تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,514 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,130,738 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,236,992 |
اثربخشی تمرینات حرکتی ریتمیک بر کارکردهای اجرایی، در مؤلفههای بازداری رفتاری و حافظه فعال کودکان پسر اوتیستیک با عملکرد بالا | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 2، شهریور 1399، صفحه 143-163 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2020.293911.643391 | ||
نویسندگان | ||
روح الله فتح آبادی1؛ فاطمه نصرتی* 2؛ احمد احمدی3؛ بهاره رستمی4 | ||
1روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استادیار، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دنشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
4کارشناسی ارشدروانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
عملکرد بالا انجام شد. روش پژوهش براساس هدف کاربردی و بر اساس گرد آوری اطلاعات، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش نیز شامل 38 کودک اوتیستیک، در دامنه سنی 8 تا12 سال، مراکز درمانی استان مرکزی است. 20 کودک پسر اوتیستیک با عملکرد بالا، از مرکز درمانی انجمن خیریه اُتیسم رضوان استان مرکزی در سال 1397 با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و براساس پرسشنامه سنجش دامنه اختلال طیف اوتیسم (ASSQ)، بهعنوان حجم نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش (10نفر) و کنترل (10نفر)، بهشیوه تصادفی گمارش شدند. ابتدا هردو گروه توسط آزمون قلبها و گلها (THF)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقهای در طول 6 هفته، تمرینهای حرکتی ریتمیک را توسط دو مربی دریافت کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که تمرینات حرکتی ریتمیک، موجب بهبود کارکردهای اجرایی در مؤلفههای بازداری رفتاری و حافطه فعال کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا میشود. بنابراین، پیشنهاد میشود از این تمرینات برای بهبود کارکردهای اجرایی کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا، در مؤلفههای بازداری رفتاری و حافظه فعال استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازداری رفتاری؛ تمرینات حرکتی ریتمیک؛ حافظه فعال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Rhythmic Motor Exercises on Executive Functions in Behavioral Inhibition Components and Working Memory of High –Functioning Autistic Male Children | ||
نویسندگان [English] | ||
Roohallah Fathabadi1؛ Fatimah Nosrati2؛ Ahmad Ahmadi3؛ Bahare Roatami4 | ||
1Psychology of Exceptional Children, Allameh Tabatabai University,Tehran,Iran. | ||
2Faculty of Psychology and Educational Sciences, university of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Educational Technology. Allameh Tabatabai University,Tehran,Iran | ||
4psychology Department,, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran,Tehran,Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to determine the impact of rhythmic motor exercises on executive functions in the components of behavioral inhibition and working memory of high-functioning autistic children. The research method was quasi-experimental with pre-test-post-test design and a control group. The participants of the study were 38 autistic children with the age range of 8 to 12 years in the medical centers of the Markazi province. 20 high-functioning autistic boys (from Rezvan Autism Charity Medical Center in the Markazi Province in 2018) were selected by using available sampling method based on the Autism Spectrum Disorder Scale Questionnaire (ASSQ) (1999). Participants were randomly assigned to the experimental (10 subjects) and control (10 subjects) groups. Both groups were first evaluated using the Heart and Flowers Test (THF) (2006). The experimental group received rhythmic motor exercises in 10 sessions (each 45 minutes) over 6 weeks by two instructors. Data were analyzed using analysis of covariance. Findings showed that rhythmic motor exercises improved executive functions in terms of of behavioral inhibition and working memory of high-functioning autistic children. Therefore, it is suggested that these exercises to be used to improve the executive functions of high-functioning autistic children in behavioral inhibition and working memory components. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Behavioral Inhibition, Rhythmic Motor Exercises, Working Memory | ||
مراجع | ||
ارجمندنیا، ع.، فتحآبادی، ر.، طاهریان، م. و عاشوری، م. (1396). اثربخشی تمرینهای حرکتی ریتمیک بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان کمتوان ذهنی. فصلنامه توانمدسازی کودکان استثنایی، 8(21)، 74-68. ارسلانی، ف.، شیخ، م. و حمایت طلب، ر. (1398). اثربخشی برنامه حرکتی منتخب بر حافظه کاری، توجه و مهارتهای حرکتی دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری ریاضی. فصلنامه طب توانبخشی، 8(3)، 209-220. بهرامخانی، م.، درویشی، ن.، کشاورز، ز. و دادخواه، ا. (1391). مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اوتیسم و عادی و ارتباط آنها با توانایی ریاضیات و خواندن. فصلنامه علمی- پژوهشی توانبخشی، 13(5)، 135-128. خلوصی، ز.، عشایری، ح. و قدرتی، س. (1397). اثربخشی آموزش حرکات ریتمیک ملودیک و بازی بر عملکرد نورونهای آینهای و حافظه کاری کودکان بیشفعال 4-7 ساله، فصلنامه عصب روانشناسی، 4(14)، 129-144. دادستان، پ. (1389). اختلالهای زبان؛ روشهای تشخیص و بازپروی. تهران: انتشارات سمت. دهقانی، م.، کریمی، ن.، تقیپورجوان، ع.، حسننتاججلودار، ف.، و پاکیزه، ع. (1391). اثربخشی بازی های حرکتی ریتمیک (موزون) بر میزان کارکردهای اجرایی کودکان با ناتوانیهای یادگیری عصب روان شناختی تحولی پیش از دبستان. ناتوانی های یادگیری. 2(1)، 77-53. علیزاده،ح. (1387). نقص توجه /فزون جنبشی. تهران: انتشارات رشد. غنایی چمنآباد،ع.، گروسی فرشی، م.، عشایری، ح.، باباپور، ج. و مقیمی، ع. (1378). بررسی تأثیر آموزش حرکات ریتمیک ورزشی بر کارکرد حافظه عددی دانشآموزان مبتلا به اختلالات ویژه یادگیری. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، 9 (2)،165-149. قربانزاده، ب. (1397). تأثیر تمرین ریتمیک بر حافظه و توجه کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتارحرکتی، 14(27)، 43-54. قمری گیوی، ح.، نریمانی، م. و محمودی، ه. (1391). اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﻧﺮماﻓﺰار ﭘﻴﺸﺒﺮد ﺷﻨﺎﺧتی ﺑﺮ ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی اﺟﺮایی، ﺑﺎزداری ﭘﺎﺳﺦ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻛﺎری ﻛﻮدﻛﺎن دﭼﺎر ﻧﺎرﺳﺎﺧﻮانی و ﻧﻘﺺ توجه /بیش فعالی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 98-115. کاسه چی، م. (1390). روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه غربالگری کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا، پایاننامه کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. مدنی، س.، علیزاده،ح.، فرخی، ن. وحکیمیراد، الهام. (1397). تدوین برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ، بهروزرسانی، توجهپایدار) و ارزیابی میزان اثربخشی آن بر کاهش نشانههای کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی. روانشناسی افراد استثنایی، 7(26)، 1-25. مختاری، م.، یاریاری، ف.، حسن آبادی، ح. و عبدالهی، م.(1393). مقایسه کارکردهای اجرایی انعطافپذیری ذهنی و حافظه در دانشآموزان اوتیستیک با کارکرد بالا، نشانگان داون آموزش پذیروعادی. مجله توانبخشی، 14(1)، 5-18.
Aadland, K. N., Ommundsen, Y., Anderssen, S. A., Brønnick, K. S., Moe, V. F., Resaland, G. K., Skrede, T, Stavnsbo, M, Aadland, E. (2019). Effects of the Active Smarter Kids (ASK) physical activity school-based intervention on executive functions: a cluster-randomized controlled trial. Scandinavian Journal of Educational Research, 63(2), 214-228. Alloway, T. P., Gathercole, S. E., & Pickering, S. J. (2016). Verbal and visuospatial short‐term and working memory in children: Are they separable? Child development, 77(6), 1698- Anderson, L & Diamond, A. (2006). Assessing executive functions in children: biological, psychological and developmental considerations. Neuropsychological Rehabilitation, 8(11), 319- 349. Bue-Estes, C. L., Willer, B., Burton, H., Leddy, J. J., Wilding, G. E., & Horvath, P. J. (2008). Short-term exercise to exhaustion and its effects on cognitive function in young women. Perceptual and motor skills, 107(3), 933-945. Begeer, S., Wierda, M., Scheeren, A. M., Teunisse, J. P., Koot, H. M., & Geurts, H. M. (2014). Verbal fluency in children with autism spectrum disorders: Clustering and switching strategies. . Journal of Autism, 18(8), 1014-1018. Bo, W., Lei, M., Tao, S., Jie, L. T., Qian, L., Lin, F. Q., & Ping, W. X. (2019). Effects of combined intervention of physical exercise and cognitive training on cognitive function in stroke survivors with vascular cognitive impairment: a randomized controlled trial. Clinical rehabilitation, 33(1), 54- Christensen, D. L., Braun, K. V. N., Baio, J., Bilder, D., Charles, J., Constantino, J. N, Daniels,j & Lee, L. C. (2018). Prevalence and characteristics of autism spectrum disorder among children aged 8 years—autism and developmental disabilities monitoring network, 11 sites, United States, 2012. MMWR Surveillance Summaries, 65(13), 1-16. Coetsee, C., & Terblanche, E. (2017). The effect of three different exercise training modalities on cognitive and physical function in a healthy older population. European Review of Aging and Physical Activity, 14(1), 1-10. Coles, C. D., Platzman, K. A., Lynch, M. E., & Freides, D. (2002). Auditory and visual sustained attention in adolescents prenatally exposed to alcohol. Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 26(2), 263-271. Ehlers, S., Gillberg, C., & Wing, L. (1999). A screening questionnaire for Asperger syndrome and other high-functioning autism spectrum disorders in school age children. Journal of autism and developmental disorders, 29(2), 129-141. Flöel, A., Ruscheweyh, R., Krüger, K., Willemer, C., Winter, B., Völker, K., & Knecht, S. (2010). Physical activity and memory functions: are neurotrophins and cerebral gray matter volume the missing link? Neuroimage, 49(3), 2756-2763. Goldshtrom, Y., Korman, D., Goldshtrom, I., & Bendavid, J. (2011). The effect of rhythmic exercises on cognition and behaviour of maltreated children: A pilot study. Journal of bodywork and movement therapies, 15(3), 326-334. Huang-Pollock, C. L., Mikami, A. Y., Pfiffner, L., & McBurnett, K. (2009). Can executive functions explain the relationship between attention deficit hyperactivity disorder and social adjustment? Journal of Abnormal Child Psychology, 37(5), 679-691. Kalaivnai, P., & Kalimo, KM. (2018). A Study on Psychological Problems Faced by the Parents of Autism Children. Arts and Social Sciences Journal, 9(4), 1-5. Ketcham, C. J., & Stelmach, G. E. (2002). Motor control of older adults. Encyclopedia of aging. New York: Macmillan Reference USA. Kim, S. J., & Park, E. H. (2018). Relationship of Working Memory, Processing Speed, and Fluid Reasoning in Psychiatric Patients. Psychiatry investigation, 15(12), 1154–1161. Latzman, R. D., Elkovitch, N., Young, J., & Clark, L. A. (2010). The contribution of executive functioning to academic achievement among male adolescents. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 32(5), 455-462. Loprinzi, P. D., & Kane, C. J. (2015). Exercise and cognitive function: a randomized controlled trial examining acute exercise and free-living physical activity and sedentary effects. Mayo Clinic Proceedings Elsevier, 90(4), 450-460 Loprinzi, P. D., Frith, E., Edwards, M. K., Sng, E., & Ashpole, N. (2018). The effects of exercise on memory function among young to middle-aged adults: systematic review and recommendations for future research. American Journal of Health Promotion, 32(3), 691-704. Martins, A. Q., Kavussanu, M., Willoughby, A., & Ring, C. (2013). Moderate intensity exercise facilitates working memory. Psychology of sport and exercise, 14(3), 323-328. Moriya, M., Aoki, C., & Sakatani, K. (2016). Effects of physical exercise on working memory and prefrontal cortex function in post-stroke patients. In Oxygen Transport to Tissue XXXVIII (pp. 203-208). Springer, Cham. McLennana, B., McIlveen, P., & Pererac, H. N. (2017). Pre-service teachers' self-efficacy mediates the relationship between career adaptability and career optimism. Teaching and Teacher Education, 63(14), 176-185. Payne, V. G., & Isaacs, L. D. (2017). Human motor development: A lifespan approach. Routledge. Peck–Murray, J. A. (2015). Utilizing everyday items in play to facilitate hand therapy for pediatric patients. Journal of Hand Therapy, 28(2), 228-232. Pérez-Martín, M. Y., González-Platas, M., Eguía-del Río, P., Croissier-Elías, C., & Sosa, A. J. (2017). Efficacy of a short cognitive training program in patients with multiple sclerosis. Neuropsychiatric disease and treatment, 13(3), 245- 252 Robinson, S., Goddard, L., Dritschel, B., Wisley, M., & Howlin, P. (2009). Executive functions in children with autism spectrum disorders. Brain and cognition, 71(3), 362-368. Rasberry, C. N., Lee, S. M., Robin, L., Laris, B. A., Russell, L. A., Coyle, K. K., & Nihiser, A. J. (2011). The association between school-based physical activity, including physical education, and academic performance: a systematic review of the literature. Preventive medicine, 52(22), 10-20. Ross, S. M., Case, L., & Leung, W. (2016). Aligning physical activity measures with the international classification of functioning, disability and health framework for childhood disability. Quest, 68(4), 521-535. Sanderson, C., & Allen, M. L. (2013). The specificity of inhibitory impairments in autism and their relation to ADHD-type symptoms. Journal of autism and developmental disorders, 43(5), 1065-1079. Sibley, B. A., & Etnier, J. L. (2003). The relationship between physical activity and cognition in children: a meta-analysis. Pediatric exercise science, 15(3), 243-256. Sternberg, R. J., & Sternberg, K. (2016). Cognitive psychology. Nelson Education. Stuss, D. T., & Alexander, M. P. (2000). Executive functions and the frontal lobes: a conceptual view. Psychological research, 63(3-4), 289-298. Tsujii, T., Komatsu, K., & Sakatani, K. (2013). Acute effects of physical exercise on prefrontal cortex activity in older adults: a functional near-infrared spectroscopy study. In Oxygen transport to tissue XXXIV (pp. 293-298). Springer, New York, NY. Volkmar, F., Siegel, M., Woodbury-Smith, M., King, B., McCracken, J., & State, M. (2014). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with autism spectrum disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 53(2), 237-257. Vogt, T., Schneider, S., Abeln, V., Anneken, V., & Strüder, H. K. (2012). Exercise, mood and cognitive performance in intellectual disability—A neurophysiological approach. Behavioural brain research, 226(2), 473-480. Willcutt, E. G., Doyle, A. E., Nigg, J. T., Faraone, S. V., & Pennington, B. F. (2005). Validity of the executive function theory of attention-deficit/hyperactivity disorder: a meta-analytic review. Biological psychiatry, 57(11), 1336-1346. Zhong, S., Wang, Y., Lai, S., Liu, T., Liao, X., GChen, G., & Jia, Y. (2018). Associations between executive function impairment and biochemical abnormalities in bipolar disorder with suicidal ideation. Journal of Affective Disorders, 241(25), 282-290. Ziereis, S., & Jansen, P. (2015). Effects of physical activity on executive function and motor performance in children with ADHD. Research in developmental disabilities, 38(16), 181-191. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,789 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,063 |