تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,486 |
تعداد مقالات | 70,051 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,041,239 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,275,891 |
کنش زبانی، اجرا گری و محنت جنسیّت در پیگمالیون | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 25، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 253-272 اصل مقاله (287.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2019.285554.1871 | ||
نویسندگان | ||
محسن اوجاقی* 1؛ فریده پورگیو2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، پردیس بین الملل کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد زبان های خارجی و زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
هر چند ممکن است تلاشهای جودیت باتلر در نمایاندن رنج و محنتِ جنسیت، شناسایی و شناساندن معنایِ هویتِ زنانه در کنار تردیدهای موجود هویتی تنانه تازه بنماید، با اینحال پیشینه ای بس دراز دارد. دردسرِ هویتی-جنسیّتی مورد توجّه وی آمیزه ای از رویکردهای زبانشناختی-فلسفی مبتننی بر مفاهیم پراگماتیک زبان است که مستقیماً برگرفته از فلسفه زبانِ مشهود در آرای جان آستین و جان سِرل در باب کُنش زبانی است. توجّه پساساختارگرایانه باتلر به هستی شناسی ونگاه معناشناختی او به کُنش زبانی واجراگری حال و هوای فمینیسم فرانسوی دارد. توجّه مقاله حاضر به رویکرد کنش زبانی، اجراگری جنسیّتی باتلر و بررّسی پراگماتیک آن در پیگمالیون اثرجورج برنارد شاو می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کنش زبانی؛ اجراگری؛ محنت جنسیّت؛ جودیت باتلر؛ جورج برنارد شاو؛ پیگمالیون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Speech Act, Performativity and Gender Trouble in Pygmalion | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Ojaghi1؛ Farideh Pourgiv2 | ||
1PhD. Candidate of English Language and Literature, Kish International Campus, University of Tehran | ||
2Professor of English Literature, Department of Foreign Languages & Linguistics, Shiraz University | ||
چکیده [English] | ||
Clarifications on 'Gender Trouble', 'Performativity', and 'Speech Act' as examined in George Bernard Shaw's Pygmalion, through which sex inequalities experienced the Victorian age are revealed, can help the feminine identity better conceived as the most recent debates dating back to the last decades of the twentieth century. This research pragmatically focuses on Judith Butler's Gender Trouble theory and Eliza in Pygmalion. To Butler, whose theory of 'gender trouble' and 'performativity' is based on Austin and Searle's Speech Act Theory, the ignored and undermined feminine identity can practically revive. Butler, in favour of post-structuralism and under the influence of French feminism, views gender identity and performativity of gender in multiple disciplines such as, phenomenology, psychology, pragmatics and most evidently linguistics. The paper attempts to show the progressive views of George Bernard Shaw in that a woman can be strong and find her own identity; experience change in a short time and manage to adapt to the situation quickly. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Speech Act, Performativity, Gender Trouble, Judith Butler, Shaw, Pygmalion | ||
مراجع | ||
Aghagolzadeh, F., Farhang-eTosifie Tahlile Goftoman wa Kaarbordshenaasi, Tehran, Nashr-e Elmi, (1392). Saaghravaaniaan, S. J., Farhang-e- Estelehaate Zabaanshenaasi: MozooeeTowsifi, Mashhad. Nashr-e Nima, (1369). 6-2- Maghaalaate Elmi Pazhoohsehi Aalgooneh Jownaghaani, M., "Kaarbaste Olgooye Ma'naakaavi Kristeva dar Khaaneshe She'ri az Reza Baraaheni", Pazhooheshe Adabiaate Moaasere Jahaan, Doreye 23, Shomareye2, Paayeez-va-Zemestaan. Ss251-302, (1397). Beyaad, M. and Gheytaasi, S., "GoftomaanSaazi , Monaazeaate Gofotomaanida Romaane Delband az Toni Morrison", Pazhooheshe Adabiaate Moaasere Jahaan, Doreye 24, Shomareye1, Bahaar-vaTaabestaan. Ss 251-368, (1398). Austin, J. L., How to Do Things with Words, New York: Oxford University Press, (1962). Bloom, H., George Bernard Shaw, New York: Chelsea House Publications, (2011). Butler, J., “Bodies That Matter: On the Discursive Limits of ‘Sex’”, London: Routledge, (1993). ---, Excitable Speech: A Politics of the Performative, New York: Routledge, (1997). ---, The Psychic Life of Power Theories in Subjection, Stanford: Stanford University Press, (1997). ---, "Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory", Theatre Journal, 40, 4, pp. 519-531, (1998). ---, Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity, New York: Routledge Press, (1999). Chitanu, C., "The Performativity of Literature", The AnaChronisT, 15: pp. 73-92, (2010). Gold, T., "The Unhappy Performative", In Parker, A. and Kosofsky Sedgwick E. eds. Performativity and Performance, pp.19-44. New York: Routledge, (1995). Levinson, S. C., Pragmatics, New York: Cambridge University Press, (1997). Loxley, J., Performativity, London: Routledge, (2007). Macey, D., “The Penguin Dictionary of Critical Theory, London: Penguin, (2000). Peters, S., "Shaw's Life: A Feminist in Spite of Himself", In Innes, C. ed. Cambridge Companion to George Bernard Shaw, New York: Cambridge, (2004). Pondrom, C. N., “T. S. Eliot: The Performativity of Gender in The Waste Land”, Modernism/modernity, 12, 3, pp. 425-441, (2005). Shaw, G. B., Plays Unpleasant, London: Penguin Books, (2000). Stober, K., Shaw’s Xenophilous New Woman: Raina Petkoff as Mistress of Her Domain, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, (2011). Tong, R., Feminist Thought: A More Comprehensive Introduction, Boulder, Colorado: Westview Press, (2014). Yeandle, P. and Newey, K., Introduction: The Politics of Performance and the Performance of Politics, Manchester: Manchester University Press, (2016). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 953 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 653 |