تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,521,065 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,637 |
بررسی عوامل زمینهساز معنا در نگرش ابوالحسین نوری و ویکتور فرانکل | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 4، دوره 52، شماره 1، شهریور 1398، صفحه 69-89 اصل مقاله (749.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2019.280899.629923 | ||
نویسندگان | ||
یاسمن سلمانی1؛ قدرت الله خیاطیان* 2 | ||
1دانشجوی دکتری عرفان و تصوف دانشگاه سمنان | ||
2دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
نوشتار حاضر با توجه به بحران معنوی و خلأ وجودی انسان معاصر عوامل زمینهساز معنا در آرای ابوالحسین نوری و ویکتور فرانکل را بررسی میکند. این پژوهش با روش توصیفی ـ مقایسهای نگاشته شده است و نتایج حاصل از آن نشان میدهد فرانکل با طرح نظریۀ ارادۀ معطوف به معنا، بر نقش محوری معنا در سلامت روان تأکید میکند و از روانشناسی تقلیلگرا فاصله میگیرد. او انسان را موجودی روحانی و نیازمند معنا معرفی میکند؛ معنایی که تجلی سطحی فرامعنا یا خداوند است. این امر روانشناسی او را به نگرش عرفانی نزدیک میکند و موجب مقارنهای مفهومی، در آرای او و ابوالحسین نوری میشود؛ تأکید بر آزادی، مسئولیت و گوشدادن به ندای وجدان که ارتباط با فرامعناست و نیز اشاره به جایگاه ویژۀ پذیرش رنج، انجام تجارب خاص در کشف معنا، از جمله این مقارنههاست. هرچند میزان تأکید آنها بر فرامعنا متفاوت است. متعلق عشق ابوالحسین نوری خداوند است و عشق به او موجب آزادی، ایثار و پدیدآورندۀ ارزشهای نگرشی است. اقتران آرای ابوالحسین نوری که در کتب تاریخی، در زمرۀ عقلای مجانین قرارگرفته است با شخصیت سالم در نگرش پدر رواندرمانی، قابل تأمل است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابوالحسین نوری؛ معنا؛ ویکتور فرانکل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of the Factors of Meaning in the Attitude of Abolhossein Noori and Victor Frankl | ||
نویسندگان [English] | ||
yasaman salmani1؛ Ghodratollah Khayatian2 | ||
1. PhD Candidate, Semnan University | ||
2Associate Professor, Department of Religions and Mysticism, Semnan University; | ||
چکیده [English] | ||
The present article, considering the spiritual crisis and the existential vacuum of contemporary man, examines the underlying factors of meaning in the opinions of Abolhossein Nouri and Victor Frankel. This research has been written by a descriptive-comparative method and the results show that Frankel emphasizes the central role of meaning in mental health and deviates from reductionist psychology by proposing a meaning-oriented theory. He identifies man as a spiritual being and in need of meaning, which is a superficial manifestation of meta-meaning or God. This brings his psychology closer to the mystical attitude and leads to conceptual congruencies between his and Abul Hussein Nouri's views. Emphasis on freedom, responsibility, and listening to the voice of conscience that relate to meta-meaning, as well as the special place of acceptance of suffering, are specific experiences in the discovery of meaning, including these congruencies. However, their emphasis on meta-meaning varies. The object of Abu al-Hussein's love is God and love for Him is creator of the freedom, sacrifice and attitudinal values. The views of Abolhossein Nouri, who is among of crazies- wises in historical book, can be attributed to a healthy personality in the attitude of the father of psychotherapy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Abolhossein Noori, Victor Frankl, Meaning | ||
مراجع | ||
[1]. اصفهانی، ابونعیم، (۱۴۰۹). حلیة الاولیاء و طبقاتالاصفیاء، بیروت . [2]. انصاری، خواجهعبدالله، (۱۳۶۲). طبقاتالصوفیه، تصحیح محمدسرور مولایی، تهران: نشر توس. [3]. زرینکوب، عبدالحسین، (۱۳۵۷). جستجو در تصوف ایران، تهران، امیرکبیر. [4]. ساعتچی، محمود، (۱۳۷۷)، نظریهپردازان و نظریهها در روانشناسی، تهران: سخن. [5]. سرّاج، ابونصر، (۱394)، اللُّمَع فی التصوف، ترجمه: قدرتالله خیاطیان، محمودخورسندی، سمنان: دانشگاه سمنان. [6]. سلمی، محمدبن حسین، (۱۴۰۶). طبقاتالصوفیه، حلب: چاپ نورالدین شریبه. [7]. شولتس، دوان، (1388). روانشناسی کمال، ترجمه گیتی خوشدل، تهران: پیکان. [8]. شیمل، آنهماری، (۱۳۷۴). ابعاد عرفانی اسلام، ترجمه: عبدالرحیم گواهی، تهران: نشر فرهنگ اسلامی. [9]. عطار، محمدبنابراهیم، (۱۳۷۸). تذکرة الاولیاء، به کوشش محمد استعلامی، تهران، زوار. [10]. غنی، قاسم، (1386). تاریخ تصوف در اسلام، تهران: زوار. [11]. فرانکل، ویکتور امیل، (1386). انسان در جستجوی معنا، ترجمه نهضت صالحیان و مهین میلانی، چ هجدهم، تهران، انتشارات درسا. [12]. ـــــــــــــــ ، (1372). پزشک و روح، ترجمه فرخ سیف بهزاد، تهران، انتشارات درسا. [13]. ـــــــــــــــ ، (1375). خدا در ناخودآگاه، ترجمه: ابراهیمیزدی، تهران، انتشارات رسا. [14]. ـــــــــــــــ ، (1381). انسان در جستجوی معنای غایی، ترجمه احمد صبوری و عباس شمیم، تهران، صدا ـ قصیده. [15]. فروید، زیگموند، (1342). آینده یک پندار، ترجمه: هاشم رضی، تهران، انتشارات آسیا. [16]. فریامنش، مسعود، (1386). نگاهی به معانی و مفاهیم معنیدرمانی« ارادۀ معطوف به معنی»، ماهنامۀ پژوهشی اطلاعات حکمت و معرفت، تهران، شماره ۵، صفحات55ـ60. [17]. محمدپوریزدی، احمدرضا، (1385). ویکتور امیل فرانکل: بنیانگذار معنا درمانی، تهران: نشر دانژه. [18]. معین، محمد (1375). فرهنگ فارسی، جلد6، تهران، امیرکبیر. [19]. نویا، پل، (1373). تفسیر قرآنی و زبان عرفانی، ترجمه: اسماعیلسعادت، تهران: دانشگاه تهران. [20]. ـــــــــــــــ ، (۱۳۶8). «رساله مقامات القلوب»، ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگزلو، مجلۀ معارف، دوره 6، شماره ۱ و ۲، فروردین ـ آبان، صفحات، 81ـ119. [21]. هجویری، علی بنعثمان، (۱۳۸۳) کشفالمحجوب، تهران: چاپ محمود عابدی. [22]. Boeree, George, (1998). Viktor Frankl (Personality Theories), Psychology Department, Shippensburg University. [23]. Smejda, Isabella, (2004). Frankls Logo therapy, Athabasca University. [24]. M. Hillman, (2004). Viktor E Frankl’s, Analysis And Logoterapy, Switzerland, Hill Company. [25]. Massignon, Louis, (1929). Recueil de textes inédits concernant l’histoire de la mystique en pays d’Islam., Paris, Geuthner.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 474 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 467 |