تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,102,212 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,208,710 |
ارائه چارچوب نهادی برای تنظیمگری مدلهای جدید کسبوکار در ایران؛ مطالعه موردی: ارائهدهندگان خدمات برخط جابجایی درونشهری | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 1، 1399، صفحه 9-34 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jppolicy.2020.76998 | ||
نویسندگان | ||
میثم نریمانی* 1؛ زهره کریممیان2؛ سیدجعفر حسینی3 | ||
1استادیار پژهشکده مطالعات فناوری | ||
2دانشجوی دکتری سیاستگذاری علموفناوری دانشگاه تهران | ||
3دکتری اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری | ||
چکیده | ||
دراین مقاله بهمنظور ارائه چارچوبی برای تنظیمگری مدلهای جدید کسبوکار، از چارچوب پیشنهادی استروم استفاده شده و ارائهدهندگان خدمات جابجایی برخط بعنوان مورد مطالعه انتخاب شدهاند. منبع جمع آوری دادهها مصاحبه عمیق با خبرگان و تحلیل قوانین و مقررات این حوزه بوده و با بکارگیری روش تحلیل مضمون، دادهها تحلیل شدهاند. استفاده از چارچوب سهسطحی استروم کمک میکند تنوع نقشآفرینان، ارتباطات آنها و در نتیجه حکمرانی یک حوزه اقتصادی تحلیل شود. یافتهها نشان میدهد، تنظیمگری ملی (وزارت کشور) در سطح تأسیسی و نظارت اتحادیه با همراهی تنظیمگری محلی (شهرداریها) در سطح انتخاب جمعی و هویت پلتفرمهای واسطهای با امکان تعریف نقشآفرینان ملی در سطح عملیاتی، چارچوب مناسبی برای تنظیمگری این کسبوکارها خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیمگری؛ مدلهای جدید کسبوکار؛ چارچوب نهادی استروم؛ حکمرانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Institutional Framework for Regulating New Business Models: A Case Study of Application-based Transportation | ||
نویسندگان [English] | ||
Meisam Narimani1؛ Zohreh Karimmian2؛ Seyed Jafar Hosseini3 | ||
1Assistant Professor at Technology Studies Institute, Tehran | ||
2PhD student in STI policy, University of Tehran., Tehran. | ||
3PhD in Economics, Ferdowsi University of Mashhad. Researcher at Technology Studies Institute | ||
چکیده [English] | ||
Business model innovation is application of a different business model to an existing economic sector, which can lead to elimination of businesses in sectors and will change the governance. This shift, raises the question of the appropriateness of existing regulation and highlights need to re-design the regulatory system, considering common-pool resources. The solution for regulating new businesses in order to meet the interests of the general public, existing and new businesses, is polycentric governance and to recognize the role of nongovernmentals. This paper provides a framework for regulation of new business models using the Ostrom framework and the application-based transportation has been selected as the case-study. The findings suggest that the centralization of national governance within the Ministry of the Interior at the constitutional level and oversight by the union, coupled with local governance at the municipal level at the collective choice level, would be an appropriate framework. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Regulation, New Business Models, Ostrom Institutional Framework, Governance | ||
مراجع | ||
1 - حسینی، س.، مهدوی عادلی، م.، و رزمی، م. (1394). تحلیل حقوق مالکیت در پرتو الگوی نهادی استرم و دلالتهای آن برای خطمشیگذاری عمومی. دانشگاه امام صادق علیه السلام، 8(1)، 135–156. 2 - حسینی، س.، مهدوی عادلی، م.، و رزمی، م. (1393). خوانشی نهادی از نظام مسائل سیاستگذاری در حقوق مالکیت؛ مطالعه موردی صنعت نفت ایران. پژوهشنامه حقوق اسلامی، 15(40)، 29–54. 3- Aligica, P. D., & Boettke, P. (2011). The Two Social Philosophies of Ostroms’ Institutionalism. Policy Studies Journal, 39(1), 29–49.
4- Arnold, E., & Boekholt, P. (2002). The Governance of Research and Innovation An international comparative study. (December).
5- Cramer, J., & Krueger, A. B. (2016). Disruptive Change in the Taxi Business: The Case of Uber. American Economic Review, 106(5), 177–182.
6- Dempsey, P. S. (1996). Taxi Industry Regulation, Deregulation &(and) Reregulation: The Paradox of Market Failure. Transportation Law Journal, 24. Retrieved from https://heinonline.org/HOL/Page?handle=hein.journals/tportl24&id=81&div=&collection=
7- Demsetz, H. (1967). Toward a Theory of Property Rights. The American Economic Review, 57(2), 347–359.
8- Greg Dickinson. (2018). How the world is going to war with Uber. Retrieved July 30, 2019, from https://www.telegraph.co.uk/travel/news/where-is-uber-banned/
9- Kim, J., & Hwang, J. (2019). The Future of Local Governance for Appropriately Adapting the Ride-Sharing Platform: Case Study of Seoul, New York, and Maryland. Retrieved from http://dlc.dlib.indiana.edu.
10- Laranja, M. (2012). Network governance of innovation policies: The Technological Plan in Portugal. Science and Public Policy, 39(5), 655–668.
11- Majchrzak, A., Nambisan, S., Lyytinen, K., & Song, M. (2017). Digital Innovation Management: Reinventing Innovation Management Research in a Digital World. https://doi.org/10.25300/MISQ/2017/41:1.03
12- Markides, C. (2006, January). Disruptive innovation: In need of better theory. Journal of Product Innovation Management, Vol. 23, pp. 19–25.
13- Ostrom, E. (1999). PRIVATE AND COMMON PROPERTY RIGHTS Elinor. 97(Libecap 2008), 1175–1191.
14- Ostrom, E. (2000). American Economic Association Collective Action and the Evolution of Social Norms. Source: The Journal of Economic Perspectives, 14(3), 137–158.
15- Ostrom, E. (2005). Understanding institutional diversity. Princeton University Press.
16- Ostrom, E. (2011). Background on the Institutional Analysis and Development Framework. The Policy Studies Journal, 39(1), 7–27.
17- Ostrom, E., Ostrom, V., Sabetti, F., & Aligică, P. D. (2014). Choice, rules and collective action : the Ostroms on the study of institutions and governance.
18- Rickne, A., Læstadius, S., & Etzkowitz, H. (2012). Innovation Governance in an Open Economy: Shaping Regional Nodes in a Globalized World. Routledge.
19- Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2012). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data. Sage Publishing.
20- Samuelson, P. A. (1954). The Pure Theory of Public Expenditure. The Review of Economics and Statistics, 36(4), 387.
21- Visser, J., Rienstra, S., & Bakker, P. (2015). International comparison of taxi regulations and Uber. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/285235126 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 899 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 902 |