![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,089 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,413 |
روش فکری و استنباطی مکتب تفکیک در مقایسه با اخباریگری | ||
مجله علمی "پژوهشهای فقهی" | ||
دوره 17، شماره 3، مهر 1400، صفحه 1025-1054 اصل مقاله (775.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jorr.2020.297734.1008722 | ||
نویسندگان | ||
معصومه سادات فرحی* 1؛ محمد جواد حیدری خراسانی2 | ||
1دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق، دانشکده الهیات ، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
2استادیار، دانشکده الهیات ، دانشگاه قم ،قم ، ایران | ||
چکیده | ||
مکتب تفکیک، مکتب نوظهوری است. برخی آن را نه مکتبی جدید، بلکه ادامۀ همان «مکتب معارفی خراسان» یا «مکتب معارف اهل بیت(ع)» میدانند که آغاز آن به عصر میرزا مهدی غروی اصفهانی برمیگردد. شالودۀ فکری این مکتب، معرفی قرآن و سنت بهعنوان تنها منابع شناخت است. مخالفان، آن را نواخباریگری میدانند، زیرا تأکید این مکتب بر استناد به ظواهر قرآن و سنت بهعنوان تنها منابع شناخت، رواج ظاهرگرایی در این مکتب را به ذهن میآورد. دو نقطۀ افتراق مهم بین این دو وجود دارد؛ یکی آنکه مکتب تفکیک برخلاف اخباریگری برای عقل در مراتبی اعتبار قائل است. دیگر آنکه برخلاف اخباریگری اجتهاد و علم اصول را رد نمیکند، هرچند نتیجۀ آرای آن تحدید و تضعیف علم اصول باشد. با وجود این نقطۀ اشتراک انکارناپذیر آن دو مکتب نصگرایی و تأکید بر استناد به ظواهر آیات و روایات است. | ||
کلیدواژهها | ||
اخباریگری؛ استنباطی؛ تفکیک؛ روش فکری؛ نصگرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Method of Thinking and Inferring of Separation School in Comparison with Traditionalism | ||
نویسندگان [English] | ||
Ma'sumeh Sadat Farahi1؛ Mohammad Javad Heydari Khorasani2 | ||
1Ph.D Student, Jurisprudence and Principles of Islamic Law, Faculty of Theology, University of Qom, Qom, Iran | ||
2Assistant Professor, Faculty of Theology, University of Qom, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The school of separation is a new school. It is considered by some scholars to be the continuation of “Learning School of Khorasan” or “Learning school of Ahl-ul-Bayt (AS)”, which began at the time of Mirza Mahdi Gharavi Isfahani, but not a new school. It is based on the idea of introducing the Holy Quran and the Sunnah as the only sources of knowledge. The school of separation is considered by the opponents as the new variation of traditionalism, because its emphasis on citation to the appearance of the Holy Quran and the Sunnah as the only sources of knowledge reminds of the promotion of externalism. There are two basic differences between two schools of separation and traditionalism. First, the separation school, contrary to traditionalism, accepts the function of wisdom in some stages. Second, it does not deny ijtihad and principles of Islamic jurisprudence (Osul) as traditionalism does, even if they result in the limitation and weakening of the principles of Islamic jurisprudence. However, the most common undeniable characteristic of these two schools is textualism and their emphasis on the citation to the appearance of the verses of the Holy Qurans and Islamic traditions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Method of Thinking, Inferring, Separation, Traditionalism, Textualism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 270 |