تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,102,199 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,208,705 |
کارکردهای سیاستگذاری آموزشی در نظام تعلیم و تربیت | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 12، دوره 6، شماره 1، 1399، صفحه 261-280 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jppolicy.2020.76994 | ||
نویسنده | ||
علی رضا حیدری* | ||
استادیار مطالعات اجتماعی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، بررسی کارکردهای سیاستگذاری آموزشی در نظام تعلیم و تربیت است. پرسش اصلی این است که فرایند سیاستگذاری آموزشی در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت چه کارکردهایی دارد؟ دادههای تحقیق از راه مطالعه متون علمی به شیوه اکتشافی، تلفیقی و چندرشتهای گردآوری شد. سپس، با توجه به اهداف در نظر گرفته شده برای نظام تعلیم و تربیت، دادهها و اطلاعات به دست آمده در زمینه کارکردهای سیاستگذاری آموزشی در چهار مضمون و دوازده مقوله طبقهبندی گردید و مدل مفهومی پزوهش ارائه شد. بر اساس نتایج، فرایند سیاستگذاری آموزشی از طریق چهار مضمونِ کارکردی ِ«توسعه هنجارهای مدنی»، «خلق سرمایههای غیرمادی»، «نهادینهسازی جامعهپذیری سیاسی»، «آموزش حفظ محیط زیست»، در تحققِ چهار هدف بنیادینِ نظام تعلیم و تربیت شامل «ایجاد جامعهی دموکراتیک»، «کمک به رشد اقتصادی جامعه»، «پرورش شهروند خوب» و «نیل به توسعه پایدار»، اثرگذار است. روش تحقیق توصیفی- تبیینی و شیوهی گردآوری اطلاعات، کتابخانهای - اسنادی است. | ||
کلیدواژهها | ||
کارکردهای سیاستگذاری آموزشی؛ هنجارهای مدنی؛ سرمایههای غیرمادی؛ جامعهپذیری سیاسی؛ آموزش حفظ محیط زیست | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Functions of Educational Policymaking in Education System | ||
نویسندگان [English] | ||
AliReza Heidari | ||
Assistant Professor; Department of Social Sciences, Nasibeh Campus (Tehran), Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to investigate and analyze the functions of educational policy in the education system. The main question is, what are the functions of the educational policy-making process in achieving the goals of the education system? For this purpose, data were collected and explored through exploratory and multidisciplinary approaches. Then the obtained information about educational policy functions was classified and analyzed in four themes and twelve categories. Based on the research findings, educational policy-making process through four functional categories of “development of civic norms”, “construction of intangible capital”, “internalization of political socialization” and “environmental protection training” affects the efficiency and effectiveness of the education system to achieve four goals: establishment of a democratic society, realization of national growth, development of good citizenship and achievement of sustainable development. The information required in this research are gathered in a library and documentary method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Functions of Educational Policymaking, Civic Norms, Intangible Capital, Political Socialization, Environmental Protection Training | ||
مراجع | ||
1- ایرانمنش،محمدرضا (1394) مفهوم شهروندی: مفاهیم، مولفهها، اصول، زمینهها و الگوها، تهران: نگاه معاصر، چاپ اول. 2- برلین، آیزیا (1392) چهار مقاله دربارهی آزادی، ترجمهی محمدعلی موحد، تهران: خوارزمی، چاپ سوم. 3- پاتنام، رابرت دی. (1392) دموکراسی و سنتهای مدنی: سرمایهی اجتماعی و سنتهای مدنی در ایتالیای مدرن، ترجمهی محمدتقی دلفروز، تهران: جامعهشناسان، چاپ اول. 4- پریشانی، ندا؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم؛ شریفیان، فریدون و مهرداد فرهادیان (1397) «نحوهی گنجاندن آموزش محیط زیست در کتابهای درسی دورهی متوسطهی ایران و اولویتبندی عناوین مغفول»، فصلنامه آموزش محیط زیست و توسعهی پایدار، سال هفتم، شماره اول، صص 9-18. 5- پوت،آلن د. و فرد اسپرینگر. (1388) روشهای پژوهش برای سیاستگذاری اجتماعی: مفاهیم، روشها و کاربردها، ترجمه رضا فاضل، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول. 6- جاویدی کلاته، طاهره؛ مهرمحمدی، محمود (1385) رویکردی تطبیقی به دلالتهای تربیتی نظریههای دموکراسی، فصلنامهی مطالعات اسلامی، پیوست شمارهی 71. ص 9 تا 63. 7- راولز، جان (1394) عدالت به مثابهی انصاف، ترجمهی عرفان ثابتی، تهران: انتشارات ققنوس، چاپ پنجم. 8- رهادوست، بهار (1387) «پدیدارشناسی: سواد زیست محیطی»، فصلنامهی زیباشناخت. شماره 18. صص 109- 124. 9- ریتزر، جورج (1393) نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی، چاپ نوزدهم. 10- زاهدی، شمسالسادات (1393) توسعهی پایدار، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ هشتم. 11- سرکار آرانی، محمدرضا (1382) اصلاحات آموزشی و مدرنسازی: با تأکید بر مطالعهی تطبیقی آموزش و پرورش ایران و ژاپن، تهران: روزنگار، چاپ اول. 12- شجاعیباغینی، محمدمهدی؛ و دیگران (1387) مبانی مفهومی سرمایهی اجتماعی، تهران: پژوهشکدهی مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چاپ اول. 13- شریعتمداری، علی (1387) اصول و فلسفهی آموزش و پرورش، تهران: امیرکبیر، چاپ سی و پنجم. 14- شعارینژاد، علیاکبر (1394) فلسفهی آموزش و پرورش، تهران: امیرکبیر، چاپ پانزدهم. 15- شکوهی، غلامحسین (1385) مبانی و اصول آموزش و پرورش، مشهد: شرکت بهنشر، چاپ بیست و سوم. 16- عظیمیآرانی، حسین (1384) کارکردهای نظام سیاسی در فرایند توسعه، تهران: جهاد دانشگاهی دانشکدهی اقتصاد دانشگاه تهران، چاپ اول. 17- فالکس، کیث (1390) شهروندی، ترجمهی محمدتقی دلفروز، تهران: انتشارات کویر، چاپ دوم. 18- فوکویاما، فرانسیس و دیگران (1389)، سرمایهی اجتماعی: اعتماد، دموکراسی و توسعه، (به کوشش کیان تاجبخش)، ترجمهی افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: نشر شیرازه، چاپ سوم. 19- فوکویاما، فرانسیس (1397)، نظم و زوال سیاسی، ترجمهی رحمن قهرمانپور، تهران: روزنه، چاپ دوم. 20- کریمی، داریوش و اشرفالسادات عنایتی (1391) «آموزش برای توسعهی پایدار، مدرسهی پایدار»، فصلنامه آموزش محیط زیست و توسعهی پایدار، سال اول، شماره اول، صص 59-74. 21- گوتک، جرالد ال. (1387) مکاتب فلسفی و آرای تربیتی، ترجمهی محمدجعفر پاکسرشت، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ هفتم. 22- گیدنز، آنتونی (1393) جامعهشناسی، ترجمهی منوچهر صبوری، تهران: نشر نی، چاپ بیستونهم. 23- لیپست، سیمور مارتین (1387) دایرهالمعارف دموکراسی، ترجمهی کامران فانی و نورالله مرادی ، تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، چاپ سوم. 24- میل، جان استوارت (1395) رساله دربارهی آزادی، ترجمهی جواد شیخالاسلامی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ ششم. 25- مونی، انابله و دیگران (1394) دانشنامهی جهانی شدن، ترجمهی علیرضا طیب، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ اول. 26- نیلی، مسعود؛ و دیگران (1393) دولت و رشد اقتصادی در ایران، تهران: نشر نی، چاپ چهارم. 27- Bell, L., & Stevenson, H. (2006). Education policy: Process, themes and impact. Routledge 28- Connelly, James, Graham Smith, David Benson, and Clare Saunders (2012). Politics and the environment: from theory to practice, 3rd edn. New York: Routledge. 29- Dewey, John (1916). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education, New York: Macmillan. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,446 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,307 |