تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,027 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,223,841 |
سازوکارهای توسعه کارآفرینی پایدار در ساختار و جهتگیریهای یک نظام آموزشی | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 8، دوره 51، شماره 3، مهر 1399، صفحه 499-512 اصل مقاله (851.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2020.290151.668823 | ||
نویسندگان | ||
سلیل بکان1؛ رمضان جهانیان* 2؛ پریسا ایران نژاد3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت اموزشی،گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه ازاد اسلامی، کرج، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی،واحد کرج،دانشگاه ازاد اسلامی،کرج،ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی،واحدکرج ، دانشگاه ازاد اسلامی،کرج،ایران | ||
چکیده | ||
یکی از عوامل محرکه موتور توسعه اقتصادی و اجتماعی در فرایند توسعه جوامع، کارآفرینی است. ضرورت پایداری کارآفرینی به اندازه خود مقوله کارآفرینی اهمیت دارد. امروزه، بر خلاف گذشته با تغییرات روزانه و حتی لحظه به لحظه نیازهای جوامع بشری روبهرو هستیم و همچنین، یکی از مهمترین دغدغههای مسئولان کشور معضل بیکاری و عدم آموزش مهارتهای کافی به فراگیران میباشد که بسیار حائز اهمیت است. یکی از مهمترین و اساسیترین دغدغه مسئولان کشور در سالهای اخیر، بیکاری است که یافتن راهحل برای این دغدغه حائز اهمیت میباشد. این موضوع بهطور خاص در بخش کشاورزی که نیروی انسانی جویای کار دانشآموخته و غیر آن را در خود جای داده است، از اهمیت بیشتری برخوردار است. نظریههای موجود درباره روابط بین آموزش و پرورش و کارآفرینی میتواند مثبت و هنجارگرا باشد. رویکردهای مثبت میکوشد به توزیع روابط مشاهده شده بین آموزش و پرورش و کار و چگونگی تکوین آنها بپردازد. برعکس، رویکرد هنجارگرا تمایل دارد که بر روابط بین آموزش و پرورش و کار آنطور که باید باشد تکیه کند. به این معنی که نظریههای هنجارگرا بر رویکردی اخلاقی یا معنوی نسبت به این مساله تاکید دارد. در نظریههای مثبتگرا که نظریه سرمایه انسانی یکی از آنها میباشد؛ سادهترین توضیح را درباره رابطه بین آموزش و پرورش و کارآفرینی ارایه میدهد. این تحقیق با هدف اصلی شناسایی مهمترین شاخصهای توسعه کارآفرینی پایدار در نظام آموزشی و اولویتبندی مولفههای آنها شکل گرفت. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و جامعه آماری خبرگان بوده که به روش دلفی دو مرحلهای انجام پذیرفت. جامعه آماری خبرگان شامل کارشناسان و متخصصان و آموزشی بود و روش نمونهگیری به شیوه غیرتصادفی از هدفمند بود که 12 مصاحبه صورت گرفت. با توجه به نتایج دو مرحلهای دلفی و اجماع اعضای پانل و رسیدن به اشباع نظری، 80 شاخص از نظر خبرگان مشخص شدند. در بین مولفههای توسعه کارآفرینی پایدار مولفههای "عوامل فردی" و "عوامل اقتصادی" بالاترین میانگین (بالاترین اولویت) را دارد و مولفههای "عوامل فرهنگی" و " عوامل سیاسی" کمترین رتبه (پایینترین اولویت) را به خود اختصاص میدهد. نظام آموزشی که عامل اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص میباشد برای جا نماندن از تغییرات سریع جهانی و بقا و رشد در این عرصه و نیز حل معضل بیکاری باید به سرعت و با هدف گذاری درست حرکت کند. با توجه به یافتن مولفهها و شاخصهایی توسعه کارآفرینی پایدار، انتظار میرود نظام آموزشی بتواند با تمرکز بر توسعه کارآفرینی پایدار در راستای یافتن راهحلهای کاربردی بیکاری،گامهای موثری را بردارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی؛ توسعه کارآفرینی؛ توسعه پایدار؛ نظام آموزشی کشور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sustainable Entrepreneurship Devehopement Mechanisms in Educational Systems and Orientations | ||
نویسندگان [English] | ||
Soleil Bakan1؛ Ramezan Jahanian2؛ Parisa Irannejad3 | ||
1PhD Student in Educational Management, Department of Educational Sciences, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Sciences, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Entrepreneurship is one of the important stimulus factor for social and economic development in society development process. Stability of entrepreneurship important as much as entrepreneurship itself. As world face with daily changes in human society and unemployment and lack of prepare training are one of the most important disturbance for many governments. These problems become more serious especially in the field of agriculture in which trained and amateur work force are gathered. Existing theories about the relationship between education and entrepreneurship can be positive and normative. In the normative theory, education must be obedient to the production system, and education will be successful and effective, with high levels of entrepreneurship and a loyalty to business ratio. In the positivist theories, one of which is the theory of human capital, it provides the simplest explanation about the relationship between education and entrepreneurship. Accordingly, the main purpose of the present study is to identify and rank the components of entrepreneurship development, sustainable development in the country’s education system.This research is a descriptive survey, and data collection tool is a two-stage Delphi expert questionnaire. The statistical population of experts includes experts, educational specialists and non-random sampling method was selected with 12 interviews. Based on the results of two Delphi rounds and consensus panel members and reaching theoretical saturation, 80 indicators identified by experts. Among the all criteria for entrepreneurship development, the highest priority given to individual and economic factors and lowest priority goes to political and cultural criteria. Educational system is the main factor in mampower training.Therefor it should be identic in cope with changes and be able to solving unempioyment related problems. Considering sustainable entrepreneurship development indicators its expected that the educational system be capable for step forward to find some practical solutions for unemployment through focus on sustainable entrepreneurship development. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Entrepreneurship, Entrepreneurship Development, Sustainable Development, Country Education System | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 582 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 362 |