تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,486 |
تعداد مقالات | 70,051 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,041,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,275,844 |
خوانشی نوین از فلسفۀ تاریخ انبیا: بررسی رمان کتاب دانیال بر اساس آرای میرچا الیاده | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 25، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 273-291 اصل مقاله (234.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2020.289691.1899 | ||
نویسندگان | ||
زهره رامین* 1؛ حسین ترکمننژاد2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ای. ال. داکتارو خالق رمانهایی است که با نوسان میانِ تاریخ و داستان، پرسشهای بنیادینی در بابِ تاریخ و معنای آن مطرح میکنند. چون او در سنتِ تاریخمحورِ یهودی بالیده، تفسیرِ دیدگاهِ تاریخیاش اهمیت فراوانی در درک آثارش دارد و در میان رمانهایش، کتاب دانیال که صریحاً به مسئلۀ تاریخ میپردازد، بیش از همه میتواند در شناختِ فلسفۀ تاریخِ او یاریمان کند. در این مقاله با تکیه بر آرای میرچا الیاده و تفحص در میراثِ فکریِ پیامبرانِ بنیاسرائیل میکوشیم تا بینش تاریخیِ دانیال، قهرمان داستان، را تحلیل کنیم. با اقتباس از نظریۀ الیاده نشان میدهیم که خوانش نوینِ دانیال از سنتِ فکریِ انبیا، از رابطۀ دیالکتیکِ میانِ اندیشۀ تاریخمندِ نبوی و گسستگیِ تاریخیِ دیزنیلند، که موضوعِ بخشِ پایانیِ رمان است، زاده میشود و راهِ حلِ دانیال برای نجات از بیمعنایی، گفتمانِ تاریخیی است که نه بر چرخۀ تکرار الگوها و نه بر توالیِ رویدادهای بیمعنایِ تاریخِ ناقدسی، بلکه بر گسیختگی و عدمِ انسجامِ پاستیش استوار شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفۀ تاریخ؛ نمونههای ازلی؛ تاریخ الهی؛ تاریخ ناقدسی؛ پاستیش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A New Reading of the Prophets’ Philosophy of History: An Analysis of The Book of Daniel Based on Mircea Eliade’s Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Zohreh Ramin1؛ Hossein Torkamannejad2 | ||
1Assistant professor of English language and literature, Faculty of Foreign Languages and Literature, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2PhD in English language and literature, Faculty of Foreign Languages and Literature, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
E. L. Doctorow is the author of novels which vacillate between history and fiction, thus posing fundamental questions about history. Since he has flourished in the history-oriented Jewish tradition, interpreting his historical vision has great significance in understanding his works, among which, The Book of Daniel specifically addresses history and historiography, so it is best suited for helping us in investigating his philosophy of history. In this essay, we attempt to analyze the historical vision of Daniel, the novel’s protagonist, by recourse to Mircea Eliade’s theory and the intellectual legacy of the Hebrew prophets. Based on Eliade's ideas, we demonstrate that Daniel's new reading of the prophets' school is born out of the dialectic relationship between the historically conscious thought of the prophets and the historical discontinuity of Disneyland, the subject of the novel’s last section. To escape meaninglessness, Daniel proposes a historical discourse which relies neither on the cycle of archetypes nor the sequence of the meaningless events of profane history, but on the discontinuity and incoherence of pastiche. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Philosophy of history, Archetypes, Sacred history, Profane history, Pastiche | ||
مراجع | ||
(2014). Ahd-e Atigh: Jeld-e Avval, Ketabha-ye Shari’at ya Torat. P. Sayyar (Trans.). Tehran: Hermes. Alavi, Farideh & Seyyed Ehsan Hosseini. (1998). “Challenge of the isolationist hero in the face of modern life: Discourse and narrative analysis of Jalal Al-e Ahmed's The Cursing of the Land novel and Le Clézio's The Interrogation”. Research in Contemporary World Literature. Vol. 24, no. 2. 523-542. Barnett, Michael N. (2016). The Star and the Stripes: A History of the Foreign Policies of American Jews. Princeton: Princeton University Press. Berlin, Adele & M. Zvi Brettler (1999). Jewish Study Bible. New York: Oxford University Press. Coogan, Michael (2008). The Old Testament: A Very Short Introduction. New York: Oxford University Press. Diner, Hasia R. (1999). Jews in America. Oxford: Oxford University Press. Doctorow, E. L. (1971). The Book of Daniel. New York: Random House. Eliade, Mircea (2007). Cheshmandazha-ye Osture. J. Sattari (Trans.). Tehran: Tous. Eliade, Mircea (1959). Cosmos and History: The Myth of the Eternal Return. W. R. Trask (Trans.). New York: Harper Torchbooks. Eliade, Mircea (2005). Osture-ye Bazgasht-e Javdane. B. Sarkarati (Trans.). Tehran: Tahouri. Eliade, Mircea (2010). Resale dar Tarikh-e Adyan. J. Sattari (Trans.). Tehran: Soroush. Eliade, Mircea (2004). Shamanism. W. R. Trask (Trans.). Princeton University Press. Friedl, Herwig & Dieter Schulz (1988). E. L. Doctorow: A Democracy of Perception. Essen: Blaue Eule. Friedman, Richard Elliott (1997). Who Wrote the Bible? HarperOne. Goldenberg, Robert (2007). The Origins of Judaism: From Canaan to the Rise of Islam. New York: Cambridge University Press. Harter, Carol C. & James R. Thompson (1990). E. L. Doctorow. Boston: Twayne Publishers. Parks, John G. (1991). E. L. Doctorow. New York: The Continuum Publishing Company.
(a) Ramin, Zohreh & Seyed Mohammad Marandi (1990). “Doctorow's Ambiguous Approach to the Progressive Era in Ragtime”, Research in Contemporary World Literature. Vol.16, No 62. 1390. 43-54. (b) Shatzky, Joel & Michael Taub (1997). Contemporary JewishAmerican Novelists: A Bio-Critical Sourcebook. London: Greenwood Press. Siegel, Ben (2000). Critical Essays on E. L. Doctorow. New York: G. K. Hall. Tokarczyk, Michelle M. (2000). E. L. Doctorow's Skeptical Commitment. New York: Peter Lang Publishing, Inc. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 447 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 334 |