تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,512 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,129,418 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,236,342 |
شناسایی و اولویتبندی انگیزههای کارآفرینان خطمشی در عرصة خطمشیگذاری عمومی ایران | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
دوره 19، شماره 4، دی 1400، صفحه 631-653 اصل مقاله (638.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2020.295114.1007968 | ||
نویسندگان | ||
رضا اشگرف* 1؛ علی حمیدی زاده2؛ حسن دانایی فرد3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت تصمیمگیری و خطمشیگذاری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
3استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در این نوشتار نتایج بررسی انگیزههای کارآفرینان خطمشی، با رویکرد ترکیبی از راهبردهای دلفی و فرایند تحلیل سلسلهمراتبی، ارائه شده است. روش تحقیق از نوع توصیفیـ پیمایشی و انتخاب خبرگان به صورت نمونهگیری قضاوتی بود. بر اساس یافتههای دلفی در این پژوهش، خبرگان در مجموع 21 انگیزه را در بروز رفتارهای کارآفرینانه در عرصة خطمشیگذاری عمومی ایران مؤثر تشخیص دادند. بر مبنای نتایج فرایند تحلیل سلسلهمراتبی، به ترتیب، انگیزههای معنوی و اعتقادی و ایدئولوژیک (متعالی)، انگیزههای حرفهای، و انگیزههای فردی در انگیزش کارآفرینان خطمشی در خطمشیگذاری عمومی مؤثر است. ضمن اینکه در کل سیستم «ادراک کارآفرینان خطمشی از خداوند به عنوان تنها مرجع قدرت واقعی و اهمیت وجدان» دارای بیشترین تأثیر و «پیشرفت شغلی و ارتقای رتبه و قدرت اجرایی» و «خودمهمپنداری» دارای کمترین تأثیر در انگیزش کارآفرینان خطمشی بودهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزههای کارآفرینان خطمشی؛ خطمشیگذاری عمومی؛ دلفی؛ فرایند تحلیل سلسلهمراتبی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Identification and Prioritization of Policy Entrepreneurs’ Motivations in the Public Policymaking Arena in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Eshgarf1؛ Ali Hamidizadeh2؛ Hasan Danaee Fard3 | ||
1PhD Student of Public Administration, Decision Making, and Public Policy, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
2Assistant Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
3Professor, Department of Public Administration, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this article, the results of the examination of the policy entrepreneurs’ motivations through a combination of Delphi strategies and analytic hierarchy process are given. Research method of the study was descriptive-survey, and the selection of experts was done through judgmental sampling. Based on the Delphi findings, the participating experts deemed 21 motivations effective on the manifestation of entrepreneurial behaviors in the public policymaking arena in Iran. Moreover, according to the analytic hierarchy process results, spiritual, doctrinal, and ideological (i.e., sublime) motivations, professional motivations, and individual motivations have been effective on motivating policymaking entrepreneurs in the public policymaking arena. Furthermore, throughout the system, “the policy entrepreneurs’ perception of God as the only real source of power as well as the importance of conscience” has had the highest effect and “professional progression, promotion, and administrative power” and “excessive self-esteem” have the least effect on motivating the policy entrepreneurs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
policy entrepreneurs’ motivations, public policymaking, Delphi, analytical hierarchy process (AHP) | ||
مراجع | ||
الوانی، سید مهدی؛ شریفزاده، فتاح (1394). فرایند خطمشیگذاری عمومی، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
الوانی، سید مهدی (1395). کارآفرین سیاسی؛ بازیگر تحولآفرین عرصة سیاستگذاری، سیاستگذاری عمومی، دوره 2، شماره 1، صفحات 81 ـ 91.
احمدی، نسیبه (1388). «معرفی و نقد روش دلفی»، کتاب ماه علوم اجتماعی، دوره 13، شماره 10، صفحات 100 ـ 108.
غلامی، محمدحسین؛ تیمور فرهوش؛ آریانی، جهانبخش (1384). کاربرد روش دلفی در تعیین اولویت اهداف استراتژیک مدیریت HSE صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی، اولین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE، 7 تا 11 اسفند، تهران، صفحات 2 ـ 16.
قدسیپور، سید حسن (1390). فرایند تحلیل سلسلهمراتبی، چاپ 9، تهران، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
مشایخی، علینقی؛ علیاکبر فرهنگی؛ منصور مؤمنی؛ علیدوستی، سیروس (1384). بررسی عوامل کلیدی مؤثر بر کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی ایران: کاربرد روش دلفی، مدرس علوم انسانی، شماره 42، صفحات 191 ـ 232.
مهیمنی، محسن (1393). جای خالی کارآفرین سیاسی در حوزة سیاستگذاری، برگرفته از http://ippra.com/policy/2014-02-18-10-39-03/2014-02-18-10-45-24/388-moheimany.html
References
Ahmadi, N. (2009). Introducing and Criticizing the Delphi Method, The Month Book of Social Science, 13 (10). 100-108. (in Persian)
Alvani, S. M. & Sharifzadeh, F. (2015). The process of public policy, Tehran, Allameh Tabatabai University Press. (in Persian)
Alvani, S. M. (2016). Political Entrepreneur; A Transforming Actor in the Policy Arena, Journal of Public Policy Research, 2 (1). 81-91. (in Persian)
Anderson, E. (2013). Policy Entrepreneurs and Institutional Change: The politics of nineteenth-century child labor reform in Germany and the US (Doctoral dissertation, Northwestern University).
Cohen, N. (2016). Policy entrepreneurs and agenda setting, In Handbook of public policy agenda setting, Edward Elgar Publishing.
Cohen, N. & Naor, M. (2013). Reducing dependence on oil? How policy entrepreneurs utilize the national security agenda to recruit government support: The case of electric transportation in Israel, Energy Policy, 56. 582-590.
Crow, D. A. (2010). “Policy entrepreneurs, issue experts, and water rights policy change in Colorado”, Review of Policy Research, 27 (3). 299-315.
Dahms, H. F. (1995). From creative action to the social rationalization of the economy: Joseph A. Schumpeter's social theory, Sociological Theory, 13 (1). 1-13.
Felsher, R. A. (2015). Policy entrepreneurship: A descriptive portrait of higher education leaders, Florida Atlantic University.
Ghodsipour, S. H. (2011). Analytical Hierarchy Process, Tehran, Amir Kabir University of Technology Press. (in Persian)
Gholami, M.H., Faroush, T., & Ariani, J. (2005). Application of Delphi Method in Prioritizing Strategic Goals of HSE Management in Oil, Gas and Petrochemical Industries, FirstNational Conference on Safety Engineering and Management, March 7-11, Tehran. 2-16. (in Persian)
Hasson, F., Keeney, S., & McKenna, H. (2008). Research guidelines for the Delphi survey technique, Journal of Advanced Nursing, 32 (4). 1008-1015.
King, P. J. (1988). Policy entrepreneurs: Catalysts in the policy innovation process (Doctoral dissertation, University of Minnesota).
King, P. J. & Roberts, N. C. (1992). An investigation into the personality profile of policy entrepreneurs, Public Productivity & Management Review, 16 (2). 173-190.
Kingdon, J. (2002). “The reality of public policy making”, Ethical dimensions of health policy. 97-116.
Mashayekhi, A.N., Farhangi, A.A., Momeni, M., & Alidousti, S. (2005). Investigating Key Factors Affecting Information Technology Application in Iranian Governmental Organizations: Application of the Delphi Method, Quarterly Journal of Humanities, 42. 231-221. (in Persian)
Mintrom, M. (1997). Policy entrepreneurs and the diffusion of innovation, American Journal of Political Science, 41 (3). 738–770.
Mintrom, M. A. (1995). Policy entrepreneurship in theory and practice: A comparative state analysis of the rise of school choice as a policy idea (Doctoral dissertation, State university of New York).
Moheimani, M. (1393). The vacancy of a political entrepreneur in public policy, Retrieved from http://ippra.com/policy/2014-02-18-10-39-03/2014-02-18-10-45-24/388-moheimany.html. (in Persian)
Roberts, N. C. & King, P. (1989). Public entrepreneurship: a typology.
Schmidt, R. C. (1997). Managing Delphi surveys using nonparametric statistical techniques, Decision Sciences, 28 (3). 763-774.
Schneider, M. & Teske, P. (1992). Toward a theory of the political entrepreneur: evidence from local government, American Political Science Review, 86 (3). 737-747.
Weber, J. (2017). Policy entrepreneurs and opportunities: Establishing a model of policy change through bicycle infrastructure at the municipal level, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 25 (101). 252-263.
Zahariadis, N. (2003). Ambiguity and choice in public policy: Political decision making in modern democracies, Georgetown University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,421 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,356 |