran. (in Persian) Hoppe, R. (2002). Cultures of public policy problems. Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice, 4(3), 305-326. Howlett, M., & Ramesh, M, & Perl, A. (2015). Studying Public Policy: Policy Cycles and Policy Subsystems. Tehran: Ketab Mehraban Nashr Press. (in Persian) Jaques, A.P. (2008). Refocusing Issue Management, Bridging academic and practitioner perspectives. A thesis submitted in fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, Melbourne: School of Applied Communication RMIT University. Kay, M. (2006). Strong brands and corporate brands. European Journal of Marketing, 40(7), 742-760. Khamshaya, A., & Shiri, A., & Yasini, A. (2019), Understanding the Phenomenon of Organizational Insentience and Identifying its Fusion Factors in a Mixed Method Way. Journal of Public Administration, 11(2), 285-308. (in Persian) Khani, A., Delkhah, J., Khaef Elahi, A.A. (2018). Explaining Reasons and Factors of Job Embeddedness: Mixed Research. Journal of Public Administration, 10(3), 459-480. Kingdom, J. W. (2003). Agendas, Alternatives and Public Policies, Second edition, New York: Longman. Kingdon, J.W. (1984). Agendas, Alternative and Public Policies. Boston: Little Brown and Company. Kingdon, J.W. (1995). Agendas, Alternatives and Public Policies, 2d ed. New York: Addison, Wesley, Longman. Laufer, D. G. (2006). A Practical Process Guide to Issues Management. Public Affairs Council, Washington, DC. www.pac.org/CPAM. Linstone, H. A., & Turoff, M. (2002). The Delphi Method: Techniques and Applications. Addison-Wesley Publishing Company, Advanced Book Program. Liu, X., & Robinson, S., & Vedlitz, A. (2016). Public Characterization, Policy Solution Generation, and Intra-Agenda Connectivity. Policy Studies Journal, 44(4), 396-423. Lourenco, R.P., & Costa, J.P. (2007). Incorporating citizens views in local policy decision making processes. Decision support system, 43(1), 1499-1511. Memarzadehtehran, Gh., & Shokri, N. (2006). A Dynamic Model for Implementing Public Policies. Journal of Pajoheshgar, 3(8), 2-14. (in Persian) Michigan Studies (2018). Public Issues Facing Michigan Citizens. http://www.eupschools.org /page/1359. Mirzaie, Kh. (2010). Research, Researching & Writing. Tehran: Jameeshenasan Press. Moghimi, S. M., & Pourezzat, A. A., & Danaeifard, H., & Ahmadi, H. (2017). Design and Explain the Budgeting model based on Indices of Good Governance in Iran. Journal of Public Administration, 8(4), 645-664. (in Persian) Monavarian, A., & Mohammadi, D., & Mohammadifateh, A. (2016). Good Policy Making in Government, Modeling the Role of Organizational Capacity and National Context. Journal of Public Administration, 8(2), 233-254. (in Persian) Ott, I., & Sussane, S. (2011). Public policies and convergence. Journal of economic dynamics & control, 12(2), 1435-1450. Peters, G. B. (2005). The Problem of Policy Problems. Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice, 7(4), 349-370. Pierce Jaques, A.P. (2008). Refocusing Issue Management, Bridging academic and practitioner perspectives. A thesis submitted in fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, Melbourne: School of Applied Communication RMIT University. Pourezzat, A.A. & Bigdeli, S. & Sadabadi, A.A. (2013). The Prioritizing of Problems in the Agenda-Setting Stage of Public Policies. Journal of Political Knowledge, 9(2), 5-28. Pourezzat, A.A. (2012). Fundamentals of Public Administration. Tehran: Samt Press. Pourezzat, A.A. (2017). Fundamentals of Public Administration and Government Knowledge. Tehran: Samet Press. (in Persian) Pourezzat, A.A., & Hashemi Kasvaie, M. (2017). Public Problem: The First Challenge of Public Policy Making. Tehran: University of Tehran Press. (in Persian) Pourezzat, A.A., & Shirmohammadi, M. (2007). A Survey of the influence of Intergovernmental Relations on the Pace and Ouality of Public Services, 21th EROPA General Assembly and Confrences. Eastern Regional Organization for Public Administration (EROPA) & Institution of Research and Planning in Higher Education (IRPHE), 19-21. Qingmin, Zh. (2016). Bureaucratic Politics and Chinese Foreign Policy-making, Chinese Journal of International Politics, 9(4), 435-458. Rosenquist, C. M. (1940). Social Problems, Printice Hall, Inc. in Earl Rubington and Martin S. Weinberg (Eds), The Study of Social Problems, 6th edition. New York: Oxford University Press. Safari Dashtaki, M., Zare, R., & Nikbakhsh, M.A. (2018). Explaining the Structural Factors Influencing the Formation of Policy Networks; (A Survey on Iranian Entrepreneurship System). Journal of Public Administration, 10(1), 109 – 136. (in Persian) Scott, R., & Davis, G.F. (2007). Organizations and Organizing: Rational, Natural, and Open System Perspectives. Pearson Education International. Sheikhhassani, A., Faghihi, A., & Daneshfard, K. (2018). The Analysis of Tax-Related Policy Making in the VAT System of Iran. Journal of Public Administration, 10(1), 137 – 160. (in Persian) Sheikhpour, M., & Salajeghe, S. (2017). Investigation of the Situation of Formal Problem Finding and the Level of Public Policy Performance in the Ministry of Cooperatives, Labour and Social Welfare. Iranian Journal of Public Administration Mission, 8(3), 51-63. (in Persian) Subroto, A. (2011). Understanding Complexities in Public Policy Making Process through Policy Cycle Model: A System Dynamics Approach. Italy: II Conference of WCSA-World Complexity Science Academy, September 26 – 27 th, Palermo. Tsang, J.C. (2016). Coping with Policy Complexity in the Globalized World, Public Administration Review, 76(6), 840-841. White, L., & Bourne, H. (2007). Voices and values: Linking values with participation in OR/MS in public policy making. The International Journal of Management Science, Omega, 35(1), 588-603. Williams, L. M. (2015). Black Man Walking, Brown Man Working: Street-level Bureaucrats and Perceptions of Immigrant Worthiness. USA: School of Public Affairs, Arizona State University, social science research network. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,538 |