تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,269 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,220,721 |
بررسی رابطه حاکمیت ملی-محلی در تهران بر پایه قانون اساسی | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 9، دوره 5، شماره 4، 1398، صفحه 165-185 اصل مقاله (518.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jppolicy.2020.75198 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین بوچانی* 1؛ نازنین دلنواز2؛ الهام نظری3 | ||
1دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید بهشتی | ||
2کارشناس ارشد برنامه ریزی توسعه منطقه ای دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ | ||
چکیده | ||
در این نوشتار، با توجه به شرایط موجود مدیریت کلانشهر تهران، موانع پیشروی اجرای قانون اساسی، با هدف تنظیم رابطه پایدار میان حاکمیت ملی و محلی بررسی میشود. قانون اساسی از خلال نظام شورایی رویکردی بر پایهی قدرت سپاری دارد اما مشکلات کنونی تهران به وجود اغتشاش در این رابطه دلالت دارد. از آنجا که مجموعهای از تنظیمات سیاسیِ رسمی و غیررسمی با میانجیگری تداخلات میانِ بسترِ ساختاری، فرهنگ سیاسی و بازیگران سیاسی، وجود دارد، بررسی موانع اجرای قانون اساسی بر اساس روابط میان ساختار، فرهنگ و عاملیت صورت میگیرد. این پژوهش از نوع کاربردی است. یافتهها بر اساس روش دلفی، از نظرات خبرگان بدست آمد و پس از اجرای سه راند با روش تحلیل محتوی کیفی دستهبندی و با آزمون فریدمن رتبهبندی شد. نتایج نشان داد که «تمرکزگرایی ساختار حاکمیت ملی به علت ترس از تضعیف قدرت» و «وجود اقتصاد سیاسی رانت پایه» در سطح ساختاری سبب اغتشاش در تنظیم رابطهی حاکیمت ملی و محلی در تهران شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
حاکمیت ملی؛ مدیریت محلی؛ روابط حاکمیت ملی و محلی؛ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of national and local sovereignty relationship in Tehran based on the constitution | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Hossein Boochani1؛ Nazanin Delnavaz2؛ elham nazari3 | ||
1Ph.D. in Geography and Urban Planning, Shahid Beheshti University | ||
2MA in Regional Development Planning, Allameh Tabatabai University | ||
3MA in Cultural Studies, Science and Culture University | ||
چکیده [English] | ||
Considering the conditions of Tehran metropolis management, the obstacles to implementation of the Constitution are identified with the aim of establishing a sustainable relationship between national and local sovereignty. Although, the constitution offers a power devolution based on the Soviet system, Tehran's disputes suggests disorderliness in this regard. Since there is a collection of formal and informal political settings, the obstacels can be investigated by the relationship between a set of Structure, Culture, and Agency. Based on the Delphi method, findings are obtained from the views of experts and are assorted by content analysis and ranked by Friedman test after three rounds. The results demonstrated that the barriers are “The centralization of the structure of national sovereignty due to fear of power weakening” and “a political rent-based economy” at the structural level which have caused turmoil in regulating the relationship between the national and local sovereignty in Tehran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
National sovereignty, Local Management, National and local sovereignty relationship, Islamic Republic of Iran constitution | ||
مراجع | ||
1 - اسدی، ایرج، 1383، راهبرد منطقه گرایی در حکمروایی مناطق کلانشهری، فصلنامه مدیریت شهری، 5 (17)، 32-45. 2 - بوچانی، محمدحسین، صرافی، مظفر، توکلی نیا، جمیله، دشتی، علی، 1396، تحلیل ساختاری حاکمیت ملی و مدیریت محلی در قانون اساسی جمهوری اسلامیایران در پرتو رویکرد حکمروایی شایسته شهری، فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، دوره نهم، شماره دو، ۲۰۹-234. 3 - فریدمن، جان، 1388، الگوی نااقلیدسی در برنامه ریزی، مجموعه مقالات نظریهها برنامه ریزی شهری، عارف اقوامیمقدم، انتشارت آذرخش، تهران. 4- Boone, C., 1998, State building in the African countryside: structure and politics at the grassroots. Journal of Development Studies, 34(4), 1-31.
5- Crook, R.C., Sverrisson, A. S., 2001, Decentralization and poverty alleviation in developing countries: a comparative analysis or is West Bengal unique, Brighton, Institute of Development Studies.
6- De Visser, J., 2010, Local government reform in Zimbabwe: a policy dialogue. Cape Town, Community Law Center.
7- DiGaetano, A., Strom, E, 2003, Comparative urban governance; An integrated approach, Urban Affairs Review, 38(3), 356-395.
8- Dyzenhaus, D., 2001, Hobbes and the legitimacy of law, Law and Philosophy, 20(5), 461-98.
9- Gordon, T.J., 2003, Futures research methodology, Washington DC, World Federation of UN Associations.
10- Jacobs, J., 1961, The death and life of great American cities, New York, Random House.
11- James, C., 1998, Scott’s seeing like a state: how certain schemes to improve the human condition have failed, New Haven CT, Yale University Press.
12- Magnusson, W., 2008, Seeing like a state, seeing like a city, Annual Meeting of the Canadian Political Science Association, Vancouver BC, University of British Columbia.
13- Magnusson, W., 2013, Politics of urbanism: seeing like a city, International Journal of Urban and Regional Research, 37(2), 367–823.
14- Norman, E.R., 2007, The Roman Catholic Church: an illustrated history, California, University of California Press.
15- Ogborn, M., 1991, Local power and state regulation in the nineteenth century, Transactions of the Institute of British Geographers, Britain, 17(2), 215-226.
16- Okoli, C., Pawlowski S.D., 2004, The Delphi method as a research tool: an example, design considerations and applications, Information & Management, 42, 15-29.
17- Political and Constitutional Reform Committee, 2013, Prospects for codifying the relationship between central and local government: report and appendix, together with formal minutes, Volume 1, London, The Stationery Office.
18- Sennett, R., 2010, The uses of disorder: personal identity and city life, New York, Vintage Books. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 493 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 517 |