
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,911,138 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,959,938 |
فهم نقش سیاست بوروکراتیک در اجرای خطمشی-های عمومی در ایران: مطالعه موردی قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 4، 1398، صفحه 57-73 اصل مقاله (310.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jppolicy.2020.75194 | ||
نویسندگان | ||
اعظم میرزمانی* 1؛ سید حسین اخوان علوی1؛ ابراهیم حاجی نژادی2 | ||
1استادیار مدیریت دولتی پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری خطمشی گذاری عمومی پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
اجرای خطمشیهای عمومی با مشکلات بسیاری مواجه است. مشکلات اجرا، ریشه در عوامل متعددی دارد که سیاستهای بوروکراتیک از جمله آنهاست. هدف از تحقیق حاضر تبیین نحوۀ نقشآفرینی سیاست بوروکراتیک در اجرای قانون خصوصی سازی در ایران بود. رویکرد این تحقیق کیفی بود و با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. دادهها از طریق مصاحبه با نفراز 15 مدیران و دستاندرکاران خصوصیسازی گردآوری شد. یافتهها نشان داد بوروکراتها با اجرای این قانون امتیازات قابل توجهی را از دست میدهند. آنها عموما به منافع شخصی خود توجه دارند؛ حاضر به قبول مسئولیت و انجام احکام ریسکپذیر نیستند و میکوشند تا با تحریف و سانسور اطلاعات بنگاهها، تفسیر سوگیرانه از قانون، عدم انجام صحیح وظایف، اجرای نادرست احکام قانون و ساختار و سازماندهی نادرست اجرا منافع خود را حفظ یا تامین کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاست بوروکراتیک؛ خصوصیسازی؛ تحلیل محتوا؛ اجرای خطمشی؛ سیاستهای کلی اصل 44 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Understanding the Role of Bureaucratic Politics in Public Policy Implementation in Iran: Case study of the Law on the Implementation of General Principles of Article 44 of the Constitution | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Mirzamani1؛ seyyed hosein akhavan alavi1؛ Ebrahim Hajinezhadi2 | ||
1Assistant Professor Department of Public Administration, Management and accounting faculty, Farabi Campus, University of Tehran Iran | ||
2Student of Public Policy, Department of Public Administration and Manaegement, Faculty of Management and accounting, Farabi Campus, University of Tehran Iran | ||
چکیده [English] | ||
The implementation of public policies faces many problems. Implementation problems are rooted in a number of factors, including bureaucratic politics. The purpose of the present study is to explain the role of bureaucratic politics in the implementation of privatization law in Iran. The approach of this research is qualitative, and the method of qualitative content analysis has been used. Data collection tools were semi-structured interviews and Fifteen of the privatization managers and practitioners were selected for the interview. This study showed that bureaucrats lose significant benefits by privatization. In general, they care about their personal interests. They refuse to accept responsibility and execute risky verdicts. In order to safeguard their interests, they try to influence the privatization policy by distorting and censoring the firms' information, misinterpreting the law, failing to properly perform their duties, improperly enforcing the law, and creating the wrong structure and organization. Therefore, one of the main obstacles to the implementation of the privatization policy in Iran is bureaucratic politics. Understanding the actions and behaviors of bureaucrats and using appropriate strategies to manage them can reduce the difficulties of implementing this policy and increase the likelihood of its success. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bureaucratic politics, Privatization, Content analysis, Policy implementation, General Policies of Article 44 | ||
مراجع | ||
1- آل عمران، رویا و آل عمران، سیدعلی (1390). خصوصی سازی و سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی. مجله اقتصادی- ماهنامه بررسی مسائل و سیاستهای اقتصادی. شماره 12: 88- 73. 2- البرز، بنفشه و حقیقیوند، سارا (1389). اجتناب از فساد اداری در خصوصی سازی. نامه اتاق بازرگانی. شماره 510 : 39-28. 3- طباطبایی یزدی، رویا و مافی، فرزانه (1386). روشهای اجرایی شدن سیاستهای کلی اصل 44. مرکز تحقیقات استراتژیک. راهبرد شماره 46: 255-304. 4- کمیجانی، اکبر و همکاران(1382). ارزیابی عملکرد سیاست خصوصی سازی در ایران. وزارت امور اقتصادودارایی، معاونت امور اقتصادی. چاپ اول. 5- میرزمانی، اعظم؛ اسحاقی، محمد؛ کدخدا، نرگس. (بی تا). راهنمای عملی تهیه پیشنویس برنامههای ملی با تاکید بر بهبود اجرا. در دست انتشار. 6- نیومن، ویلیام لاورنس. (1393). روشهای پزوهش اجتماعی. فقیهی، ابوالحسن. عسل، آغاز. تهران: انتشارات ترمه. چاپ دوم. 7- هاولت، مایکل و ام رامش. (1380). مطالعه خط مشی عمومی. منوریان، عباس و ابراهیم گلشن. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی. 8 - Allison, Graham T. 1971. Essence of decision: explaining the Cuban missile crisis. Boston: Little, Brown
9 - Allison, Graham.T. and Morton H. Halperin (1972). Bureaucratic Politics: A Paradigm and Some Policy Implications. World Politics, 24, pp 40-79
10 - Bowornwathana, Bidhya and Ora-orn, Poocharoen. 2010. Bureaucratic Politics and Administrative Reform: Why Politics Matters. Public Organization Review 10:303-321
11 - Bradley, Faith. William, D. Schreckhise. Daniel, E Chand. (2017). Explaining States’ Responses to the REAL ID Act the Role of Resources, Political Environment, and Implementor Attitudes in Complying with a Federal Mandate. journal of the Knowledge Economy 8: 877-897
12 - Dahill – Brown, Sara E. and Lesley, Lavery. 2012. Implementing Federal Policy: Confronting State Capacity and Will. Politics & Policy, 40: 557-592.
13 - Downs, Anthony. 1967. Inside Bureaucracy. Boston: Little, Brown.
14 - Frederickson, H. George, Kevin B. Smith, Christopher W. Larimer and Michael J. Licari. 2012. The Public Administration Theory Primer. Boulder: Westview Press.
15 - Hoepfl, M.C. 1997. Choosing qualitative research: a primer for technology education researchers, Journal of Technology Education, 9: 47-63.
16- Hsiu-Fang, Hsieh and Shannon, Sarah. E. 2005. Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research. 15:1277-1288.
17- Ikeanyibe, Okechukwu Marcellus. 2018. Bureaucratic Politics and the Implementation of Liberalization Reforms in Nigeria: A Study of the Unbundling and Reorganization of the Nigerian National Petroleum Corporation. Politics and Policy 46:263-294.
18- Joaquin, M. Ernita.2009. Bureaucratic Adaptation and the Politics of Multiple Principals in Policy Implementation. The American Review of Public Administration. 39: 246-268.
20- Kraft, Michael E. and Scott, Furlong. 2004. Public policy: politics, Analysis and Alternatives. Washington, D.C. CQ Press/Sage.
21- Kvale, Steinar. 1996. Interviews: An Introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage.
22 - Lincoln, Y. and Guba, E. 1985. Naturalistic inquiry. Beverly Hills: CA: Sage.
23 - Niskanen, William. 1971. Bureaucracy and Representative Government. Hawthorne, NY: Aldine de Gruyter.
25 - Roulston, Kathryn. 2010. Considering quality in qualitative interviewing. Qualitative Research, 10:199-228.
26 - Tullock, Gordon. 1965. The Politics of Bureaucracy. Washington, DC: Public Affairs Press.
27 - Van De Walle, Nicolas.1989. Privatization in Developing Countries: A Review of the Issues. World Development. 17: 601-615.
28 - Yusran, Yusran, Muhammad Alif K. Sahide, Supratman Supratman, Adrayanti Sabar, Max Krott, Lukas Giessen. 2017. The empirical visibility of land use conflicts: From latent to manifestconflict through law enforcement in a national park in Indonesia. Land Use Policy 62: 302–315. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 873 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 956 |