تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,983 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,809 |
نقش واسطهای خودتوسعهای در رابطۀ خودآگاهی و عملکرد شغلی | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 4، دی 1398، صفحه 531-548 اصل مقاله (832.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2019.262101.1007574 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی گودرزی1؛ ابراهیم مزاری2؛ کبری خباره* 3 | ||
1استادیار، جهاد دانشگاهی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش واسطهای خودتوسعهای در رابطة خودآگاهی و عملکرد شغلی صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی و روش تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعة پژوهش کارکنان مدارس دولتی ناحیة 1 شهرری به تعداد 2200 نفر بود که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با اختصاص متناسب 150 پرسشنامة معتبر جمعآوری شد. از پرسشنامههای خودآگاهی مقیمی (1390) با پایایی 85/0=α، خودتوسعهای ابیلی و مزاری (1393) با پایایی 87/0=α، و عملکرد شغلی بیرن و همکارانش (2005) و کونوی (1999) با پایایی 87/0=α استفاده شد. بررسی مدل پژوهش نشان از برازش مناسب آن با دادهها داشت. بر این اساس، خودآگاهی بر خودتوسعهای (76/0=γ) و خودتوسعهای بر عملکرد شغلی (57/0=β) تأثیرگذار است. همچنین خودآگاهی با میانجیگری خودتوسعهای بر عملکرد شغلی (38/0=γ) تأثیرگذار است. نهایتاً، خودآگاهی به طور مستقیم بر عملکرد شغلی (49/0=γ) تأثیرگذار است. به طور خلاصه، میتوان گفت خودآگاهی با تأثیر بر خودتوسعهای عملکرد شغلی بهتری را به ارمغان خواهد آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودآگاهی؛ خودتوسعهای؛ عملکرد شغلی؛ کارکنان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mediating Role of Self-Development on the Relationship between Self-Awareness and Job Performance | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Ali Godarzi1؛ Ebrahim Mazari2؛ Kobra Khabare3 | ||
1Assistant Professor, ACECR, Tehran, Iran | ||
2PhD Student, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3PhD Student, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aims at explaining the mediating role of self-development on the relationship between self-awareness and job performance. The research method was descriptive and correlational which was followed with SEM analysis method. The research population was comprised of the 2200 staff of the public schools in the district one of Shahr-e Ray. Using Cochran sampling formula and stratified random sampling method, 150 valid questionnaires were collected. The self-awareness questionnaire of Moghimi with the reliability rate of α= 0/85, the self-development questionnaire of Abili and Mazari with the reliability rate of α= 0/87, and the job performance questionnaire of Byrne et al (2005) and Conway with the reliability rate of α = 0/87 were used to collect data. The test of the research model showed that it fitted the data. So self-awareness (γ=0/76) has an impact on self-development, and self-development on job performance (β=0/57). Also, self-awareness withthe mediation of self-development has an impact on job performance (γ=0/38). Finally, self-awareness has a direct impact on job performance (γ=0/49). In summary, self-awareness will bring about better job performance due to its impact on self-development. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-awareness, Self-development, Job performance, Employees | ||
مراجع | ||
ابیلی، خدایار؛ جواد پورکریمی؛ ابراهیم مزاری؛ کبری خباره؛ سودابه بادهبان (1393). «تبیین نقش خودبالندگی مدیران مدارس در بهبود عملکرد آنان (مطالعة موردی: مدیران مدارس شهرری)»، آموزش و ارزشیابی، 7(26): صص 103 ـ 124. ابیلی، خدایار و ابراهیم مزاری (1393). توسعة منابع انسانی (جلد اول: با تأکید بر مفاهیم خودتوسعهای، خودرهبری، و خودمدیریتی)، تهران، امید. پورکریمی، جواد و ابراهیم مزاری (1396). «نقش واسطهای خودتوسعهای در رابطة رهبری تحولآفرین و چابکی سرمایة انسانی»، مطالعات رفتار سازمانی، 6(2)، صص 103 ـ 126. پورکریمی، جواد؛ ابراهیم مزاری؛ کبری خباره؛ سمانه فرزانه (1395). «رابطة صفات برتر خودتوسعهای، دانش، و اطلاعات بنیادی مدیران و عملکرد آنان (مطالعة موردی: مدیران مدارس شهرری)»، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(1)، صص 63 ـ 86. دهنوی، یدالله؛پرویز شریفی درآمدی؛ حسین سماواتیان (1388). «مقایسة هوش هیجانی و شناختی مدیران مقاطع سهگانة آموزشوپرورش و رابطة آن با عملکرد شغلی آنها در منطقة لنجان اصفهان»، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 40، صص 51 ـ 62. عباسی، زهرا (1396). «تأثیر سکوت سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان (مورد مطالعه: کارکنان شهرداری ساوه)»، مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 3(1)، صص 103 ـ 111. عربفیضآبادی، شریفه؛ صمد کریمزاده؛ حسن شهرکیپور؛ ناصر ناستیزایی (1393). «پیشبینی عملکرد شغلی معلمان بر اساس مدل کیفیت زندگی کاری والتون»، نوآوریهای مدیریت آموزشی، 10(1)، صص 63 ـ 78. گودرزی، محمدعلی و ابراهیم مزاری (1397). «تبیین یادگیری سازمانی از طریق رفتارهای خودتوسعهای مدیران»، آموزش در علوم انسانی، در نوبت چاپ. میرکمالی، سید محمد و ابراهیم مزاری (1396). «نقش خودتوسعهای بر آمادگی برای تغییر کارکنان مراکز آموزش عالی با میانجیگری بهسازی سازمانی»، مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 10(2)، صص 33 ـ 60. یکتایی، محمدرضا؛ مهدی علیپور؛علی خسروی؛ حانیه بذرافشان (1394). «بررسی تأثیر هوش معنوی بر عملکرد شغلی (مورد مطالعه: ادارة آموزشوپرورش منطقة 6 تهران)»، مدیریت فرهنگ سازمانی، 13(4)، صص 1367 ـ 1287. References Abbasi, Z. (2017). The Impact of Organizational Silence on Employee Job Performance (Case Study: Saveh Municipality Staff). Management and Entrepreneurship Studies, 3 (1), 103-111. (Persian). Abili, K., Pourkarimi, J., Mazari, E., Khabare, K., Badehban, S. (2014). Explanation the role of self-development of principle schools on improvement their performance (Case: principle schools of Ray-City). Education and Evaluation Quarterly, 7(26): 103-124. (Persian). Abili, Kh., Mazari, E. (2014). Human Resource Development (Volume I: Emphasis on self-development, self-leadership and self-management concepts).Tehran: Omid Publication.(Persian). Annis, F. C. (2016). Clarifying the definition, techniques, and integration of self-development to enhance army officer leader development. Dissertation, Northcentral University. Arabfaizabadi, S., Karimzadeh, S., Shahrakipoor, H., Nastizaei, N. (2015). Predicting Teachers' Job Performance Based on Walton's Quality of Work Life Model. Journal of Modern Thought in Education, 10(1), 63-78. (Persian). Borman, W. C. & Motowidlo, S. J. (1993). Expanding the Criterion Domain to Include Elements ofContextual Performance. in N. Schmitt and W. Borman (eds), Personnel Selection in Organizations. New York: Jossey-Bass, pp. 71-98. Brown, K. W. & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), pp. 822-848. Campbell, J. P. (1990). Modeling the performance prediction problem in industrial and organizational psychology. In M. D. Dunnette & L. M. Hough (Eds.), Handbook of industrial and organizational psychology (2nd ed., Vol. 1, pp. 687–732). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press. Davis, M. H. & Franzoi, S. L. (1999). Self-Awareness and Self-Consciousness. in V J Derlega, B A Winstead and W H Jones (Eds.), Personality: Contemporary Theory and Research, pp. 307-338, Nelson-Hall, Inc., Chicago. Dehnavi, Y.S., Sharifi Daramady, P., Samavatyan, H. (2009). Comparison of Cognitive and Emotional Intelligence of Managers of Triple Periods of Education and its Relation with Their Occupational Performance. Knowledge and research in Applied Psychology, 40, 51-63. (Persian). Duval, T. S. & Wicklund, R. A. (1972). A Theory of Objective Self-Awareness, Academic Press, New York. Fenigstein, A., Scheier, M. F., & Buss, A. H. (1975). Public and private self-consciousness: Assessment and theory. Journal of Counselling and Clinical Psychology, 43(4), pp. 522-527. Godarzi, M.A., Mazari.E. (2018). Explaining the organizational learning through self-development behaviors of managers. Journal of Education in the Humanities, In press. (Persian). Mansouri, S. & Tajrobehkar, M. (2015). Studying the Role of Self-awareness and Self-esteem in Predicting Job Satisfaction and Job Performance of Teachers of Elementary Schools in the City of Kerman. J. Appl. Environ. Biol. Sci., 5(10), pp. 142-148. Masa’deh, R. (2017). The impact of knowledge management on job performance in higher education. Journal of Enterprise Information Management, 30(2): pp. 244-263. Ministry of Health (2016). Self-management Support for People with Long-term Conditions (2nd edn). Wellington: Ministry of Health. Mirkamali, S. M., Mazari, E. (2017). The Role The role of self-development on the readiness to change of higher education institutions staff, with mediation of organizational development. Management and planning in educational systems, In press. (Persian). Motowidlo, J. S. & Kell, H. J. (2012). Handbook of psychology. Wiley Publishing. Motowidlo, S. J., Borman, W. C., & Schmit, M. J. (1997). A theory of individual differences in task and contextual performance. Human Performance, 10, pp. 71–83. Okpara, A. & Edwin, A. M. (2015). Self-awareness and organizational performance in the Nigerian banking sector. European Journal of Research and Reflection in Management Sciences, 3(1): pp. 53-70. Pauen, S., Hochmuth, A., & Schulz, A. B. S. (2014). IMMA 1-6: IMpuls-MAnagement vom Kleinkind- bis zum Vorschulalter-Ein Elternfragebogen zur Beziehungsgestaltung im Umgang mit Erwartungen. Zielen und Gefühlen. Kindergartenpنdagogik - Onlin Pourkarimi, J., Mazari, E. (2017). The mediating role of self-development on the relationship between transformational leadership and human capital agility. Organizational Behavior Studies Quarterly. 6(2):101-125. (Persian). Pourkarimi, J., Mazari, E., Khabare, K. & Farzaneh, S. (2016). The study on the relationship between self-development meta-qualities, Knowledge and basic information and performance of manager (Case: principle schools of Ray-City). Quarterly Journal of New Approach in Educational Administration, 7(25): 63-86. (Persian). Silvia, P. J. & Duval, T. S. (2001). Objective self-awareness theory: Recent progress and enduring problems. Personality and Social Psychology Review, 5(3), pp. 230-241. Silvia, P. J. & Duval, T. S. (2001). Objective Self-Awareness Theory: Recent Progress and Enduring Problems. Personality and Social Psychology Review, 5(3), pp. 230-241. Sonnentag, S., Volmer, J., & Spychala, A. (2010). Sage handbook of organizational behavior. Konstanzer Online-Publikations-System. Sutton, A. (2016). Measuring the Effects of Self-Awareness: Construction of the Self-Awareness Outcomes Questionnaire. Europe's Journal of Psychology, 12(4), pp. 645-658. Tewari, R. & Sharma, E. (2016). An Investigation into the Expectations of the Recruiters and the Preparedness of the Management Graduates for Effective On-Job Performance. The IUP Journal of Soft Skills, 4(1), pp. 14-23. Trapnell, P. D. & Campbell, J. D. (1999). Private self-consciousness and the Five Factor Model of Personality: Distinguishing rumination from reflection. Journal of Personality and Social Psychology, 76(2), pp. 284-304 Trudeau, K. J. & Reich, R. (1995). Correlates of psychological mindedness. Personality and Individual Differences, 19(5), pp. 699-704. Yektaee, M.R., Alipur, M., Khosravi, A., Bazrafshan, H. (2016). Effect of Spiritual Intelligence on Individual Performance (Case: Department of Education and Training of the Region 6). Organizational Culture Management, 13 (4), 1267-1287. (Persian). Yu, s. & Ko. Y. (2016). Communication competency as a mediator in the self-leadership tojob performance relationship. Colegn, In press. Zhoc, K. C. H. & Chen, G. (2016). Reliability and validity evidence for the Self-Directed Learning Scale (SDLS). Learning and Individual Differences, 49: pp. 245–250. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,107 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,081 |