![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,934 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,495 |
همانندی تأویلهای منشوری عطار از هبوط آدم و سقوط ابلیس | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 3، دوره 52، شماره 1، شهریور 1398، صفحه 47-68 اصل مقاله (438.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2019.280750.629924 | ||
نویسندگان | ||
مجید رستنده* 1؛ وحید مبارک2؛ ابراهیم رحیمی زنگنه2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی | ||
2استادیار زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
نویسندگان و شاعران عارفمسلک در مواجهه با قرآن و حدیث، نگاهی تأویلی داشتهاند؛ برای نمونه، از نگاه عطار، آدم با بندگی خود مایۀ زینت هستی میشود و ابلیس مظهر قهر الهی. ازاینرو، یکی از موضوعات برجسته در آثار او تأویلهایی است که در خصوص «آفرینش آدم و هبوط او از بهشت» و «تمرد ابلیس و سقوطش از مقامی ارجمند» ارائه کرده است. در این پژوهش بر آن هستیم که بر پایۀ نظریۀ هرمنوتیک (hermeneutic) و با روش توصیف و تحلیل محتوا، پاسخی برای این پرسش بیابیم: شکل، روش، ساختار و تأویلهای عطار از هبوط آدم و راندهشدن ابلیس از درگاه حق چگونه است؟ در این پژوهش خواهیم دید که او در مواجهه با این دو موضوع با نگاهی منشوری و مشابه، به تأویل دست زده است که بیشک این رفتار، بیانگر نگاه خاص او به تقابل میان آدم و ابلیس است. | ||
کلیدواژهها | ||
آثار عطار؛ تأویل (هرمنوتیک)؛ تأویل منشوری؛ سقوط ابلیس؛ هبوط آدم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The similarity of prismatic interpretation of Attar of the fall of Adam and the fall of Iblis | ||
نویسندگان [English] | ||
Majid Rastandeh1؛ Vahid Mobarak2؛ Ebrahim Rahimi Zanganeh2 | ||
1PhD candidate in Persian Literature, Razi University | ||
2PhD Persian Literature, Faculty of Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Mystical writers and poets have taken an interpretive view of the Qur'an and hadith. From Attar's point of view, for example, Adam is adorned with his servitude and Iblis is the embodiment of divine hatred. Thus, one of the prominent themes in his works is the commentaries on "the creation of Adam and His descent from Heaven" and "The Devil's disobedient and his fall from highness." In this research, we seek to find the answer to this question based on hermeneutic theory and through content description and analysis: What is the form, method, structure, and endowments of Attar from the fall of Adam and Iblis’s driving out of divine court? In this study, we will see that he has interpreted these two issues in a prismatic and similar way, which undoubtedly reflects his particular view of the contrast between Adam and Iblis. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Attar, hermeneutic, prismatic interpretion, fall of the Iblis, descension of Adam | ||
مراجع | ||
[1]. قرآن کریم. [2]. امام علیبنابیطلب(ع)(1372). نهجالبلاغه، به اهتمام سید رضی، ترجمه سیدجعفر شهیدی، چاپ چهارم، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی. [3]. ابراهیمتبار، ابراهیم (1394). «ابلیس در جهان بینی عطّار»، فصلنامۀ ادبیّات عرفانی و اسطورهشناسی، شمارۀ 40، صص 23ـ1. [4]. احمدی، بابک (1395). ساختار و تأویل متن، چاپ هجدهم، تهران، مرکز. [5]. ــــــــــــــ. (1396). حقیقت و زیبایی درسهای فلسفۀ هنر، چاپ سی و چهارم، تهران، مرکز. [6]. ابنأبیجمهور، محمدبنزینالدّین (1405ق). عوالی اللّئالی العزیزیّة فی الأحادیث الدّینیّة، تصحیح و تحقیق مجتبی عراقی، ج4، چاپ اول، قم، دار سیدالشّهداء. [7]. افلاکی، شمسالدّین احمد (1393). مناقبالعارفین، ج1، به کوشش تحسین یازیجی، چاپ پنجم، تهران، دنیای کتاب. [8]. اکرمی، میرجلیل و هادی دینی (1397). «تجلّیات عرفانی مبارزه با نفس در مثنویهای عطّار»، دو فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی زبان و ادب فارسی، شمارۀ 238، صص 48ـ27. [9]. بیات، محمدحسین (1391). «هرمنوتیک و تأویل آیات قرآن کریم»، فصلنامۀ سراج منیر، شمارۀ 7، صص 46ـ10. [10]. جامعالتّفاسیر نور 1/2. دائرةالمعارف چند رسانهای قرآن کریم، (؟)، قم، مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری علوم اسلامی. [11]. جاویدانه، بهادر (1389). «دفاع از ابلیس نزد برخی از اکابر صوفیان»، پژوهشنامۀ فرهنگ و ادب، شمارۀ 10، صص 161ـ134. [12]. جرجانی، سید شریف (؟). معجم التّعریفات، تحقیق و درایة محمد صدّق المنشاوی، بدون نوبت چاپ، قاهرۀ، دارالفضیلة. [13]. خرّمشاهی، بهاءالدّین (1376). قرآن شناخت مباحثی در فرهنگآفرینی قرآن، چاپ چهارم، تهران، طرح نو. [14]. داودیمقدّم، فریده (1389). «تحلیل حکایت دیدار موسی و ابلیس در عقبة طور در متون عرفانی»، فصلنامۀ تخصّصی پیک نور زبان و ادبیّات فارسی، شمارۀ دوم، صص 77ـ60. [15]. دهخدا، علیاکبر (1372). لغتنامة دهخدا، چاپ اول، تهران، دانشگاه تهران. [16]. ریتر، هلموت (1388). دریای جان، ترجمۀ عباس زریاب خویی و مهرآفاق بایبوردی، چاپ سوم، تهران، الهدی. [17]. سلطانی، منظر و فاطمه شریفی (1394). «بررسی و تبیین اندیشههای عرفانی عطار نیشابوری»، عرفانیّات در ادب فارسی، شمارۀ 23، صص 67ـ41. [18]. عطار نیشابوری، فریدالدین محمد (1366). دیوان عطّار، به اهتمام و تصیح تقی تفضلی، چاپ چهارم، [تهران]، علمی و فرهنگی. [19]. ــــــــــــــــــــــــــــــ (1370). تذکرةالاولیا، به تصحیح و توضیح محمد استعلامی، چاپ ششم، تهران، زوار. [20]. ــــــــــــــــــــــــــــــ (1388). الهینامه، به تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ پنجم، تهران، سخن. [21]. ــــــــــــــــــــــــــــــ (1391). منطقالطیر، به تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ یازدهم، سخن. [22]. ــــــــــــــــــــــــــــــ (1392 الف). اسرارنامه، به تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ ششم، تهران، سخن. [23]. ــــــــــــــــــــــــــــــ (1392 ب). مصیبتنامه، به تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ یازدهم، تهران، سخن. [24]. فروزانفر، بدیعالزمان (1361). احادیث مثنوی، چاپ سوم، تهران، امیرکبیر. [25]. فؤاد عبدالباقی، محمد (1364). المعجمالمفهرس لالفاظ القرآنالکریم، قاهره، [26]. معرفت، محمدهادی (1388). علوم قرآنی، چاپ دهم، قم، مؤسسۀ فرهنگی تمهید. [27]. کبیر مدنی شیرازی، سید علیخانبناحمد (1409ق). ریاض السالکین فی شرح صحیفة سیدالساجدین، ج7، به تصحیح محسن حسینی امینی، چاپ اول، قم، دفتر انتشارات اسلامی. [28]. کربای، آنتونی (1393). «هرمنوتیک»، دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر، تألیف ایرنا ریما مکاریک، ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی، چاپ پنجم، تهران، آگه، صص 466ـ461. [29]. کُربن، هانری (1395). ارض ملکوت، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، چاپ اول، تهران، سوفیا. [30]. مجلسی، محمدتقی (1414ق). لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه، ج8، قم، اسماعیلیان. [31]. واینسهایمر، جوئل (1393). هرمنوتیک فلسفی و نظریۀ ادبی، ترجمۀ مسعود علیا، چاپ سوم، تهران، ققنوس. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 412 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 429 |