تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,672 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,372 |
کیفرهای تاریخی و شرعی در پرتو نظریۀ «روح شریعت» | ||
مجله علمی "پژوهشهای فقهی" | ||
مقاله 9، دوره 17، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 205-226 اصل مقاله (750.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jorr.2020.300766.1008783 | ||
نویسندگان | ||
سید محمد موسوی مقدم1؛ سمیه آقایی نژاد* 2 | ||
1استادیار، دانشکدۀ الهیات، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2دانشآموختۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
هر نظم قاعدهگذار، باید دارای اصولی بنیادین باشد که بتوان بر اساس آن به پیریزی «ساختار»، «تبیین و ایضاح الفاظ و نهادههای مبهم و نیازمند تفسیر» و نیز «حل تزاحمات و موانع پیشروی در اجرای گزارهها» و «بازآفرینی دادهها و گزارهها بنا بر تحولات اجتماعی» پرداخت. در این میان، مکاتب مختلف، در خصوص هر یک از این مؤلفهها، رهیافتهای متعددی برگزیدهاند؛ اما در مشرب فقهی بهنظر میرسد که «الگوی روح شریعت» تمامی موارد پیشگفته را در نظر بگیرد. نگاشتۀ پیشرو، تبیین و ساماندهی نظری «روح شریعت» را بهعنوان یک روش در فقه کیفری، مسئلۀ خود قرار میدهد و پایش «روح شریعت»، فقه کیفری را از «ساختارگریزی»، «وحدت رویّه در حل تزاحمات» و «ایستایی شکل کیفر» دور میکند. بر مبنای این اهمیت و هدف، نوشته پس از مقدمات حجیت روح، به پایش درجۀ امکانپذیری تمسک به «روح»، اقتضائات آن و نیز تمییز بنیان کیفرهای تاریخی و شرعی میپردازد. بهنظر میرسد وفق مطالعۀ کتابخانهای، «روح شریعت»، بر پایۀ تفسیر ذاتی و عرضی از آوردههای نصوص فقه کیفری، در وجوه سهگانه «تقنین»، «تفسیر» و «تزاحم» دارای آوردههایی بیبدیل در مقابل نگاه تعبدی به فقه جزایی است. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی مقاصدی؛ تنش تعبد و مقصد؛ ذاتی و عرضی در کیفر؛ روح شریعت؛ فقه کیفری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Historical and Legal Punishments in the Light of the Theory of the Spirit of Shari'a | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Mohammad Musavi Moqaddam1؛ Somayyeh Aqaie Nejad2 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Theology, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
2M.A., Faculty of Law and Political Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Each rule of law must have fundamental principles that can be used to “found an structure", "explain and clarify obscure words and inputs", "resolve disputes and obstacles to progress in the implementation of the proposition", and "recreate data and propositions according to social developments". Meanwhile, different schools have chosen several approaches to each of these components. However, it seems that in jurisprudential view the "model of the spirit of the Shari'a" can take into account all the above-mentioned cases. The present article considers the theoretical explanation and organization of the "spirit of the Shari'a" as a method in the criminal jurisprudence of its problem. The monitoring of the "spirit of the Shari'a", takes away the criminal jurisprudence from “deconstructionism”, the "unity of procedure in resolving of conflicts” and “stagnation of the form of punishment”. According to this significance and purpose, after discussing the preliminaries of the authority of the soul, the text monitors the degree of possibility of relying on the "soul", its requirements, as well as distinguishing the basis of historical and religious punishments. According to the library studies, it seems that “the spirit of the Shari'a” have unique outcomes based on the inherent and accidental interpretation of the outcomes of the criminal jurisprudence texts in the aspects of "legislation", "interpretation" and "contradiction" against devotional views on criminal jurisprudence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Spirit of Shari'a, Tension of Worship and Destination, Inherent and Accidental in Punishment, Model of Intentions, Criminal Jurisprudence | ||
مراجع | ||
الف) فارسیالف-1) کتب
11. المکی العاملی، محمد (1372). القواعد و الفوائد، ترجمۀ سید مهدی صالحی، چ اول، مشهد: دانشگاه فردوسی.
الف-2) مقالات13. سلیمانی، مرتضی؛ سلیمانی، یاسر (1393). بررسی ورود به حریم خصوصی در فعالیتهای اطلاعاتی - امنیتی در چارچوب اصول و قواعد فقهی، کاوشی نو در فقه، سال بیستویکم، شمارۀ چهارم: 35 - 53. 14. عامرینیا، محمد باقر؛ جمادی، علی (1396). استناد به روح قانون در دادرسی، مجلۀ مطالعات حقوقی دانشگاه شیراز، دورۀ نهم، شمارۀ اول: 23 - 50.
ب) منابع عربی42. الغزالی، ابوحامد محمدبن محمد (2008). المستصفی من علم الاصول، دراسة و تحقیق الدکتور حمزةبن زهیر حافظ، الطبعة الثانیة، مدینه: شرکة المدینة المنورة للطباعة.
44. کیکلدی العلائی، صلاحالدین خلیلی (1425 ق). المجموع المذهب فی قواعد المذهب، تحقیق: مجید علی العبیدی و احمد عباس، چ اول، عمّان، دار عمار و مکة المکرمّة، المکتبة المکیّة.
References
10. Al-Khoei, Abu al-Qasim (1996). Misbah al-Osul. Qom, Davari Bookstore. (in Arabic)
11. Al-Khorasani (Akhund), Mohammad Kazem (1988). Sufficiency of Principles, Qom, Al-Bayt. (in Arabic)
12. Allal Fasi (n.d.). Maqased al-sharia va makaremoha, n.p.. (in Arabic)
13. Allama Hali, Hassan Ibn Yusuf (n.d.). Qavaed al-ahkam. Qom, Islamic Publishing Office. (in Arabic)
14. Al-Makki Al-Ameli, Muhammad (1994). Rules and benefits, translated by Seyyed Mehdi Salehi, Mashhad, Ferdowsi University, Ch1. (in Persian)
15. Al-Rahmani, Noor al-Haqq (1985). Islamic Penalties between Prayer and Truth, Islamic Ba'ath Magazine, India, Volume 30, Number 5, 98-63. (in Arabic)
16. Amadi, Seif al-Din. Rulings on the principles of rulings. Beirut, Scientific Library. (in Arabic)
17. Ameli, Hurr (1983). Shiite means. Beirut, Dar Al-Ahya Al-Tarath Al-Arabi, Third Edition. (in Arabic)
18. Amerinia, Mohammad Baqir; Jamadi, Ali (2018). Invoking the spirit of the law in litigation. Journal of Legal Studies, Shiraz University, Volume 9, Number 1, 50-23. (in Persian)
19. Bahrani, Yusuf (1985). Al-Hadaiq Al-Nadhara, Qom, Islamic Publications Office, First Edition. (in Arabic)
20. Duff, Antony (2013). Theories of Criminal Law, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Available at:http://plato.stanford.edu/ archives/sum2013/entries/criminal-law. (in English)
21. Fallahi, Ahmad (2014). Criminal investigation of apostasy. Studies of Islamic jurisprudence and law, Volume 5, Number 9, 134-115. (in Persian)
22. Golpayegani, Seyed Mohammad Reza (1991).Al-dorr al-manzood fi ahkame al-hodod, Qom, Dar al-Quran al-Karim, first edition. (in Arabic)
23. Haeri, Abdul Karim (unpublishe), D0rar-al-favaed, Qom, published by Mohammad Mo'men Qomi. (in Arabic)
24. Halli, Hassan Ibn Yusuf (1996). Commentary of the teachers. Tehran, Ministry of Culture, First Edition. (in Arabic)
25. Hassani, Ismail (2005). The purposes of Shari'a from the point of view of Ibn Ashur. Translated by Mehdi Mehrizi, Tehran, Sahifa Kherad, Ch. (in Persian)
26. Hazli, Yahya bin Saeed (1986). Comprehensive for the public. Beirut, Dar Al-Azwa, Second Printing. (in Arabic)
27. Ibn Idris, Mansour (1989). Al-Sarawi Al-Hawi. Qom, Islamic Publications, Second Printing. (in Arabic)
28. Imam Khomeini, Seyyed Ruhollah (1368).sahifeh noor, Tehran,may God have mercy on him) publications. (in Persian)
29. Jamil, Saliba (1990). Philosophical culture. Translated by Manouchehr Sanei Darreh Bidi, Tehran, Hekmat Publications, Ch III. (in Persian)
30. Javadi Amoli, Abdullah (2000), Thematic Interpretation of the Holy Quran, Nature in the Quran. Qom, Esraa Publications, Ch1. (in Persian)
31. Jovini, Abu al-Ma'ali (1980), al-borhan, Cairo, Dar al-Ansar, second obedience. (in Arabic)
32. Kennard, K. (1989). The Victims Veto: A way to Increase Victim Impact on Criminal Case Dispositions, California Law Review, 77 (2), 417-450. (in English)
33. Kikldi Al-Alai, Salahuddin Khalili (2004). The totality of religion in the rules of religion. Research: Majid Ali Al-Obaidi and Ahmad Abbas, Amman, Dar Ammar and Makkah, Makkah Library, Ch1. (in Arabic)
34. Makarem Shirazi, Nasser (1997). Anwar al-Fiqh, the book of limits and punishments. Qom, Imam Ali Ibn Abitaleb School. (in Arabic)
35. Mir Ali, Ehsan (2009). Public destinations for Islamic law, between the original and the contemporary. Damascus, Dar al-Thaqafah for all, first edition. (in Arabic)
36. Montazeri, Hossein Ali (2009). Islamic licenses and human rights. Qom, Purple of Knowledge, Ch. (in Persian)
37. Mousavi Khomeini, Ruhollah (1989). al-bei. Qom, Ismailis, second edition. (in Arabic)
38. Pfeiffer, C., Windzio, M. and Kleimann, M. (2005). Media use and its impacts on crime perception, sentencing attitudes and crime policy. European Journal of Criminology, 2(3), 259-285. (in English)
39. Qomi, Ali Ibn Ibrahim (1958). Interpretation of Qomi. Qom, Allameh Qom Publications, Ch III. (in Arabic)
40. Rahmani, Mohammad (2004). Recognition of the rulings issued by the infallibles. Qom, Book Garden, Ch1. (in Persian)
41. Saadi Al-Hiti, Abdul Hakim Abdul Rahman (1406). Topic issues in comparison. Beirut, Dar al-Bashir al-Islamiya, first edition. (in Arabic)
42. Saadi, Abdul Hakim (1986). Discussions of the cause in comparison with the fundamentalists. Beirut, Dar al-Bashair, first edition. (in Arabic)
43. Salamah, Ma'mun Muhammad (1979). The law of punishments of the general section. Egypt, Dar al-Fikr al-Arabi. (in Arabic)
44. Shafiee Sarvestani, Ebrahim and others (1998). The law of diyat and the requirements of time. Tehran, Presidential Strategic Research Center, Ch1. (in Persian)
45. Sobhani, Jafar (1986). Sources of Islamic jurisprudence, Beirut, Dar Al-Azwa ', third edition. (in Arabic)
46. Sobhani, Jafar (1998). Forough Eternity. Qom, Islamic Propaganda Office, Ch II. (in Persian)
47. Soleimani, Morteza; Soleimani, Yaser (2015). Investigating the invasion of privacy in intelligence-security activities within the framework of jurisprudential principles and rules. New Exploration in Jurisprudence, Year 21, Number 4, 53-35. (in Persian)
48. Stephanie, Gaston, Georges Lavoisier and Bernard Bullock (1998). General criminal law. Translated by Hassan Dadban, Tehran, Allameh Tabatabaei University, Vol 1. (in Persian)
49. Tabatabai, Seyed Ali (1984). Riyadh Matters. Qom, Al-Bayt, first edition. (in Arabic)
50. Tusi (Sheikh) (1946). Tahdhib al-Ahkam. Beirut, Islamic Library. (in Arabic)
51. Tusi (Sheikh) (1967). Prolonged in the jurisprudence of the Imam. Tehran, Mortazavi Library for the Revival of Al-Jaafari Works, Second Edition. (in Arabic)
52. Yubi, Muhammad Sa'd ibn Ahmad ibn Mas'ud (2013). Intentions of Islamic Sharia. Saudi Arabia, Dar Ibn Al-Jawzi, Third Edition. (in Arabic)
53. Zahili, Wahba (2000). Principles of Islamic jurisprudence. Beirut, Dar al-Fikr al-Maasir, second obedience. (in Arabic)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 460 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 383 |