تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,582 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,221,231 |
تحلیلی بر سیاستهای حمایت از تولید و توصیههایی برای بهبود آن؛ مطالعه موردی: صنعت خودروسازی ایران | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 11، دوره 5، شماره 4، 1398، صفحه 211-240 اصل مقاله (603.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jppolicy.2020.75203 | ||
نویسندگان | ||
محمد ندیری* 1؛ علینقی امیری2؛ برزین جعفرتاش امیری3 | ||
1استادیار مدیریت مالی پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
2استاد مدیریت دولتی پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت دولتی پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
صنعت خودروسازی ایران، علیرغم بهرهمندی از انواع حمایتهای دولتی در طول سالهای متمادی، هنوز توانایی رقابت با خودروسازان تراز اول دنیا را به دست نیاورده است. تحلیل چالشهای دولت در کارآمد سازی سیاستهای حمایتی یا همان مدیریت رانت در صنعت یادشده، مسئله اصلی این پژوهش است. با توجه بهمرور ادبیات صورت گرفته، چهارچوب مدیریت رانت توسعهای برای پاسخ به مسئله انتخاب شد. جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه با ذینفعان و همچنین بررسی اسناد و مدارک در سه سطح سیاست، سیاستگذاری و صنعت انجام گرفت. در سطح سیاست، تغییرات سیاسی موجب بیثباتی مدیریتی در صنعت شده و شرایط بینالمللی نامناسب، همکاری با خودروسازان بینالمللی را با مشکل مواجه کرده است. بیثباتی اقتصاد کلان هم بر مشکلات این صنعت افزوده است. در سطح سیاستگذاری، سیاستهای حمایتی فعلی به دلایلی چون بیقیدوشرط بودن، عدم تعیین بازه زمانی مشخص، عدمحمایت از فعالیتهای جدید و ... در تشویق یادگیری کارآمد نیستند. همچنین عدم تعیین تکلیف صنعت خودروسازی در انتخاب میان راهبرد توسعه برند ملّی یا تولید محصولات برندهای جهانی، موجب عدم تمرکز در سرمایهگذاریها شده است. در سطح صنعت، توانمندی پایین فنآوری و سازمانی مانع جذب فنآوریهای مختلف میشود. ساختار مالکیتی ازیکطرف زمینه دخالت دولت در صنعت را فراهم کرده و از طرف دیگر، بخش زیادی از سرمایه خودروسازان را در پدیدهای به نام سهامداری چرخهای بلوکه کرده است. در تحلیل مدیریت رانت صنعت خودروسازی میتوان گفت که مراحل اولیه رشد و توسعه صنعت خودرو با کمک و هدایت دولت اتفاق افتاده، ولی برای ارتقای کمّی و کیفی صنعت خودروسازی و حرکت به سمت فعالیتهای پیچیدهتر، مکانیزمهای مدیریت رانت در سه سطح سیاست، سیاستگذاری و صنعت نیازمند تحولات جدی است. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاست صنعتی؛ مدیریت رانت؛ صنعت خودروسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An analysis of supportive policies: The case of Iran automotive industry | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad nadiri1؛ Alinaghi Amiri2؛ Barzin Jafartash Amiri,3 | ||
1faculity member at univercity of tehran | ||
2faculty member of College of Farabi | ||
3PhD candidate at College of Farabi | ||
چکیده [English] | ||
Despite benefiting from a variety of government support over the years, Iran's automotive industry has not yet been able to compete with world-class automakers. Analyzing the government's challenges for effective supportive policies in the automotive industry, or what we call it here developmental rent management, is the main focus of this study. According to the literature review, the framework of developmental rent management was chosen to address the research problem at three levels: political context, organizational and institutional structures, and market and industry structure. Interviewing and documents were used. According to interviews and document reviews, the challenges of rent management are categorized into three levels: Politics, policy and industry. At politics level, political change has caused managerial instability in the industry, and difficult international conditions have made cooperation with international automakers difficult. Macroeconomic instability has added to the industry's problems. At the policy level, current support policies are not effective in encouraging learning for reasons such as unconditionally, lack of specific timeframe, lack of support for new activities, and so on. Lack of focus on the automotive industry in the choice between a domestic brand development strategy and the production of global brands strategy has led to waste on investments. At the industry level, low technology and organizational capability hinder the absorbing different technologies. Ownership structure on the one hand has ease the way for government intervention in the industry and, on the other hand, has blocked much of the automakers' capital in a phenomenon called cyclic shareholding. In the analysis of automobile industry rent management, it can be said that the early stages of development of the automobile industry took place with the help and guidance of the government, but for moving to more sophisticated activities, rent management mechanisms at three levels of politics, policy and industry needs serious reforms. ز | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Industrial Policy, Rent Management, Auto Industry | ||
مراجع | ||
1 - انجمن خودروسازان (1398)، سابقه امر قیمتگذاری. 2 - بحرینیان (1391)، «اقتصاد ایران، رشد یا توسعه؟ بازنگری مسیر طی شده یک نیاز است یا الزام؟ شایستگی و بایستگی در چیست؟»، نشست تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی. 3 - قربانی (1394)، هزینه تأمین مالی در قیمت تمام شده خودرو ۲۵ درصد است، برگرفته از خبرگزاری ایلنا؛ 19 مهر 1394. 4 - شجاعی، سعید. اژدری، علیاصغر (1397)، «بررسی آشفتگیها در بازار خودرو و راهحلهای فوری تسویه بازار، مرکز پژوهشهای مجلس»، کد موضوعی 310، شماره مسلسل: 16377. 5 - کمیسیون اقتصاد کلان-اتاق ایران (1392)، «اقتصاد ایران در نبود راهبرد توسعه: نگاهی مصداقی به صنعت خودرو». 6 - مجلس شورای اسلامی، «خلاصه گزارش هیئت تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی کشور»، اردیبهشت ۱۳۸۳، صفحه ۳۵ 7 - عابدی جعفری و دیگران (1390)، «تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی»، اندیشه مدیریت راهبردی، ش10، 151-198. 8 - یعقوبی (1396)، داستان ۱۲ بار ادغام و تفکیک/ چه بر سر وزارت صنعت خواهد آمد؟ برگرفته از سایت خبرگزاری مهر؛ 31 خرداد 1396. 9- Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
10- Chang, H. J. (2002). Kicking away the ladder: development strategy in historical perspective. Anthem Press.
11- Chang, H. J. (2010). How to 'do' a developmental state: political, organisational and human resource requirements for the developmental state. Constructing a democratic developmental state in South Africa: Potentials and challenges, 82-96.
12- Evans, P. (1995). Embedded Autonomy: States and Industrial. Transformation. Princeton.
13- International Organization of motor Vehicle Manufacturer (OICA), 2010, Paris.
14- Hausmann, R., & Rodrik, D. (2003). Economic development as self-discovery. Journal of development Economics, 72(2), 603-633.
15- Khan, M. (2010). Political settlements and the governance of growth-enhancing institutions.
16- Khan, M. H. (2013). Technology policies and learning with imperfect governance. In The Industrial Policy Revolution I (pp. 79-115). Palgrave Macmillan, London.
17- Khan, M. H. (2015). Supporting Inclusive Growth, Effective Policy Design for Developing Medium Technology Sectors: Application to Vietnam.
18- Khan, M. H. (2019). Knowledge, skills and organizational capabilities for structural transformation. Structural Change and Economic Dynamics, 48, 42-52.
19- Lall, S. (2003). Reinventing industrial strategy: The role of government policy in building industrial competitiveness.
20- Lin, J. Y. (2012). New structural economics: A framework for rethinking development and policy. The World Bank.
21- Lal, D. (2000). The Poverty of" development Economics" (No. 16). mit Press.
22- Ngo, N. T. H. (2013). Technology adoption in rent seeking economies: The case of Vietnam (Doctoral dissertation, SOAS, University of London).
23- Ngo, C. N. (2013). Developmental Rent Management Analysis. In 15th Conference of the Association of Heterodox Economics, London Metropolitan University, London, July (pp. 4-6).
24- Rodrik, D. (2004). Industrial policy for the twenty-first century.
25- Rodrik, D. (2009). Industrial policy: don’t ask why, ask how. Middle East Development Journal, 1(1), 1-29.
26- Stiglitz, J. E., & Greenwald, B. C. (2014). Creating a learning society: A new approach to growth, development, and social progress. Columbia University Press.
27- Wade, R. H. (2012). Return of industrial policy?. International review of applied economics, 26(2), 223-239.
28- World Bank. (2017). The Worldwide Governance Indicators (WGI).
29- World Bank. (2016). Doing business 2017: Equal opportunity for all. World Bank Publications. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,058 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 980 |