تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,631 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,661 |
روشهای نگارش مولتیفونیکها در نوازندگی ساز ابوا؛ و ارائهی راهکار اصلاحی و کاربردی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 6، دوره 24، شماره 3، مهر 1398، صفحه 59-72 اصل مقاله (10.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2019.267813.615256 | ||
نویسنده | ||
یاسمن کیمیاوی* | ||
مربی گروه موسیقی، دانشکدهی هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا | ||
چکیده | ||
از آنجا که بسیاری از آهنگسازان معاصر هنگام نوشتن برای ابوا از مولتیفونیکها استفاده میکنند، لازم است روشی برای نتنگاری آنها توسعه یابد، تا بتوان پیچیدگیهای خواستهای آهنگسازی و نیازهای نوازنده را پاسخ داد. مقالهی حاضر با این هدف تهیه شده تا روشهای نتنگاری مرسوم را برای نوازندگان و آن دسته از آهنگسازانِ بهخصوص جوان ایرانی که کمتر با دیدگاهی عملگرایانه آشنایند و بهواقع فقط از طریق کتابها و بدون ارتباط مستقیم با نوازنده به نگارش مولتیفونیکها دست میزنند، به چالش گرفته و مشکلات آنها تحلیل شود. در جریان این تحقیق با مطالعه، آنالیز و تطبیق روشهای مختلف نتنگاریِ مولتیفونیکها و با سنجش امکانات شیوههای موجود و همچنین با نمونهگیری از آنها چنین نتیجهگیری میشود که هیچگاه آنالیز صوتی مولتیفونیکها یکسان نیستند و نمیتوان انتظار خلق مولتیفونیکی با نغمههای مشخص را داشت. در نتیجه بهترین شیوه برای نگارش مولتیفونیکها، روش نتنگاری انگشتگذاری روی خطوط حامل و همچنین درج محتویات نغمههای مولتیفونیکها در قسمت پیوست قطعه است. با توجه به اینکه بسیاری از نظامهای نتنگاری مولتیفونیکها ابداعی هستند و هنوز کتابهای طبقهبندیشدهای در تسهیلِ بهکارگیریِ آنها برای نوازندگان جوان وجود ندارد، در این مقاله مولتیفونیکها و علامتهایشان، در چارچوب تکنیکهای نوازندگی ابوا نیز طبقهبندی میشوند که این امر به کمک نمودارهای ابداعی و طراحیشده توسط نگارنده میسر شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مولتیفونیک؛ نظام نتنگاری؛ تکنیکهای گسترشیافته؛ انگشتگذاری؛ ابوا؛ نگارش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Multiphonic notation systems for the oboe; A practical and corrective approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Yasaman Kimiavi | ||
Lecturer at institute of music and dramatic art, Faculty of Fine Arts | ||
چکیده [English] | ||
“Multiphonic” is an expression, defining “many sounds” rather than a “chord”. Multiphonic pitches are different from one another in degrees of sound intensity; from the most obvious and distinguishable pitch to ones that are barely audible. Multiphonic has come to be recognized as an extended technique since the 20th century for monophonic instruments. Unlike their natural behavior in which monophonic instruments can only produce a single note at any time, multiphonics allow multiple sounds to simultaneously be produced using this extended technique. Oboe multiphonics can be traced back to the fundamental acoustics of the instrument. Since the Oboe is a cone-shaped instrument, it has complex and irregular diagrams of resonances which leads to dissonant and unstable multiphonics. Finding precise fingerings - ones which can be applied and practiced on a wide variety of instruments- is a great challenge. On the other hand, multiphonics in conical instruments which are produced through a reed are not predictable. Recent scientific findings have shown instability in behavior of double reeds. Additionally, a significant interaction is present between the double reed, bore-shape, key-work, and design of holes in more complicated conical instruments such as the oboe. A succession of several and various multiphonics can be difficult and inconvenient to read and comprehend using familiar and conventional music notation systems. In the Oboe repertoire for instance, the indication of a multiphonic using only a chord is very ambiguous and hard to interpret for the performer. On the other hand, notating the key-work (fingering) of the Oboe which is the performer’s preferable way of showing multiphonics is often incomprehensible or unknown for most composers. Since a great number of works are increasingly using multiphonics, this phenomenon has become a significant part of extended technique and an integral part of modern repertoire. It is crucial to develop the notation system in a manner which meets both the complexities of the composer’s requirements while at the same time being practical for the performer. This article aims to challenge common and standard multiphonic notation systems, with regards to oboe repertoire and young Iranian composers who may be less familiar with practical and realistic approaches; attempting to write multiphonics merely based on theoretical knowledge without direct collaboration with the performer. Study, analysis and comparison of various multiphonic notation systems as well as evaluation of the possibilities shows that acoustical analysis results from identical multiphonics are not always similar, thus creating multiphonics with exact pitches is almost impossible. This concluded, the best method of multiphonic notation is the fingering system along with inscription of different pitch contents in the music score’s appendix. Since many multiphonic notation systems are innovative and less documented in a categorized manner to aid young musicians in performing, this article classifies multiphonics and their symbols based on certain combination of fingerings, lip position, air pressure, and embouchure in the context of oboe performance techniques, thus aiming to present a “standardized” notation system for composers to refer to when using this extended technique for oboe repertoire. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Multiphonic, Notation System, Fingering, Oboe, Extended Techniques | ||
مراجع | ||
Archbold, P & Redgate, C (2011), Multiphonics and the Oboe, Retrieved from http://music.sas.ac.uk/sites/default/files/files/Multiphonics%20and%20the%20Oboe%20document%20(2).pdf.
Archbold, P & Redgate, C (2011), Notation of Multiphonics, Retrieved from https://music.sas.ac.uk/sites/default/files/files/Notation%20of%20multiphonics%20article.pdf.
Bartolozzi, Bruno (1967), New Sounds for Woodwind, Trans. & ed. Brindle, R.S., Oxford University Press, London.
Campbell, Murray (2010), Multiphonics, In Grove Music Online, Oxford Music Online, Retrieved from http://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000043536.
Chenna, A & Salmi, M (1994), Manuale Dell’ Oboe Contemporaneo- The Contemporary Oboe, Rugginenti Editore, Milan.
Holliger, Heinz (1980), Pro Musica Nova: Studien zum Spielen neuer Musik für Oboe, Breitkopf & Hartel, n.d., Wiesbaden.
Moore, Keith (2014), A Multiphonic Reappraisal and the Alto Saxophone Concerto Radial, Retrieved from https://academiccommons.columbia.edu/catalog/ac:175336.
Post, Nora (1981), Multiphonics for the Oboe, Retrieved from https://www.idrs.org/publications/controlled/DR/JNL10/multi.html (originally published in Interface. Vol. 10 (1981), pp 113-136).
Van Cleve, Libby (2004), Oboe unbound: Contemporary Techniques, Vol. 8 of new instrumentation, Scarecrow Press, Lanham, Md.
Van Cleve, Libby (1991), Suggestions for the Performance of Berio's Sequenza VII, Retrieved from https://www.idrs.org/publications/controlled/DR/DR13.3/DR13.3.VanCleve.Berio.html.
Veale, P & Mahnkopf, C et al. (2001), Die Spieltechnik der Oboe, Auflage 4., Bärenreiter Verlag, Kassel und Basel.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,081 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,012 |