![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,885 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,697 |
مبانی نظام طبقاتی هندو و جنبشهای عرفانی منتقد آن (ناینمارها) | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 5، دوره 17، شماره 3، مهر 1399، صفحه 443-465 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2019.293752.1005718 | ||
نویسندگان | ||
پیمان صمیمی1؛ ابوالفضل محمودی* 2؛ فاطمه لاجوردی3 | ||
1دانشجوی دکتری ادیان و عرفان، دانشکدة حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه ادیان و عرفان، دانشکدة حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشکدة حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
جامعۀ هند از دیرباز تحت سلطة نظام طبقاتی سختگیرانهای قرار داشت که در متون دینی و آموزههای دورة «وِدَهای» ریشه دارد. اهمیت و تأثیر این سلسلهمراتب اجتماعی تا حدی بود که تقریباً همة جریانها و فِرَق دینی و فکری هندو در همین ساختار رشد کرده و بهنوعی آن را پذیرفته بودند. اما معدود اندیشههایی این ساختار را باور نداشتند و از آن تخطی کردند؛ مانند طریقت «بَهکتی» سنت شیواپرستی جنوب هند که توسط شصتوسه تن از قدیسین شیوایی یا «ناینمارها» شکل گرفته بود و یکی از تأثیرگذارترین جریانهای مردمی در سدههای میانه بود. بسیاری از این قدیسین از طبقات پایین جامعه بودند و طی حدود سه سده آموزههایی را ترویج کردند که به شکلگیری «جنبش بَهکتی» منجر شد. از بارزترین ویژگیهای آنان میتوان به عدم پایبندی به ساختار طبقاتی و برابری انسانها اشاره کرد. بررسی مبانی کاستباوری و دیدگاههای مخالف، آن بهویژه «بَهکتهها» و «ناینمارهای شیوایی»، پرسشهای اصلی این نوشتار را تشکیل داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
جنبش بَهکتی؛ شیواپرستی؛ ناینمارها؛ نظام طبقاتی؛ وَرنه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Foundations of the Hindu Social Class System and its Critical Mystical Movements (Nāyanmārs) | ||
نویسندگان [English] | ||
Peyman Samimi1؛ Abolfazl Mahmoodi2؛ Fatemeh Lajevardi3 | ||
1PhD Student, Department of Religions and Mysticism, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Associat Professor, Department of Religions and Mysticism, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Religions and Mysticism, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Indian society has long been dominated by a strict social class system that was rooted in religious texts and teachings of the Vedic era. The importance and influence of this social hierarchy was to the extent that almost all Hindu religious sects and intellectual currents had grown up in this structure and had somehow accepted it. But a few ideas did not believe in it and violated even it, such as the Bhakti tradition of southern Śaivism, which was formed, by sixty-three Śaiva saints or Nāyanmārs, which was one of the most influential popular currents in the Middle Ages. Many of these saints were from the lower classes of society and for some three centuries promoted the teachings that led to the formation of the Bhakti movement. Their most notable features are the lack of adherence to class structure and human equality. Investigation the fundamentals of Caste beliefs and the opposing view of Bhaktas and Śaiva Nāyanmārs, are the main questions of this paper. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nāyanmārs, Śaivism, Bhakti movement, Varna, Social class | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 666 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 408 |