تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,488 |
تعداد مقالات | 70,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,081,420 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,316,449 |
تحلیل «صنعت فرهنگ» در رمان خاطرات اردیبهشت از جعفر مدرس صادقی | ||
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت | ||
دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 19، مهر 1399، صفحه 25-42 اصل مقاله (320.46 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlcr.2020.291095.1351 | ||
نویسندگان | ||
الناز خجسته زنوزی* 1؛ محبوبه مباشری2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هویتهای فرهنگی در جوامع معاصر تحت تأثیر مقولۀ «صنعت فرهنگ» یا «فرهنگ توده»، که از زیرمجموعۀ آرای مکتب فرانکفورت است، به پدیدهای کاملاً مادّی و کاذب تبدیل شده و تحت تأثیر این پدیدة نوظهور، مفهوم فرهنگ کاملاً از اصالت و پویایی خود دور افتاده است. «صنعت فرهنگ»، حاصل خواستههای کاذب و غیرواقعی جوامع است که تودۀ مردم را از فرهنگ اصیل دور میسازد و براساس اهدافی کاملاً برنامهریزیشده، سطح انتظارات مادّی و فکری آنان را دستکاری میکند تا زیر سلطۀ قدرتهای سرمایهداری قرار گیرند و کالاهای فکری و صنعتی آنها را بهعنوان یک نیاز مبرم تلقی کرده و مصرف کنند. امروزه فرهنگ مصرفی غرب، الگوی فکری انسان مدرن شدهاست. انسانِ مصرفی طبق خواستۀ قدرتهای اقتصادی زندگی و فکر میکند و حتی بهخاطر همراهی با این جریان فکری، با ارزشهای اصیل فرهنگی خویش به مقابله برمیخیزد. رمان خاطرات اردیبهشت اثر جعفر مدرس صادقی، از جمله رمانهای نوشتهشده در دهۀ نود شمسی است؛ یعنی برههای از تاریخ معاصر که طبقۀ متوسط شهری، بهشدت درگیر ظواهر مدرینته و مصرفگرایی میشود و بهواسطۀ اهداف برنامهریزیشدۀ صنعت فرهنگ، خاستگاههای فکری اصیل خویش را به دست فراموشی میسپارد. شخصیت اصلی به عنوان نمادی از یک انسان مدرن، کاری جز مصرفگرایی و پیروی از فرهنگ توده ندارد، تا جایی که از بُعد معنوی خود کاملاً دور میافتد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفیـ تحلیلی درصدد است مقولۀ «صنعت فرهنگ» و ابعاد آن را در این اثر تحلیل کند. بر اساس پژوهشهای انجامگرفته، به نظر میرسد راوی در جامعهای مدرن زندگی میکند که بنیان مدرنیته در آن، از خاستگاههای فرهنگی و اجتماعی اصیل تهی شده است. وی فردی تنهاست که خلأ روحی خود را با دستآویز قراردادن فرهنگ غرب، مصرفگرایی و روی آوردن به صنعت رسانه پر میکند؛ زیرا جامعه چیزی جز این را در دسترس وی قرارنداده ست. ازاینرو،میتوان او را نمادی از انسان تکساختی مارکوزه دانست و معیارهای ازخودبیگانگی را در این شخصیت، تحلیل کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مکتب فرانکفورت؛ صنعت فرهنگ؛ مصرفزدگی؛ خاطرات اردیبهشت؛ مدرس صادقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of “Culture Industry” in Ordibehesht Diary by Jafar Modarres Sadeghi | ||
نویسندگان [English] | ||
Elnaz Khojaste Zenoozi1؛ Mahbube Mobasheri2 | ||
1Ph.D. Candidate of Persian Language and Literature, Alzahra University, Iran | ||
2Associate Professor of Persian Language and Literature Alzahra University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Cultural identities in contemporary societies are influence of “cultural industry” or "mass culture" that is liar, median and extemporaneously theory and influence of Frankfurt school scientist as an important theory in the world. Therefore, “Culture industry” is a material and pseudo category and have no generic, dynamism and animal spirits. Whole of this is false and chimerical asked in contemporary consumption societies that remove people from original culture and attained material and intellectual expectations by programmed goals. Therefore, the society exploited by capitalist powers and consumed by his commodities. Now, modern human influence of west consumable culture. Consumable human in consumption society, is living and thinking by economic powers ideals and is relocating with his original culture value. Ordibehesht Diary by Jafar Modarres Sadeghi, is among of decade of 90 in contemporary Iranian literature; in other words a period of contemporary history that urbanized middle rank of society is involved to apparent of modernism and “cultural industry” and forgot trueborn origin thinking through cultural industries capitalist and schematic goals. This roman and cling of “cultural industry” has a character who is a bad symbol of modern human and just is consuming everything over plus and is severing of spiritual live ultimately. This research, by descriptive and analytical method, has review and analyze category of “cultural industry” and sociology dimension. Accordingly, narrator of this roman is a lonely man that satisfied with over plus consumption, west material culture and attend to medial culture, because in his society has any original and good thing. Consequently, this character is a symbol of "One-Dimensional man" according of Marcuse's views. That kind of contemporary character is influencing of "Alienation" and is reflecting this entire characteristic in this roman. Now, we are critic and analyzing this theory in this roman as a good and suitable choice. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Frankfurt school, culture industry, over consumption, ordibehesht Diary, Modarres Sadeghi | ||
مراجع | ||
آدورنو، تئودور و ماکس هورکهایمر (1385)، دیالکتیک روشنگری، ترجمۀ مراد فرهادپور و امید مهرگان، تهران: گام نو. آرام، علیرضا (1393)، «بُعد زیباییشناسی و قاعدۀ طلایی (نگاهی به تعامل هنر و اخلاق در اندیشۀ هربرت مارکوزه)»، کیمیای هنر، ش 12، صص 29ـ48. احمدی، بابک (1396)، حقیقت و زیبایی (درسهای فلسفۀ هنر)، تهران: مرکز. استوری، جان (1389)، مطالعات فرهنگی دربارۀ فرهنگ عامه، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: آگه. بودریار، ژان (1388)، جامعۀ مصرفی، ترجمۀ پیروز ایزدی، تهران، ثالث. تایسن، لویس (1387). نظریههای نقد ادبی معاصر، ترجمۀ مازیار حسینزاده و فاطمه حسینی، تهران: نگاه امروز و حکایت قلم نوین. حیدری، احمدعلی (1387)، «نظریۀ انتقادی مکتب فرانکفورت و هنر منفی در آرای تئودور آدورنو»، پژوهشنامۀ فرهنگستان هنر، ش 10، صص 35ـ60. ریتزر، جورج (1390)، نظریههای جامعهشناختی، ترجمۀ عزیزاالله علیزاده، تهران: فردوس. ریچاردز، بری (1388)، روانکاوی فرهنگ عامه، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: ثالث. ریمونکنان، شلومیت (1387)، روایت داستانی: بوطیقای معاصر، ترجمۀ ابوالفضل حرّی، تهران: نیلوفر. شاهنده، نوشین و حسینعلی نوذری (1392). «هنر و حقیقت در نظریۀ زیباییشناسی آدورنو»، مجلۀ حکمت و فلسفه، س9، ش 3، صص 63ـ81. کاظمی، عباس (1394)، پرسهزنی در زندگی روزمرۀ ایرانی، تهران: فرهنگ جاوید. کانرتون، پُل (1393)، جامعهشناسی انتقادی، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: کتاب آمه. کلنر، داگلاس (1392)، نظریۀ انتقادی از مکتب فرانکفورت تا مکتب پسامدرن، ترجمۀ محمدمهدی وحیدی، تهران: سروش. مارکوزه، هربرت (1368)، بُعد زیباییشناختی، ترجمۀ داریوش مهرجویی، تهران: اسپرک. ـــــــــــــــ (1394)، انسان تکساحتی، ترجمۀ محسن مؤیدی، تهران: امیرکبیر. مدرس صادقی، جعفر (1393)، خاطرات اردیبهشت، تهران: مرکز. مکاریک، ایرنا ریما (1384)، دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر، ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگاه. نوذری، حسینعلی (1394)، نظریۀ انتقادی مکتب فرانکفورت در علوم اجتماعی و انسانی، تهران: آگه. Aaraam, A. (2014)," Bo'de zibayishenasi va gha'edeye tala'I (negahi be ta'amole honar va akhlagh dar Andisheye Marcuse)'', kimiaye honar, shomaareye 12, pp 29 – 48, [in Persian]. Adorno, T. & Horkheimer, M. (2006), Dialectic of enlightenment. Tarjomeye Morad farhadpoor va Omid Mehregan, Tehran: Gaame No, [in Persian]. Ahmadi, B. (2017), Haghighat va zibaa'I (darshaye falsafeye honar), Tehran: Markaz, [in Persian]. Bodriar, J. (2009), Jaame'eye masrafi, Tarjomeye pirooz izadi, Tehran: Saales, [in Persian]. Cannerton, P. (2014), Jaame'eshenaasie Enteghaadi, Tarjomeye Hasan Chaavoshian, Tehran: Ketebe Aame, [in Persian]. Heidari, A. (2008), "Nazariyeye enteghadie maktabe Frankfurt va honare manfi dar aaraaye Theodor Adorno", Pazhooheshnameye fahangestaane honar, shomaareye 10, pp 35-60, [in Persian]. Hoseinali , N. (2015), Nazariyeye Enteghaadie maktabe Frankfur dar olume Ejtemaa'I va Ensaani, Tehran: Aagah, [in Persian]. Kaazemi, A. (2015), Parsezani dar Zendegie Roozmarreye Irani, Tehran: Farhange Jaavid, [in Persian]. Kellner, D. (2013), Nazariyeye Enteghaadi az maktabe Frankfurt ta maktabe postmodern, Tarjomeye Mohammadmahdi Vahidi, Tehran: Soroush, [in Persian]. Makkaric, I. R. (2005), Daaneshnaameye nazariyehaaye adabie mo'aaser, Tarjomeye Mehraan Mohaajer va Mohammad Nabavi, Tehran: Aagaaah, [in Persian]. Marcuse, H. (1989), Ensaane Taksaahati, Tarjomeye Mohsen Mo'ayyedi, Tehran: Amirkabir, [in Persian]. Marcuse, H. (2015), Bode Ziba'ishenaakhti, Tarjomeye Dariush Mehrjoo'I, Tehran: Esparak, [in Persian]. Modarres Sadeghi, J. (2014), Khaateraate Ordibehesht, Tehran: Markaz, [in Persian]. Richards, B. (2009), Ravaankaavie farhange Aame, Tarjomeye Hosein Paayande, Tehran: Saales, [in Persian]. Rimmon-Kenan, S. (2008), Ravaayate dastani: Bootighaaye Mo'aaser, Tarjomeye Abolfazl Horri, Tehran: Niloofar, [in Persian]. Ritzier, J. (2011), Nazariyehaye Jame,e Shenakhti, Tarjomeye Azizollah Alizade, Tehran: Ferdows, [in Persian]. Shaahande, N. va Nozari, H. (2013), "Honar va haghighat dar nazariyeye ziba'ishenasi Adorno", Majalleye Hekmat va falsafe, seri 9, shomaaraye 3, pp 63-81, [in Persian]. Story, J. (2010), Motale'ate farhangi darbareye farhange aame, tarjomeye Hosein Paayande, Tehran: Aagah, [in Persian]. Tyson, L. (2008), Nazariyehaaye Naghde adabie moaaser, Tarjomeye Maaziyaar Hoseinzaade va Faateme Hoseini, Tehran: Negaahe Emruz va Hekaayate ghalame novin. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 450 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 274 |