تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,773 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,783,858 |
واکاوی زباهنگ مردسالاری و زنسالاری در فرهنگ ایرانی: مقایسۀ موردی فیلمهای سینمای ایران در دهههای 1360و0 139 | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 91-115 اصل مقاله (584.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2020.299933.1415 | ||
نویسندگان | ||
رضا پیشقدم1؛ علی درخشان* 2؛ اعظم جنتی عطایی3 | ||
1استاد آموزش زبان انگلیسی و روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه گلستان | ||
3کارشناس ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
پژوهش پیشرو بر آن است تا در بستر الگوی هایمز [39] به بررسی زباهنگ «مردسالاری» و «زنسالاری» در فیلمهای ایرانی بپردازد. این پژوهش از نوع کیفی و توصیفی بوده و درحقیقت انتخاب زباهنگها با هدف بررسی تفکرات و تغییر نگرش و دیدگاه فرهنگی جامعۀ ایرانی در دو دهۀ 1360 و 1390 است. در همین زمینه، 100 فیلم ایرانی که از نوع خانوادگی و اجتماعی و شامل 50 فیلم دهۀ 1360 و 50 فیلم دهۀ 1390 هستند از نظر گفتمانی و چگونگی بهکاربردن گفتوگوهای نشاندهندۀ زباهنگ «مردسالاری» و «زنسالاری» بررسی شدند. حدود 500 پارهگفتار از فیلمهای سینمایی ایرانی دهۀ 1360 و 500 پارهگفتار از فیلمهای سینمایی دهۀ 1390 یادداشت و واکاوی شدند. مشخص شد که بیشترین بسامد زباهنگ مردسالاری در فیلمهای ایرانی دهۀ 1390 به موارد تهدید، بزرگبینی، عصبانیت، دستور، متلکگویی، امرونهی، نیشوکنایه، پرخاش و تحقیر اختصاص یافته است و بیشترین بسامد زباهنگ «زنسالاری» در فیلمهای ایرانی دهۀ 1390 شامل تعیین تکلیف کردن، غر زدن، تحقیرکردن، کنایهزدن، جلب توجه کردن، عصبانیت، شکایت و بزرگبینی است. به نظر میرسد با توجه به تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعۀ ایرانی در گذر زمان و پیشرفت چشمگیر فناوری در سراسر دنیا و تأثیر مستقیمی که این پیشرفت بر فرهنگ و نگرش جامعۀ ایرانی داشته است، طرز تفکر و نگرش جامعه دستخوش تغییراتی شده و دیدگاه افراد جامعه از تفکرات مردسالار به تفکرات زنسالار تغییر یافته است. درواقع، همانگونه که انتظار میرفت، میتوان دهۀ 1360 را مصداق بارز تفکر مردسالارانه و دهۀ 1390 را مصداق بارز تفکر زنسالارانه برشمرد. در پایان، مجموعهای از کاربردهای این زباهنگ، با عنوان هنجارهای گفتمان، بررسی و مشخص شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی SPEAKING هایمز؛ زباهنگ؛ زنسالاری؛ فرهنگ؛ فرهنگکاوی زبان؛ مردسالاری؛ فیلمهای ایرانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Cultulings of “Patriarchy” and “Matriarchy” in Iranian Culture: A Comparative Case Study of Iranian Movies in Two Decades | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Pishghadam1؛ Ali Derakhshan2؛ Azam Jannati Ataei3 | ||
1Professor in TEFL & Educational Psychology, Department of English Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad | ||
2Assistant Professor in Applied Linguistics, Department of English Language and Literature, Golestan University | ||
3MA in Linguistics, Allameh Tabataba’i University | ||
چکیده [English] | ||
The close relationship between language and culture can be understood from the analysis of language and culture in historical knowledge, philosophy, sociology, anthropology, and psychology. The fact that language and culture are inextricably interconnected can help examine the pivotal role of the language of a speech community to get significant information about its culture. Conceptualization of an overarching field of study can postulate how the realizations of cultuling (culture in language) can be entrenched in a language. Thus, the aim of this present study is to investigate the “patriarchy” and “matriarchy” cultulings in Persian movies from the viewpoint of Hymes’ (1967) SPEAKING model. This is a qualitative research to demonstrate Iranian culture and find the covert reasons of using the cultuling of “patriarchy” and “matriarchy”. To this end, the total 100 Persian movies from two decades of 1980s and 2010s were investigated based on the 500 extracted language expressions for each decade. The most recurrent cases of cultuling of “patriarchy” encompass signs of threatening, pride, anger, domination, order, sarcasm, wiggery, ridicule and contempt for the movies in 1980s. In contrast, the cultuling of “matriarchy” was delineated through decision-making, scolding, humiliating, wisecracking, attracting, complaining, showing anger, showing oppressed, pride, and ignoring for the movies in 2010s. The findings revealed that the patriarchy role is less dominant from 1980 to 2020. In fact, the patriarchy has been replaced by matriarchy these days. This can be concluded that the frameworks have some implications for learners, teachers, and educationists who are interested in the culturology, cultuling, and cultural studies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Culturology, Culture, Cultuling, Hymes’ SPEAKING Model, Language, Matriarchy, Patriarchy, Iranian Movies | ||
مراجع | ||
[1] ابراهیمی، شیما؛ پیشقدم، رضا (در حال چاپ). معرفی زباهنگ: مطالعهای بر ژنهای فرهنگی ایرانیان، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. [2] اردستانی رستمی، حمیدرضا (1393). «اسطورة زادنِ زروان؛ گذار از زن سروری به مردسالاری و انعکاسِ آن در شاهنامه»، شعرپژوهی، دورۀ اول، ش 6. [3] پیشقدم، رضا (1391). «معرفی ’زباهنگ‘ بهعنوان ابزاری تحولگرا در فرهنگکاوی زبان»، مطالعات زبان و ترجمه، ش4. [4] پیشقدم، رضا؛ ابراهیمی، شیما ؛ درخشان، علی (در حال چاپ). «معرفی ’زباهیجان‘ بهعنوان حلقۀ مفقودۀ قومنگاری ارتباط: مکمل الگوی SPEAKING هایمز»، جستارهای زبانی. [5] پیشقدم، رضا؛ عطاران، آتنا (1392). «نگاهی جامعهشناختی به کنش گفتاری قسم: مقایسۀ زبانهای فارسی و انگلیسی»، مطالعات زبان و ترجمه، ش 46. [6] پیشقدم، رضا؛ فیروزیانپور اصفهانی، آیدا (1396). «تأملی جامعهشناختی پیرامون کاربردهای گفتمانی ’نمیدانم‘ در زبان فارسی در پرتو الگوی هایمز»، مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، ش 18. [7] پیشقدم، رضا؛ آیدا فیروزیان پوراصفهانی؛ طباطبایی فارانی، سحر (1396). «واکاوی عبارت ’نازکردن‘ و ترکیبهای حاصل از آن در زبان فارسی در پرتو الگوی هَیَجامَد»، مطالعات فرهنگـ ارتباطات، دورۀ 39، ش 18. [8] پیشقدم، رضا؛ نوروزکرمانشاهی، پریا (1394). «ارتباط میان زبان، مذهب و فرهنگ: تحقیق و تدقیقی در کارکردهای لقب حاجی و واژههای وابسته در زبان فارسی»، زبانپژوهی، دورۀ 20، ش 8. [9] پیشقدم، رضا؛ وحیدنیا، فاطمه (1394). «کاربردهای ’دعا‘ در فیلمهای فارسی و انگلیسی در پرتو الگوی هایمز»، جستارهای زبانی، ش 7. [10] حسینی، سیدمجید (1391). «فیلم، معنا و تحول در فرهنگ سیاسی»، سیاست، دورۀ 20، ش 1. [11] درخشان، علی (2018). «تحلیل و نقد ارزشهای فرهنگی در مجموعه کتابهای درسى American English File»، پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، دورۀ 8، ش 18. [12] ذوالفقاری، حسن (1392).فرهنگ بزرگ ضربالمثلهای فارسی، تهران: علم. [13] رحمانی، حسین (1397). «تأثیر قدرت و جنسیت بر بیادبی و شیوة برخورد با آن در نمایشنامة افول اثر اکبر رادی»، زبانشناسی اجتماعی، ش 2. [14] سعادتنژاد، زهرا؛ فارسیان، محمدرضا (1398). «تقویت توانش بینافرهنگی از خلال متون ادبی و راهبردهای آموزش آن در زبان فرانسه»، جستارهای زبانی،دورۀ 10، ش 6. [15] شریفی، شلیر ابراهیم؛ ولیپور، علیرضا (1398). «بررسی تداخل زبانیـ فرهنگی در کاربرد پایدارهای مقایسهای»، پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، دورۀ اول، ش9. [16] قوامی، مینا (1387). «بررسی مؤلفۀ جنسیت در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی تهران. [17] کریمی فیروزجایی، علی؛ جمشیدی، فاطمه (1398). «بازنمایی گفتمان جنسیت در فیلمهای سینمایی مطالعۀ موردی: فیلمسینمایی رگ خواب»، زبانشناسی اجتماعی، ش 3. [18] گرینبرگ، ل. (1397). مربیگری در درمان هیجانمدار، ترجمۀ محمدآرش رمضانی و زینب باقری، تهران: روان. [19] مرادی، روزبه (1396). «مروری بر پژوهشهای زبانشناسی جنسیت»، هنر زبان، دورۀ 2، ش 2. [20] محمدیمهر، غلامرضا؛ بیچرانلو، عبدالله (1393). «بازنمایی فرهنگ ایران در فیلمهای ایرانی تحسینشده در جشنوارۀ بینالمللی»، دورۀ 15، ش 26. [21] معززینیا، حسین (1388). سینما ـ جشنواره، تهران: سروش. [22] مقرب، فاطمه؛ صائبنیا، سمیه (1397). «نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی بر سرمایۀ اجتماعی در بین زنان شهرستان گرمی»، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، دورۀ 2، ش 7. [23] منطقی، منوچهر؛ نقیزاده، محمد؛ صفردوست، عاطیه؛ محمد روضهسرا، مریم (1394). «نقش فرهنگ سازمانی بر اثربخشی پروژههای انتقال فناوری در ایران»، مدیریت توسعۀ فناوری، دورۀ 2، ش 3. [24] مهدیزاده، سیدمحمد (1387). رسانهها و بازنمایی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت مطبوعاتی و اطلاعرسانی، دفتر مطالعات و توسعۀ رسانهها. [25] وود، جولیاتی (1383). «ویژگیهای ساختاری زبان و جایگاه زنان در جامعه»، ترجمۀ ابراهیم احراری، پژوهش و سنجش، س 11، ش 38. [26] Agar, M. (1994). Language Shock. Understanding the Culture of Conversation, New York: NY: William Morrow. [27] Benstead, L. J. (2020). “Conceptualizing and Measuring Patriarchy: The Importance of Feminist Theory”, Mediterranean Politics, PP 1ـ13. [28] Bonvillain, N. (2019). Language, Culture, and Communication: The Meaning of Messages, Rowman & Littlefield. [29] Brooks, M. D. (2019). “Language, Culture, and the Education of Indigenous Children: An Interview with Mary Eunice RomeroـLittle”, Language Arts, no. 96(4), PP 224ـ228. [30] Byram, M. (2012). “Language Awareness and (Critical) Cultural Awareness–Relationships, Comparisons and Contrasts”, Language Awareness, no. 21(1ـ2), PP 5ـ13. [31] Crozet, C. & Liddicoat, A. J. (2000). “Teaching Culture as an Integrated Part of Language: Implications for the Aims, Approaches and Pedagogies of Language Teaching”. A.J. Liddicoat & C. Crozet (Eds.), Teaching Language, Teaching Cultures (pp lـ18), Applied Linguistics Association of Australia, Melbourne: Language Australia. [32] ErvinـTripp, S. (1972). Is Sybil There? The Structure of American English Directives. Language in Society, no. 5(1), PP 22ـ66. [33] Goode, T., Sockalingam, S., Brown, M., & Jones, W. (2000). A planner’s guide—infusing principles, content and themes related to cultural and linguistic competence into meetings and conferences, National Center for Cultural Competence, Georgetown University. [34] Grieve, R., March, E., & Van Doorn, G. (2019). “Masculinity Might be More Toxic than We Think: The Influence of Gender Roles on Trait Emotional Manipulation”, Personality and Individual Differences, 138, PP 157ـ162. [35] Halliday, M. A. K. (1978). Language as Social Semiotic: The Social Interpretation of Language and Meaning, Hodder Arnold. [36] Hofstede, G. (1983). National Cultures Revisited. Behavior Science Research, 18(4), PP 285ـ305. [37] Hofstede, G. (1997). Cultures and Organizations, Software of the Mind, New York: McGraw Hill. [38] Hofstede, G. (2011). “Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context”, Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), PP 882ـ896. [39] Hofstede, G. & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind, New York: NY: McGraw. [40]. Hymes, D. (1967). “Models of the Interaction of Language and Social Setting”, Journal of Social Issues, no. 23(2), PP 8ـ28. [41] Hymes, D. (1972). “Models of the Interaction of Language and Social Life”, In Directions in Sociolinguistics: The Ethnography of Communication. Eds. Gumperz, J. & D. Hymes, New York: Holt, Rinehart, & Winston, PP 1ـ25. [42] Hymes, D. (1974). Foundations of Sociolinguistics: Ethnography of Speaking, Philadelphia: University of Pennsylvania. [43] Koch, K. and Manzella, P. (2019). “Introduction: The Language and Culture Perspective in Employee Relations”, In International Comparative Employee Relations, Edward Elgar Publishing. [44]Lakoff, R.(1975). Language and Women’s Place, NewYork: Harper & Row. [45] Mak, B. C. N. (2019). “Language and Culture at Work”, PP 217ـ220. [46] Michelson, K. (2019). “Global Simulation as a Mediating Tool for Teaching and Learning Language and Culture as Discourse”, Foreign Language Annals, 52(2), PP 284ـ313. [47] Minkov, M. (2007). What Makes Us Different and Similar: A new Interpretation of the World Values Survey and Other CrossـCultural Data. Sofia, Bulgaria: Klasika i Stil. [48] Munira, S., Hossain, A., & Nessa, M. (2020). “The Perception of Using Language in Gender Disparity: A Study on Tertiary Level Students”, Asian Journal of Social Science Studies, 5(1), p 1. [49] Pishghadam, R., Ebrahimi, S., & Derakhshan, A. (in press b). “Cultuling analysis: A New Methodology for Discovering Cultural Memes”. International Journal of Society, Culture and Language. [50] Pishghadam, R., Ebrahimi, S., Naji Meidani, E., & Derakhshan, A. (in press). An Introduction to “Cultuling” Analysis (CLA) in Light of Variational Pragmatics: A Step towards “Euculturing”و Research in Applied Linguistics. [51] Risager, K. (2011). “The Cultural Dimensions of Language Teaching and Learning”و Language Teaching, no. 44(4), PP 485ـ499. [52] Risager, K. (2012). “Linguaculture and Transnationality: The Cultural Dimensions of Language”, The Routledge Handbook of Language and Intercultural Communication : Routledge, PP 117ـ131 [53] Sapir, E. & B. Whorf (1956). Language, Thought, and Reality. Cambridge, MA: MIT Press. [54] Sharifian, F. & Palmer, G. B. (Eds.). (2007). “Applied cultural linguistics: Implications for Second Language learning and Intercultural Communication”. (Vol. 7). John Benjamins Publishing. [55] Smith, D. G., Rosenstein, J. E., Nikolov, M. C., & Chaney, D. A. (2019). “The Power of Language: Gender, Status, and Agency in Performance Evaluations”, Sex Roles, 80(3ـ4), PP 159ـ171. [56] Spender, D. (1980). Man Made Language.London:Routledge & Kegan Paul. [57] Thorne, B. and Henely, N. (1975). Language and Sex: Difference and Dominance.Rowley: Newbury House. [58] Vygotsky, L. (1978). “Interaction Between Learning and Development”, Readings on the Development of Children, no. 23(3), PP 34ـ41. [59] Vygotsky, L. (1986). Thought and Language, Cambridge: MA: MIT Pre. [60] Wardhaugh, R. (2010). An Introduction to Sociolinguistics, Oxford: UK: WileyـBlackwell. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,054 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 659 |