تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,498 |
تعداد مقالات | 70,233 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,448,304 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,672,919 |
فرایند حاشیهای شدن هویت مورد مطالعه: دانشجویان بلوچ دورة تحصیلات تکمیلی | ||
بررسی مسائل اجتماعی ایران | ||
دوره 10، شماره 2، اسفند 1398، صفحه 81-102 اصل مقاله (640.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijsp.2020.77483 | ||
نویسندگان | ||
عبدالطیف کاروانی* 1؛ اسفندیار غفاری نسب2 | ||
1دانشگاه شیراز | ||
2دانشیار جامعهشناسی، دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هویت حاشیهای، مفهومی سیال است و با نیروها و شرایط متعددی پیوند دارد و طی فرایندهای مختلف شکل میگیرد؛ برایناساس، در پژوهش حاضر سعی شده است فرایند و چگونگی ظهور هویت حاشیهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بلوچ مطالعه شود. در این پژوهش، از نظریۀ زمینهای اشتراوس و کوربین استفاده شده است. نمونهگیری، براساس دو نوع نمونهگیری نظری و هدفمند انجام شده است. مشارکتکنندگان تحقیق، دانشجویان بلوچ مقطع ارشد و دکترای دانشگاههای دولتی بودهاند. از بین این دانشجویان، 4 نفر دانشجوی دکترا و 11 نفر دانشجوی ارشد بودهاند. دادهها از طریق مصاحبۀ عمیق به دست آمده است. تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که ازنظر مشارکتکنندگان، نیروها و شرایطی مانند ناهمسانی و ناهمسازی مذهبی، پذیرش بوروکراتیک ضعیف، دفع دیوانسالارانۀ هویت بلوچی، بازنمایی منفی و کلیشهسازی رسانهای از هویت بلوچها، آموزشوپرورش، هژمونی فرهنگی و سیاست محو زبانی، مشروعیتیافتگی حاشیهایشدن، مکانمندی نامطلوب، سوءمدیریت مدیران دولتی و سیاستمداران، توسعهنیافتگی و محرومیت و ناکارآمدی نیروهای سطح استان، در ظهور هویت حاشیهای نقش دارند. اصلیترین پیامد ظهور هویت حاشیهای ازجمله فرسایش و گسست تعلق به هویت ملی، برجستهشدن مرزهای هویتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت؛ هویت حاشیهای؛ فرایند حاشیهایشدن هویتی؛ نظریۀ زمینهای؛ دانشجویان بلوچ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The process of marginalizing the identity of the Baloch people: Case Study of Graduate Students of Baloch | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdollatif Karevani1؛ Esfandiyar Ghafarinasab2 | ||
1Shiraz university | ||
2. | ||
چکیده [English] | ||
Marginalized identity is a fluid concept and is associated with many forces and conditions and is formed through different processes. Accordingly, the present study attempts to explore the process and how to Appearance of Balochi students' Marginalized Identity. In this research, grounded theory of has been used Strauss and Corbin. Sampling is based on two types of theoretical and purposeful sampling. The research participants were Masters and Ph.D. Baloch students at state universities. Of these students,4 Ph.D. students and 11 senior students. Data are obtained through in-depth interviews. Data analysis was performed using open, axial, and selective coding. The results of the study showed that participants saw forces and conditions such as Religious dissonance and disparity, Bureaucratic rejection; Bureaucratic Removal of Baloch identity, Negative representation and stereotyping of the Balochi identity, Education and cultural hegemony and language fanaticism, Legitimacy of marginalization; the role of law in the Appearance of Marginalized identity, Undesirable location; the role of geography in the Appearance of Marginalized identity, The mismanagement of government executives and politicians, Undevelopment and deprivation and The Inefficiency of provincial forces in the Appearance of Marginalized Identity. The main consequence of the emergence of Marginalized identity, including erosion and the rupture of national identity, is the rise of identity boundaries. According to the research findings, a theoretical schema has been presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Identity, Marginalized Identity, Processes for the Construction of Marginalized Identity, Grounded Theory, Balochi Students | ||
مراجع | ||
- اشتراوس، انسلم و کوربین، جولیت (1391). مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریۀ زمینهای. ترجمه: ابراهیم افشار. تهران: نشر نی. - امیرکافی، مهدی و حاجیانی، ابراهیم (1392). نسبت هویت قومی و ملی در جامعۀ چندقومیتی ایران. فصلنامۀ راهبرد، سال 22، شمارۀ 66: 146-117. - ایمان، محمدتقی (1391). روششناسی تحقیقات کیفی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. - بهشتی، سیدصمد و حقمرادی، محمد (1396). فراتحلیل مطالعات مرتبط با رابطۀ بین هویت قومی و هویت ملی در ایران با تأکید بر نقش رسانه. مسائل اجتماعی ایران، سال 8، شمارۀ 2: 27-5. - جعفرزدادهپور، فروزنده و حیدری، حسن (1393). فراتحلیل رابطۀ هویت ملی و هویت قومی در ایران، راهبرد اجتماعی فرهنگی، دورۀ 3، شمارۀ 11: 96-63. - حاجیانی، ابراهیم (1387). نسبت هویت ملی با هویت قومی در میان اقوام ایرانی. مجلۀ جامعهشناسی ایران، دورۀ 9، شمارههای 3 و 4: 164-143. - حسینی، سیدعباس (1395). بررسی شکاف و زمینههای آن در لایههای فرهنگی هویت ایرانیان. فصلنامۀ معرفت فرهنگی اجتماعی، سال 7، شمارۀ 4: 82-59. - عبداللهی، محمد و حسینبر، محمدعثمان (1381). گرایش دانشجویان بلوچ به هویت ملی در ایران. مجلۀ جامعهشناسی ایران، دورۀ 4، شمارۀ 4: 126-101. - عبداللهی، محمد و حسینبر، محمدعثمان (1385). هویت جمعی و نگرش به دموکراسی در ایران. مجلۀ جامعهشناسی ایران، دورۀ 7، شمارۀ 4: 37-3. - فکوهی، ناصر (1389). همسازی و تعارض در هویت و قومیت. تهران: انتشارات گل آذین. - قاسمی، علیاصغر؛ خورشیدی، مجید و حیدری، حسین (1390). همسازی هویت ملی و قومی در ایران و رویکرد اقوام ایرانی به وحدت ملی و حق تعیین سرنوشت. فصلنامۀ علوم اجتماعی، دورۀ 18، شمارۀ 55: 92-57. - کرسول، جان دبلیو (1391). روش و طرح تحقیق کیفی، انتخاب از میان پنج رویکرد. ترجمه: طهمورث حسنقلیپور، اشکان الهیاری و مجتبی براری، تهران: انتشارات نگاه دانش. - لهسائیزاده، عبدالعلی؛ مقدس، علیاصغر و تقوینسب، مجتبی (1388). بررسی عوامل داخلی مؤثر بر هویت قومی و هویت ملی در میان اعراب شهرستان اهواز. جامعهشناسی کاربردی، سال 20، شمارۀ 33: 70-45. - مسعودنیا، حسین؛ مهرایی کوشکی، راضیه و کیانی، ناهید (1393). بررسی رابطۀ هویت ملی و قومی. فصلنامۀ توسعۀ اجتماعی- فرهنگی، دورۀ 3، شمارۀ 2: 165-139. - هابرماس، یورگن (1380). دگرگونی ساختاری در حوزۀ عمومی. ترجمه: جمال محمدی. تهران: نشر افکار. - یوسفوند، سامان (1395). پدیدارشناسی فهم کنشگران از مداخلات توسعهای در اجتماعات محلی. رسالۀ دکتری. دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران. - یوسفوند، سامان (1398). معمای فقر و توسعه، از شعبدهبازی تا واقعگرایی. تهران: انتشارات اندیشۀ احسان. - Ackerly, B. A; Stern, M & True, J (Eds.). (2006). Feminist Methodologies for International Relations. Cambridge University Press.
- Citrin, J & Sears, D (2009). Balancing National and Ethnic Identities: The Psychology of E Pluribus Unum. In R. Abdelal, Y. Herrera, A. Johnston, & R. McDermott (Eds.), Measuring Identity: A Guide for Social Scientists, Cambridge: Cambridge University Press, (pp. 145-174).
- Gong, L (2007). Ethnic Identity and Identification with the Majority Group: Relations with National Identity and Self-esteem. International Journal of Intercultural Relations, 31 (4): 503-523.
- Idris, F et al (2012). The Role of Education in Shaping Youth's National Identity. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 59: 443-450.
- Meleis, A. I & Im, E. O (2002). Grandmothers and Women's Health: from Fragmentation to Coherence. Health Care for Women International, 23 (2): 207-224.
- Molina, L. E; Phillips, N. L & Sidanius, J (2015). National and Ethnic Identity in the Face of Discrimination: Ethnic Minority and Majority Perspectives. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 21 (2): 225.
- Patton, M. Q (2002). Qualitative Evaluation Methods. Beverly Hills: Sage.
- Sanina, A (2012). Competing for a Citizen: “Visible” and “Invisible” Forms of State Identity in Russia. Journal of Eurasian Studies, 3 (2): 126-146.
- Van Den Tillaart, S; Kurtz, D & Cash, P (2009). Powerlessness, Marginalized Identity, and Silencing of Health Concerns: Voiced Realities of Women Living with a Mental Health Diagnosis. International journal of mental health nursing, 18 (3): 153-163.
- Vasas, E. B (2005). Examining the Margins: A Concept Analysis of Marginalization. Advances in Nursing Science, 28 (3): 194-202. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 578 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 598 |